Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Några frågor

Poleringssätt och produktval.
totte
Medlem

Några frågor

Inlägg av totte » 29 jan 2011 11:06

Hej allihop! det här är mitt första inlägg, och hoppas ni kan svara på några frågor. :)

Det är så att jag ska polera upp en polares bil till våren innan div bilutställningar, och jag tänkte höra vad ni har
för ideer om produktval osv.
Lacken är i bra skick, men jag vill att den ska se Top Notch ut på utställningarna.

Bilen är en 64' Cheva Impala Lowrider. Omlackad för kanske 3-4år sen. Jag polerade den förra året, så det är mest bara mindre tvättrepor på den.

Det här har jag tänkt mig att göra :
1. Spola av den, spraya Hd-grön svagt typ 1/40, spola av den igen och sen tvätta den med tvåhinksmetoden , inklusvive alla skrymseln tas med en fin pensel.

2. Claybar (ultrafinegrade) som Lube har jag en blandning mellan vatten/shampo och Meg's QD.

3. Polera. Kör med en Cyclo (äkta), har de flesta färger på padsen. Polermedel som jag har är: Menzerna Powergloss, Powerfinish, FinalFinish. (tror att finalfinish ska räcka till hela bilen, men det märker jag väll).

4. Nu kommer min första fråga : Ska jag prova en Glaze nu? Vilken ska jag köpa? Har sneglat mot Prima Amigo för den verkar funka till de flesta lackskydd, både Sealers och Vax.

5. Lackskydd. Vill ha så blank och blöt look som möjligt. Och jag har funderat på Menzerna Poerlock (som jag redan äger).
6. Fråga nummer två: Är det värt att köpa ett bra vax att toppa Powerlocken med? vilket? Kommer man kunna se någon skillnad?

Tror det var allt :)
Senast redigerad av 4 totte, redigerad totalt 14 gång.

totte
Medlem

Re: Några frågor

Inlägg av totte » 29 jan 2011 11:09

Hur lägger man in bilder? tänkte lägga in en bild på bilen i fråga.

Den är iallfall ljusgrön metallic, med Lite guldflake i. Plus rätt mycket guld pinstriping.

Göran

Inlägg av Göran » 29 jan 2011 11:17

Totte, välkommen!

För bilder kan du gå in på http://www.forumbilder.se och följ instruktionen på sidan. :jeps
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 29 jan 2011 11:26

Göran hann före med bildbiten, polerbiten låter jag nn annan mer kunnande svarapå då jag enbart har polerat "bruksbilar"

Men passar på att hälsa dej välkommen till oss och hoppas du kommer trivas! :jeps
Och GIVETVIS vill vi se bilder på bilen!!!!
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

totte
Medlem

Inlägg av totte » 29 jan 2011 11:58

URL=http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2d920111055572544]Bild[/URL]

Bild

Där har ni bilen. Som ni ser är det en ganska speciell färg =).

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 29 jan 2011 12:01

totte skrev: 4. Nu kommer min första fråga : Ska jag prova en Glaze nu? Vilken ska jag köpa? Har sneglat mot Prima Amigo för den verkar funka till de flesta lackskydd, både Sealers och Vax.

6. Fråga nummer två: Är det värt att köpa ett bra vax att toppa Powerlocken med? vilket? Kommer man kunna se någon skillnad?
4. Har själv aldrig förstått syftet med en glaze... Eftersom du ändå har polerat lacken så den är helt repfri och maximalt blank, varför kladda på något som kanske förbättrar men lika gärna kan försämra ytan innan lackskydd?
Just Amigo har jag iofs läst gott om men en glaze är en glaze och jag själv gillar dem inte... En glaze har man väl främst till att täcka/gömma repor med?

6. Av samma anledning som ovan så röstar jag för nej, det är ingen idé att blanda olika lackskydd i lager i syftet att det ska höja glansen. Och just Powerlock ska väl faktiskt lämna en väldigt våtglansig yta?

Häftig bil för övrigt!

Kan ju också lägga till att även jag har noll erfarenhet av att putsa sådana bilar. Men eftersom den är omlackad så borde det väl funka som med de flesta moderna lacker?
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 29 jan 2011 13:39

Som jag har svara på din mejl från måndag kan du lägga en vax till för att ha en extra skydd. Men vänta mindestens 24 timmar för att lägga denna. Som jag har sagt ha du många vaxer som ge en blöt och blank yta. :jeps
Men när du vill ha en bra lube för lera, kör inte bara med en blandning av vatten och shampoo, då kan din lera bli dålig för att använda. :( Det är bättre när du använda en riktig claylube eller en quick detailer. :nicka
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

totte
Medlem

Inlägg av totte » 29 jan 2011 13:51

Tack för tippset Gunther angående clay-Lube... har funderat på att betälla Dodo's born slippery, blir nog att jag gör det.

Angående Glaze så är det just för om man skulle ha missat någon mini repa så kanske Glazen kan täcka den. Har läst mycket på engelska forum och där verkar de alltid Glaze'a sina bilar.

Så just nu så lutar det åt att jag kommer köra en glaze efter poleringen, och powerlock som lackskydd. Men jag tror att jag struntar i att toppa med vax (vet inte om det är värt pengarna).

Vissa detaljer på bilen är eloxerade, har ni nån ide för att få upp glansen till max på dessa? verkar vara ganska svårt att putsa(svårt att plocka små repor), har provat Autosol och Meg's nxt tech metal polish, och det blev blankare men skulle gärna få det ännu blankare =),

Sista frågan för nu: Efter jag polerat Kromet på kofångarna, kan man använda nått typ av lackskydd där? typ powerlock...?

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 29 jan 2011 14:17

Glaze kan kanske täcka lite repor men de innehåller olja som ge din lack extra glans. När jag lägga en sealant, lägga jag också alltid en lag vax. Sealant är en bra skydd och vax är ett lite extra.
Efter du har polerat krom kan du alltid lägga en sealant, jag gör det också med min passat. :nicka

totte
Medlem

Inlägg av totte » 29 jan 2011 14:26

Tack Gunther för dina snabba svar! =) Men just Prima Amigo som jag har funderat på vekar inte innehålla några oljor (om jag har förstått det rätt), utan det är en Polymer Glaze.

Så här står det på en sida på internet:

Prima Amigo is a unique polymer-based glaze. It fills light surface imperfections while prepping the paint for the application of a wax. It leaves a glossy, slick finish which is especially stunning on darker paints. Prima Amigo offers all the properties of a fine glaze without impeding the bond of a synthetic wax. With Prima Amigo, you can fill it then seal it. Amigo contains no silicones or waxes and is dust-free.
If you have ever fought with black paint as you tried to remove the very last bit of hazing left by your polish steps, you will truly appreciate Prima Amigo. Used with your machine, it will remove the lightest of surface imperfections. Black becomes a crystal lagoon of depth and clarity. Red becomes a bright liquidy glow of its former self. Light colours pop with brilliance. Prima Amigo is your last step to perfection.

Så den verkar ju även funka väldigt bra till Sealents också. =)
För hundra gubbar vad jag velar, kanske ska toppa med typ Dodo's Supernatrual också... blir sugen på att prova =)

Typ i den här ordningen.
1.Tvätt
2.Clay, med born slippery
3.polering
4.Glaze (prima amigo?)
5.Powerlock
6.Vänta 24timmar, toppa med typ Dodo's supernatrual.

Shit det här blir dyrt :)

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 29 jan 2011 14:46

Jag har inte använda Prima Amigo så jag vet inte vad produkten gör. När jag använda en glaze är det Wolfgang Finishing Glaze eller Lime Prime.
Favorita glaze är absolut Wolfgang Finishing Glaze. :jeps

Bilvårdsprodukter är kanske dyrrt, men det är det värd och du använda denna mer än ett gång! ;)

totte
Medlem

Inlägg av totte » 29 jan 2011 14:49

Jo, sen är det så kul också så det får kosta pengar tycker jag =)

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 29 jan 2011 20:27

totte skrev:Tack för tippset Gunther angående clay-Lube... har funderat på att betälla Dodo's born slippery, blir nog att jag gör det.

Angående Glaze så är det just för om man skulle ha missat någon mini repa så kanske Glazen kan täcka den. Har läst mycket på engelska forum och där verkar de alltid Glaze'a sina bilar.

Så just nu så lutar det åt att jag kommer köra en glaze efter poleringen, och powerlock som lackskydd. Men jag tror att jag struntar i att toppa med vax (vet inte om det är värt pengarna).

Vissa detaljer på bilen är eloxerade, har ni nån ide för att få upp glansen till max på dessa? verkar vara ganska svårt att putsa(svårt att plocka små repor), har provat Autosol och Meg's nxt tech metal polish, och det blev blankare men skulle gärna få det ännu blankare =),

Sista frågan för nu: Efter jag polerat Kromet på kofångarna, kan man använda nått typ av lackskydd där? typ powerlock...?
Det här fixar allt det du funderar på :cheers

XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXX.se
Senast redigerad av 5 limban, redigerad totalt 14 gång.
Anledning: Tog bort länkningen, det är inte tillåtet!!!
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 29 jan 2011 21:48

Så här kan du göra....Använd din cyclo och kör max medelrubbing Menzerna Power Finish för att få bort så många repor som möjligt...du behöver inte köra några hårda pads (skumrondeller) utan kör gula täta hela tiden....avsluta med Menzerna Super Finish...gör polerstegen extremt noga !!

Glans...Ja Menzerna Power Lock Polymer Sealant ger ett högt glanstal...men du kan också testa Meguiars NXT generation Tech wax 2,0 och vid utställningar köra på Meguiars NXT Generation Spray Wax för "wet-look" dom flesta brukar köra på Meguiars eller Mothers Speed produkter med trigger inför utställning....Unna denna klassiker bra kvalité på microfibern... ;)

Bättre skick än Jönssonligans 63a ser ja... :)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 29 jan 2011 22:24

Men i Meguiars NXT finns gentle cleaners så de ta bort ett del av sealant ( Powerlock)... :(

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 29 jan 2011 22:34

limban skrev:
totte skrev:Tack för tippset Gunther angående clay-Lube... har funderat på att betälla Dodo's born slippery, blir nog att jag gör det.

Det här fixar allt det du funderar på :cheers

XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXX.se
Okej man får inte ens visa vad man kan använda??
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 jan 2011 22:44

En sak har jag lärt mig den hårda vägen, eloxerad aluminium är ibland riktigt lätt att polera sönder, eller rättare sagt färglös...

Vad det gäller glaze så skulle jag nog föreslå ett medel/vax med filler i istället, alternativt ett carnaubawax som fyller bra i sig. Bilen lär väl knappast behöva skyddas mot allför mycket vardagsåka kan jag tro...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 29 jan 2011 22:50

Om du vill ha nåt som döljer/fyller så testa bilt hamber autobalm jag använde den på en repig mc i höstas funka bra dolde en del,men inget mirakelmedel men det döljer en del...
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 29 jan 2011 23:54

Man får visa, men inte länka står det i reglerna.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

totte
Medlem

Inlägg av totte » 30 jan 2011 00:51

Jag blev också nyfiken på vad du skickade för länk, förmodligen var det något skämt..Eftersom du gjorde den superglada smilyn efter länken :)

Funk:Jag ska ta det lugnt med de eloxerade detaljerna ;). Precis, det behövs inte något superlångvarit lackskydd, så ett bra carnubavax duger igentligen gott och väl.

Nisse: nä vill inte ha nxt gen wax 2.0, har inte fått så bra uppfattning av denna av div. utländska bilvårds sidor. Och självklart har jag bara MF dukar av hög kvalite.

Som det lutar åt nu så tror jag att det kommer bli en noggrann polering med PF/FF, sen är jag sugen på att prova Prima Amigo , Sen lägga powerlock, och kanske toppa med ett Carnuba vax efter typ 24h.
Bjuder på en Bonusbild så här på lördagskvällen :)

Bild

Skriv svar