Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Högtryckstvätt

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Re: Högtryckstvätt

Inlägg av Perra83 » 07 apr 2015 18:55

Alla få så klart välja vilken tvätt dom vill. Det tråkiga är om man ångrar sig. Det är som natt och dag när man får tag i kvalité.

En bra tvätt bör ha:

* lång gummislang, 15m är inte för långt
* slangvinda
* ställbar bredd på strålen
* ställbart tryck

Sen är det så klart svårt att veta vilket tryck man behöver. Min ligger på 120bar när den jobbar enligt manometern. 600L/ timmen ska den förbruka. Det är absolut ingen värsting men den är bra. Nästa kommer inte att vara sämre. Gärna 150bar och kanske 7-800L/tim. Då kan ja gå längre ifrån det som ska tvättas för att slippa stänk och kanske låta maskinen gå lite strypt för att inte ligga på max.
Jobbets Nilfisk tvättar går på 3-fas och diesel men där ser ja att dom kan va lite för stora :nicka

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 07 apr 2015 20:09

Kör också K5, funkar ypperligt till bilen. Det enda jag kan klaga på är att strålen gärna hade kunnat vara bredare. Men med rätt kem känner jag inte att varken trycket eller flödet behöver vara högre. Tycker nästan det blir bökigare med mer kraftfull tvätt för då blir lansen så bångstyrig.
Men som sagt tidigare, originalslangen är helt hopplös. Blir nog en uppgradering i år.

marc123
Medlem

Inlägg av marc123 » 07 apr 2015 23:45

Tack för era svar. Vill inte på något sätt "irritera" men ville få fram att en vanligt högtryckstvätt bör räcka för en bil som ska tvättas några gånger i månaden.
Stenplattor och annat, den dagen den sorgen ..

danne67
Medlem

Inlägg av danne67 » 08 apr 2015 17:58

miken skrev:
Perra83 skrev:
nybbe79 skrev:Har denna Stihl RE 163 PLUS och är supernöjd med den, riktigt gott att ha vattenslang på vinda.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Ren ... -PLUS.aspx

MYCKET trevlig tvätt :jeps

Väldigt smarta finesser.
tycker Nilfisk och STIHL ser ut att vara väldigt lika i designen :P
Har föregångaren 162 plus sen några år... Riktigt nöjd... När den inte används så slutar den låta, den är dessutom ganska tyst när man kör den. Och ja, det finns anledning till att Nilfisken och Stihlen påminner om varandra. Det är Nilfisk som tillverkar båda två... Men Stihl har lämnat tuffare specifikationer på sin.

Har aldrig testat Käntzle men vad jag hört och läser här så verkar det vara riktigt trevliga vattensprutor :D

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 10 apr 2015 21:01

Funderar på det övre skiktet av konsument maskiner som går att köra på 10/16 ampere, inte kostar mer än ca 5-7 tusen.
Har snabb kopplingar för foamlance och en flora av tillbehör utifall man ska göra något annat än tvätta bilen.

Har kommit fram till att Nilfisk P160.2 är det hetaste för mig just nu. BBV ska ha 7800kr för 1st..... en snabb sökning på prisjakt ger mig priset 5000kr för 1 st på tretti.se dock då med något längre lev. tid vilket jag kan leva med om jag spar nästan 3000kr.

Jag har sneglat på Kränzle 1152TST, men känner inte för att snurra av och på foamlance varje gång, samt att tillbehörslistan e ganska snål och priset högre. är verkligen 1152 starkare än p160?

Är kärcher K7 premium ens ett alternativ mellan dessa?

Just nu tänker jag att för 5000kr får man en P160 vilket enligt mig ser ut att vara en ganska rejäl maskin om man har ström för den.

Vad är juryns åsikt?
MVH Eric

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 10 apr 2015 22:16

eric.u skrev:Funderar på det övre skiktet av konsument maskiner som går att köra på 10/16 ampere, inte kostar mer än ca 5-7 tusen.
Har snabb kopplingar för foamlance och en flora av tillbehör utifall man ska göra något annat än tvätta bilen.

Har kommit fram till att Nilfisk P160.2 är det hetaste för mig just nu. BBV ska ha 7800kr för 1st..... en snabb sökning på prisjakt ger mig priset 5000kr för 1 st på tretti.se dock då med något längre lev. tid vilket jag kan leva med om jag spar nästan 3000kr.

Jag har sneglat på Kränzle 1152TST, men känner inte för att snurra av och på foamlance varje gång, samt att tillbehörslistan e ganska snål och priset högre. är verkligen 1152 starkare än p160?

Just nu tänker jag att för 5000kr får man en P160 vilket enligt mig ser ut att vara en ganska rejäl maskin om man har ström för den.

Vad är juryns åsikt?
När det gäller Kränzle så måste du gänga på tillbehören. Det finns bajonettkopplingar att köpa separat om det uppfattas som allt för knöligt. Jag använder min Kränzle 2 gånger i veckan under den varmare perioden och finner mig i att gänga.

Tillbehörsmässigt så finns väl de saker som åtminstone jag behöver. Då jag tidigare hade en Alto/Nilfisk så köpte jag en adapter så att dess tillbehörsprylar fortfarande kunde användas.

Kränzle kan tillhandahålla varenda reservdel på modeller som är gamla som gatan...det är jag tveksam till om Nilfisk och Kärcher gör.

Hur man än vänder och vrider på det så är Kränzle "värst" och då menar jag inte i tryck/vattenmängd som kan matchas av andra...men tyngden och känslan av kvalitet går inte av för hackor.

En Kärcher K7 är i jämförelse som en dekaltrimmad Peugeot i jämförelse med en JRM-preppad Subaru (om du gillar liknelsen ;)).
mvh Manor

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 10 apr 2015 23:11

Manor skrev:
eric.u skrev:Funderar på det övre skiktet av konsument maskiner som går att köra på 10/16 ampere, inte kostar mer än ca 5-7 tusen.

Vad är juryns åsikt?

En Kärcher K7 är i jämförelse som en dekaltrimmad Peugeot i jämförelse med en JRM-preppad Subaru (om du gillar liknelsen ;)).
Vad är då Nilfisk P160.2? :) en VW R32?
MVH Eric

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 10 apr 2015 23:13

Manor skrev:En Kärcher K7 är i jämförelse som en dekaltrimmad Peugeot i jämförelse med en JRM-preppad Subaru (om du gillar liknelsen ;)).
Bild
En dekaltrimmad Peugeot... Jag har spenderat lite tid i högerstolen i just en sådan med Peugeots testförare vid rodret. Och jag har även åkt JRM-trimmade Subarus, och oavsett effektnivå kommer de senare aldrig i närheten av Peggans brutalitet och ursinne.
Så om din liknelse stämmer lär jag byta in min Kränzle mot en Kärscher!

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 11 apr 2015 06:18

Norrhyttan skrev:
Manor skrev:En Kärcher K7 är i jämförelse som en dekaltrimmad Peugeot i jämförelse med en JRM-preppad Subaru (om du gillar liknelsen ;)).
Bild
En dekaltrimmad Peugeot... Jag har spenderat lite tid i högerstolen i just en sådan med Peugeots testförare vid rodret. Och jag har även åkt JRM-trimmade Subarus, och oavsett effektnivå kommer de senare aldrig i närheten av Peggans brutalitet och ursinne.
Så om din liknelse stämmer lär jag byta in min Kränzle mot en Kärscher!

Det är ju inte all som fått nöjet att åka en upp trimmad Peugeot.
Så det är svårt att förstå, hur en sådan bil kan gå så ini *Huggormars avföda*
Kraften du skriver om. brutal är bara förnamnet.
Så du har varit i rally svängen, snygg bild :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Högtryckstvätt

Inlägg av Norrhyttan » 11 apr 2015 08:23

Progge - Bilden är snodd från nätet, jag orkade inte leta upp mina egna 205-bilder.
Nä, jag har inte åkt rally på det sättet. När bilen på bilden var aktiv var jag i tidiga tonåren, men mitt jobb har på senare år givit mig möjlighet att åka i flera av motorsportens stora ikoner.
(På tal om din profilbild så åkte jag en av sträckorna i San Remo-rallyt med Tommi Mäkinen i hans Evo 6 dagen efter rallyts slut 1999. [emoji6])

Det här blev väldigt offtopic, jag ber om ursäkt för det. Skulle bara skoja lite med Manors Subaru-besatthet. [emoji12]

Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 11 apr 2015 12:08

Norrhyttan skrev:Progge - Bilden är snodd från nätet, jag orkade inte leta upp mina egna 205-bilder.
Nä, jag har inte åkt rally på det sättet. När bilen på bilden var aktiv var jag i tidiga tonåren, men mitt jobb har på senare år givit mig möjlighet att åka i flera av motorsportens stora ikoner.
(På tal om din profilbild så åkte jag en av sträckorna i San Remo-rallyt med Tommi Mäkinen i hans Evo 6 dagen efter rallyts slut 1999. [emoji6])

Det här blev väldigt offtopic, jag ber om ursäkt för det. Skulle bara skoja lite med Manors Subaru-besatthet. [emoji12]

Hmm, min liknelse gick visst inte riktigt hem :D.

Jag kan ju tillägga att min första flång nya bil var just en Peugeot 205 GTI (1985) och att jag var "tokig" i rally...vilket sedermera fick mig att köpa en Subaru Impreza Turbo (påverkbar...javisst :D). Peugeoten var på sätt och vis fantastisk, men hållbarhet och kvaliteten gav en så besk eftersmak att jag för alltid (troligtvis) hyser agg till franska bilar. Det var rent utsagt skitkvalitet och jag blev stående vid vägkanten mer än en gång :(.
mvh Manor

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 12 apr 2015 09:10

Så, allt kokar ner till att folk verkar bekväma med att gänga av och på sin foamlance på en Kränzle maskin... Och att Kränzlen går att serva reparera och hålla igång en livstid.. Men kan detta verkligen gälla maskiner som Kränzle 1152TST?

Jag har hittat en Kränzle 1152TST för 5500kr från en svensk handlare, är det ett bra pris?

Att ingen kommenterade Nilfisk P160 säger väl egentligen allt om den maskinen då?

Med vänlig hälsning, Eric
MVH Eric

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 12 apr 2015 11:01

eric.u skrev:Så, allt kokar ner till att folk verkar bekväma med att gänga av och på sin foamlance på en Kränzle maskin...
Nej. Jag hatar skruvandet.
Men det är inte skäl nog för att välja en annan maskin. När mitt tålamod är slut köper jag en adapter med bajonettfattning, så blir jag nog glad som en lärka igen.

I övrigt skulle jag önska en svivel mot handtaget så slangen kan rotera. Det har jag kompletterat med på min maskin, men kan tycka att det borde vara standard i prisklassen.

Annars - helnöjd!

Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 12 apr 2015 14:00

Tror att ja betalade ganska så precis 6000kr för min 1152TST + en del tillbehör.

marc123
Medlem

Inlägg av marc123 » 13 apr 2015 18:19

Blev en C120.6-6X X-TRA 120 bar 1,4 kW. Inget planerat men gick in i på Jula igår och den var jättebillig...
Har inte testat ännu men hoppas att den duger för de pengarna för endast biltvätt.

Fick även med nån kemblandare/skumbehållare . Nån som har nåt liknade och vet hur den funkar?
Duger den eller är foam lance ett "måste" ?

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 13 apr 2015 18:28

Foamlance är kul och en viss hjälp, men absolut inget måste.

Vad var det jag sa!

marc123
Medlem

Inlägg av marc123 » 13 apr 2015 19:34

vad skulle skillnaden vara mellan foam lance och den skummbehållare många nilfisk högtryckstvättar följer med? :)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 apr 2015 19:46

marc123 skrev:vad skulle skillnaden vara mellan foam lance och den skummbehållare många nilfisk högtryckstvättar följer med? :)
Den ger väl en möjlighet att spruta ut typ schampo, men något vidare skum blir det inte.
Från en foamlance så ges det typ vispad grädde.

Kul, men inget måste...som Norrhyttan svarade.
mvh Manor

Skriv svar