Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rostskyddsbehandling

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Purusam
Medlem

Rostskyddsbehandling

Inlägg av Purusam » 31 aug 2011 17:19

Tjena bilvårdare :-)

Hoppas jag postar i rätt kategori.

Nåväl jag har köpt mig en ny mazda 6:a 2011 års modell och självklart diesel. Färgvalet blev svart och med färgen kom bilvårdaren fram ut mig. :-)

Bild

Bild

Iallfall så har jag bokat en rostskyddsbahndling hoss en dinotrol snubbe.

är dinotrol bra? samt så är priset 5700 bra för en helbehandling.
Senast redigerad av 4 Purusam, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Re: Rostskyddsbehandling

Inlägg av WaxDog » 31 aug 2011 17:30

Hej Purusam och välkommen.

Jag köpte min begagnad och jag min bil är behandlad. Dock vet jag inte var men jag ska ge dig ett tips som förra ägaren av min bil råkade ut för.
Hans bil hade nämligen rostskyddsmassa på fälgar, nedre kjolar och lite här och var och han lyckades inte få firman som gjort jobbet att åtgärda detta. Så ta ett snack med dom innan och se till så det maskeras ordentligt och gör klart för dom att du är väldigt petig med detta :nicka
Detta är med all säkerhet personberoende och har inget med behandlingen i sig att göra, men det skadar väl inte att påpeka innan dom börjar.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Purusam
Medlem

Inlägg av Purusam » 31 aug 2011 17:35

Tack för välkomnandet .

Jag har snackat lite med dinotrol snubben för någon vecka sedan han berättade för mig att han tar bort alla hjul eftersom han ska spruta på ställen som han inte kommer åt när hjulen sitter där. Samt så besprutar han samtliga dörrar (insidan) med nån waxliknande smörja. genom dräningshålen.

Dock så skulle jag vilja veta vad ni andra brukar få betala för detta.

Purusam
Medlem

Inlägg av Purusam » 31 aug 2011 17:58

En till fråga,

Hur kan jag efteråt kontrollera att han gjort en Bra jobb?

Mvh Daniel

Göran

Inlägg av Göran » 31 aug 2011 18:48

Läs vidare i den här tråden om rostskydd.

http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... ydd#p16846
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 31 aug 2011 19:10

Purusam skrev:Tack för välkomnandet .

Jag har snackat lite med dinotrol snubben för någon vecka sedan han berättade för mig att han tar bort alla hjul eftersom han ska spruta på ställen som han inte kommer åt när hjulen sitter där. Samt så besprutar han samtliga dörrar (insidan) med nån waxliknande smörja. genom dräningshålen.

Dock så skulle jag vilja veta vad ni andra brukar få betala för detta.
Hej!

Jag rostskyddade min Subaru Outback nästan direkt när jag hade hämtat ut den.
Det kostade 9.200:- och utfördes på Rostskydds Metoder i Vinsta (Stockholm), som är samma firma som är kontrakterade av Vi Bilägare i rostskyddsfrågor.

Ypperligt seriöst hela hanteringen, men som synes till en relativt hög summa pengar.
Det känns dock som att man fick valuta för pengarna, och jag visste precis vad det kostade...så jag ska inte klaga. Det är ändå en ringa summa i jämförelse med allt annat :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

speedy
Medlem

Inlägg av speedy » 01 sep 2011 18:05

Kanske en dum fråga men varför lägger ni massa pengar på att rostskydda nya bilar? Bör de inte ha ett nog betryggande skydd från fabrik år 2011? eller räknar ni med att ha bilarna i tio år och garanti tiderna då går ut?

Som sagt är enbart nyfiken...
Senast redigerad av 4 speedy, redigerad totalt 14 gång.

Purusam
Medlem

Inlägg av Purusam » 01 sep 2011 18:36

Biltillverkarna har oftast ett mycket dåligt rostskydd från fabrik.

samtidigt så är rost garantinera inte mycket värda.

jidubbelve
Ny Medlem

Inlägg av jidubbelve » 01 sep 2011 22:02

speedy skrev:Kanske en dum fråga men varför lägger ni massa pengar på att rostskydda nya bilar? Bör de inte ha ett nog betryggande skydd från fabrik år 2011? eller räknar ni med att ha bilarna i tio år och garanti tiderna då går ut?

De flesta rostskyddsgarantier är inte så bra.
Här finns Mazdas rostskyddsgaranti. Missa inte kapitel 4.
Därför gör man en rostskyddsbehandling.
Senast redigerad av 4 jidubbelve, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 02 sep 2011 08:03

speedy skrev:Kanske en dum fråga men varför lägger ni massa pengar på att rostskydda nya bilar? Bör de inte ha ett nog betryggande skydd från fabrik år 2011? eller räknar ni med att ha bilarna i tio år och garanti tiderna då går ut?

Ja, du har redan fått svar på varför...men här kommer mitt i varje fall...

Den förra Subarun behöll jag faktiskt i 11,5 år och då hade det börjat dyka upp lite rost i skärmkanterna bak som kändes trist. De Subarus som såldes på den tiden fick då en extra rostskyddsbehandling i svensk hamn, så det lär ju ha gjort en del nytta. Jag vill kunna behålla bilen länge om jag så skulle vilja, jag vill åtminstone inte känna mig tvingad till ett byte för att jag är rädd för att rosten börjar komma.

Rostskyddsgarantin går i princip aldrig att åberopa, och skulle det fungera på exempelvis en skärm så lär ju de andra skärmarna som inte hanteras se nästan lika illa ut...om än inget genomgående rosthål.

Mitt personliga antagande är också att japanska och koreanska bilar är sämre på rostskydd än svenska och tyska tillverkare. Japanska och koreanska tillverkare är dock bättre på att bygga pålitliga och driftsäkra bilar som slipper stå på verkstaden i tid och otid. Jag valde då att köpa en pålitlig bil och komplettera rostskyddet för att få till en bra kombination. Jag hoppas att jag tänkte och gjorde rätt :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 02 sep 2011 20:45

Manor skrev:

Ja, du har redan fått svar på varför...men här kommer mitt i varje fall...

Den förra Subarun behöll jag faktiskt i 11,5 år och då hade det börjat dyka upp lite rost i skärmkanterna bak som kändes trist. De Subarus som såldes på den tiden fick då en extra rostskyddsbehandling i svensk hamn, så det lär ju ha gjort en del nytta. Jag vill kunna behålla bilen länge om jag så skulle vilja, jag vill åtminstone inte känna mig tvingad till ett byte för att jag är rädd för att rosten börjar komma.

Rostskyddsgarantin går i princip aldrig att åberopa, och skulle det fungera på exempelvis en skärm så lär ju de andra skärmarna som inte hanteras se nästan lika illa ut...om än inget genomgående rosthål.

Mitt personliga antagande är också att japanska och koreanska bilar är sämre på rostskydd än svenska och tyska tillverkare. Japanska och koreanska tillverkare är dock bättre på att bygga pålitliga och driftsäkra bilar som slipper stå på verkstaden i tid och otid. Jag valde då att köpa en pålitlig bil och komplettera rostskyddet för att få till en bra kombination. Jag hoppas att jag tänkte och gjorde rätt :).
Me like =) Till 100% :)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 02 sep 2011 20:50

Ett seriöst rostskydd är mkt värt om man ska ha bilen länge, annars meningslöst då det inte höjjer bilens värde i begagnat skick med många kronor.

Men är det seriöst gjort är det mkt värt, har sett många rosthinkar där underredet sett i princip nytt ut pga behandling.

Men det blir ofta rätt skabbigt när dom blåser hela underredet tvärr:(

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 02 sep 2011 20:58

Wax skrev:Ett seriöst rostskydd är mkt värt om man ska ha bilen länge, annars meningslöst då det inte höjjer bilens värde i begagnat skick med många kronor.
Jag håller med dig helt och hållet. Det gäller alla kostnader som man satsar på bilen. Om man dock har två liknande objekt så kan den ena vara lite mer lättsåld...
Wax skrev: Men det blir ofta rätt skabbigt när dom blåser hela underredet tvärr:(
Jobbet på min bil var väldigt prydligt gjort. De meddelade att det kunde komma ut gegg under de två första veckorna, och man fick med ett medel som skulle användas för att torka bort detta. Vidare så luktade det bränt några dagar. Även detta hade meddelats innan så det var inget som jag behövde oroa mig för.
mvh Manor

speedy
Medlem

Inlägg av speedy » 04 sep 2011 12:48

Jag tackar för alla bra och vettiga svar, då har man lärt sig något nytt.

Skriv svar