Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Komma åt i skrymslen och vrår

Poleringssätt och produktval.
mcnewbie
Ny Medlem

Inlägg av mcnewbie » 11 maj 2013 14:51

Hej!

Efter att ha smygläst här i ett par månader och kollat en del instruktionsvideor på youtube gav jag mig häromdagen på mitt första objekt.

Valet av material föll på en DAS-6 pro, hex-logic orange och vita trissor samt meguiars 105 samt 205 (ja, jag har tittat på junkman 2000 ;) ).
Bilen vart en ganska nedgången Skoda Fabia -97 med röd lack.
Resultatet blev genomgående helt ok!
Men jag upplevde det väldigt svårt att komma åt på smalare partier "A-stolpar, kring regplåt och grill" pga. att maskinen slutar att snurra om den inte läggs relativt plant. Den bara vibrerar, vilket inte verkar ge något som helst resultat. Försökte polera med lite medel på en microfiberduk men det ville inte heller ge med sig. Hur bär ni er åt här?

Skall passa på att fråga också hur man bör underhålla trissorna när man håller på? Jag använde 3 droppar medel per "omgång" men tyckte att trissorna blev tilltäppta ganska snart. Då sköljde jag ur dem med några droppar diskmedel och torkade dem genom att sätta dem på maskinen och varva (centrifugera). Det kanske är helt åt Huggormars avföda fel? Tog onödigt lång tid iaf, känns det spontant som. Nu har jag gjort detta med mina oranga hex-logic trissor kanske 7-8 gånger. Är de förbrukade? Känns som det är svårt att få distans till vad man håller på med och hur resultaten skiljer sig när man är helt uppe i det.

Tack på förhand :)
Senast redigerad av 4 mcnewbie, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Re: Komma åt i skrymslen och vrår

Inlägg av e_king » 11 maj 2013 15:21

Jag byter till en mindre stödplatta när det blir trångt eller smalt som på stolpar och stötfångare t.ex. :jeps Nummerplåten är det bara att plocka av. Att rondellerna sätter igen upplever jag också som ett stort irritationsmoment vid körning med DAn. Det funkar inte bara lika bra att rengöra de med borsten som när man kör med den roterande. Min lösning är många rondeller. Först försöker jag rengöra med borste men när det inte längre går är det bara att byta till en ren. Jag är också mycket snålare med polermedel p.g.a. detta när jag kör med DAn. Angående diskmedlet så späder jag även det i sprayflaska. Ett par tre droppar i en flaska med vatten räcker utmärkt och är mycket lättare att få ur trissan. Medlet sitter ju oftast ganska ytligt.

M.v.h Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

matte.s
Medlem

Re: Komma åt i skrymslen och vrår

Inlägg av matte.s » 11 maj 2013 15:40

Hejsan, jag har spart ett berg med trissor som är tänkt att rengöras men har i flera omgångar helt enkelt köpt en ny kartong med trissor.

Ang trånga utrymmen så finns det lite olika alternativ, mindre stödplatta, gnugga för hand eller en liten tryckluftsdriven maskib(synd dessa inte finns eldrivna).

Med vänlig hälsning, Mattias
Senast redigerad av 4 matte.s, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 11 maj 2013 22:54

Jag klarar mig med 4-6 trissor per bil beroende på hur många poleringssteg det blir.
Jag kör med trissborste emellanåt om det behövs. Efter poleringen så tvättar jag dem för hand i varmvatten och Yes. Jag har köpt på mig lite trisstvättmedel från England, men har inte testat det än.

På trånga ytor så kör jag med min lilla tryckluftsdrivna polermaskin från Pingens. Den är väldigt smidig att ta till där det är smalt och otillgängligt.

Registreringsplåtarna tar jag av när jag polerar på riktigt...vid snabbjobb så får de dock sitta kvar...
mvh Manor

Skriv svar