speedy skrev:Kanske en dum fråga men varför lägger ni massa pengar på att rostskydda nya bilar? Bör de inte ha ett nog betryggande skydd från fabrik år 2011? eller räknar ni med att ha bilarna i tio år och garanti tiderna då går ut?
Som sagt är enbart nyfiken...
Ja, du har redan fått svar på varför...men här kommer mitt i varje fall...
Den förra Subarun behöll jag faktiskt i 11,5 år och då hade det börjat dyka upp lite rost i skärmkanterna bak som kändes trist. De Subarus som såldes på den tiden fick då en extra rostskyddsbehandling i svensk hamn, så det lär ju ha gjort en del nytta. Jag vill kunna behålla bilen länge om jag så skulle vilja, jag vill åtminstone inte känna mig tvingad till ett byte för att jag är rädd för att rosten börjar komma.
Rostskyddsgarantin går i princip aldrig att åberopa, och skulle det fungera på exempelvis en skärm så lär ju de andra skärmarna som inte hanteras se nästan lika illa ut...om än inget genomgående rosthål.
Mitt personliga antagande är också att japanska och koreanska bilar är sämre på rostskydd än svenska och tyska tillverkare. Japanska och koreanska tillverkare är dock bättre på att bygga pålitliga och driftsäkra bilar som slipper stå på verkstaden i tid och otid. Jag valde då att köpa en pålitlig bil och komplettera rostskyddet för att få till en bra kombination. Jag hoppas att jag tänkte och gjorde rätt

.