Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Proffsrekondare, men endast med Cyclo

Poleringssätt och produktval.

Är du proffsig bilvårdstekniker om du inte vågar använda en roterande polérmaskin?

Ja
12
24%
Nej
31
61%
Vet ej
8
16%

Antal röster: 51

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Proffsrekondare, men endast med Cyclo

Inlägg av Manor » 19 okt 2011 18:18

Det är som att jämföra McDonalds och Max hamburgeställen.

Max har helt klart goda hamburgare, men deras beställnings- och betalsystem suuuuger så att man blir tokig. Samma beställning ska upprepas för tre personer innan man är klar...det är så ineffektivt att man blir irriterad.

Man blir ju som kund mätt på bägge ställena...hamburgarna kanske är godare på Max men helt ok på McDonalds också. På Max tar det 15-20 minuter att få sin hamburgare, och typ 5 minuter på McDonalds. Priset och snabbheten fäller oftast avgörandet för mig, så det får bli McDonald. Om jag ändå ska vänta så tar jag nog hellre en pizza med 10-15 minuters väntetid.

Om Max var snabbare och drog ner på personalmängden så skulle nog priset kunna matcha McDonalds, och på så sätt öka sin försäljning rejält.

Max är ju populärast i norra Sverige, där befolkningen också är kända för att inte ha allt för bråttom ;).

Det är väl också känslan när man lämnar över något till ett proffs...man förväntar sig att det ska gå snabbt och vara effektivt så att det blir bra och billigt för mig som kund. Nu kanske inte alltid tidsåtgång och pris går hand i hand...men oftast är det nog så.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 19 okt 2011 18:21

Frågeställningen: Är man verkligen proffs om man bara använder Cyclo

Beteckningen "Professionell bilrekondare" är väl i folkmun någon som utövar detta, och har det som sin livsnäring....Sedan finns det väl olika steg när det gäller det professionella....Det ligger väl också i betraktarens ögon.....

Inte ovanligt att vissa inom branshen betraktar andra som mer klåpare än professionella bilvårdare....

Tanken är väl att man skall kunna mycket mer om just polering av lacker är gemene man....

Som yrkesman får man väl ett rykte om man är kunnig på sin sak....Tror också att man vinner mycket som företag om man kan behålla yrkesskickliga medarbetare....Kunderna ger naturligtvis referenser utåt....

Om man är professionell om man bara använder oscillerande maskiner...Tja...kan man sin sak så kan man komma långt....Personligen tror jag det hänger mer på individen är maskinvalet... Men samtidigt så bör en roterande maskin finnas på företaget för att kunna uträtta alla kundens önskemål....

Naturligtvis vore det bra för kunden om det funnits en klassning A-B-C-D-E behörighet ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 19 okt 2011 18:56

Nisse skrev:Frågeställningen: Är man verkligen proffs om man bara använder Cyclo

Naturligtvis vore det bra för kunden om det funnits en klassning A-B-C-D-E behörighet ;)
Det där är ju en kanonidé!
Hade varit en trygghet för kunden innan han lämnar in sin bil.
Senast redigerad av 4 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Göran

Inlägg av Göran » 19 okt 2011 19:01

Bra inspel, kanske kan bilvårdsforum skapa ett nytt begrepp inom polérvärlden. Ett yrkesbevis för bilvårdstekniker.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Sebba75
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sebba75 » 19 okt 2011 19:03

Kankse Jag skriver litte,när kunden kommer med bilen till Oss, kommer fråga hur mycket vill han betala :D och det är Vi som själva bestämmer hur mycket bilen behöver och framför allt hur mycket går att kör med lacken, kunden väljer firman och det är proffs som måste veta vad är det som är säkrast för lacken
Senast redigerad av 4 Sebba75, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 19 okt 2011 20:55

Nisse skrev:Att sälja in en ny produkt på ett företag är svårt, och speciellt om den är relativt okänd i Sverige....Lägg på and walk away som Ultima Paint Guard kan jag tänka mig många är lite skeptiska emot....Krävs nog att någon på företaget i all enkelhet börjar använda produkten och berättar om resultatet för dom andra....finns många tillfälligheter i just detta...Tar lång till att jobba in en produkt...

Det kan vara nog svårt om man har ett stort företag i ryggen och en väldigt känt varumärke....Åka ut och sälja är svårt...

Det är inte så enkelt som att dema på en bil och konstatera att ytan blir hal, och att det blir en pärlingseffekt...sedan tar man fram orderblocket...

Om du visste var mycket tid och slit vi haft för att få kunderna att bli övertygad att just Ultima Paint Guard är ett lackskydd som kunden skall använda.... ;)

Det är så otroligt mycket faktorer som spelar in....

Så sant så sant!

Sen KAN det ju vara så att företaget ifråga bara använder sig av s.k fillersprodukter och då kanske inte en roterande behövs.

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 19 okt 2011 22:06

Å' andra sidan så har vi aldrig haft nya medlemmar på forumet som klagat på rekondjobb med hologram från företag som använt oscillerande, så bevisligen finns det flertalet företag som skulle låtit bli den roterande... ;)

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 19 okt 2011 22:19

Så rätt Funk :nicka
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 20 okt 2011 17:25

Göran skrev:Bra inspel, kanske kan bilvårdsforum skapa ett nytt begrepp inom polérvärlden. Ett yrkesbevis för bilvårdstekniker.
Finns ju redan bra utbildningar för bil recondare duger inte dom :?:

Eller vem skulle då hålla i utbildningarna här på forumet :?:
Är ju inget man kan läsa sig till direkt :?: utan att det då krävs praktik.
och det lär väl inte räcka med en dag på på skolbänken med erhållet Diplom för att bli "proffs "recondare eller ett ultima certifikat.

Då det ur min synvinkel alla fall måste ta minst tio år i "yrket" innan man sticker ut näsan och kallar sig för ett proffs samt skulle det enbart handla om att ta bort grova repor :?: effektivt ,så säger jag bara lycka till med proffs karriären :lol:

För min egen del så har jag inga ambitioner att varken bli proffs polerare eller bil recondare utan jag nöjer mig med att polera lite för husbehov, och det var nog ett par år sedan som Extrem rådde mig att jag skulle vara försiktig i mina ambitioner på att plocka alla grova repor (dom grövsta)just på grund av det gör mer skada än nytta både på lacken och i plånboken.

Samt att kan man ändå inte få bort den grövsta repan på ett säkert sätt dvs att man vet att man har mycket färg ,klarlack kvar så spelar det ju ingen roll om man lämnar några repor till ;)

Max.
Senast redigerad av 4 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 20 okt 2011 17:48

wannabeapolisher skrev:
Göran skrev:Bra inspel, kanske kan bilvårdsforum skapa ett nytt begrepp inom polérvärlden. Ett yrkesbevis för bilvårdstekniker.
Finns ju redan bra utbildningar för bil recondare duger inte dom :?:

Eller vem skulle då hålla i utbildningarna här på forumet :?:
Är ju inget man kan läsa sig till direkt :?: utan att det då krävs praktik.
och det lär väl inte räcka med en dag på på skolbänken med erhållet Diplom för att bli "proffs "recondare eller ett ultima certifikat.

Då det ur min synvinkel alla fall måste ta minst tio år i "yrket" innan man sticker ut näsan och kallar sig för ett proffs samt skulle det enbart handla om att ta bort grova repor :?: effektivt ,så säger jag bara lycka till med proffs karriären :lol:

För min egen del så har jag inga ambitioner att varken bli proffs polerare eller bil recondare utan jag nöjer mig med att polera lite för husbehov, och det var nog ett par år sedan som Extrem rådde mig att jag skulle vara försiktig i mina ambitioner på att plocka alla grova repor (dom grövsta)just på grund av det gör mer skada än nytta både på lacken och i plånboken.

Samt att kan man ändå inte få bort den grövsta repan på ett säkert sätt dvs att man vet att man har mycket färg ,klarlack kvar så spelar det ju ingen roll om man lämnar några repor till ;)

Max.

Det var en av sakerna som fastnade mest, vid min första träff med Extreme.......Bättre lämna en repa för mycket.......Annars så kostar det mer än det smakar ;) Jag måste säga han är väldigt kunnig........Minns när jag träffade honom på Elmia vid Meguiars monter där dom demonstrerade sina medel. Just då var det 105:an på en svarthuv.........Och han sa typ att nu kommer det bli polerrosor...Men varför minns jag inte nu. Men när vi gick fram o tittade så var det fullt med polerrosor ;) .....Och Extreme påpekade detta och berättade för killen hur han skulle kört istället.....Då kom det bortförklaringar om att den var nylackad kvällen innan :) Det var inte så att Extreme tyckte 105:an var ett dåligtmedel. Utan tvärtom att det var ett bra medel dock dyrt. Men jag tycker det visar vilken kunskap den mannen innehar 8-)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 20 okt 2011 20:13

Funk skrev:Å' andra sidan så har vi aldrig haft nya medlemmar på forumet som klagat på rekondjobb med hologram från företag som använt oscillerande, så bevisligen finns det flertalet företag som skulle låtit bli den roterande... ;)

/Thomas
Hahaha.. så sant..så sant.. :brumm
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

TommyJ
Medlem

Inlägg av TommyJ » 20 okt 2011 20:15

Saknar Extreme på forumet :cry:
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 20 okt 2011 21:26

Jag använder alltid både maskiner: en rotary och en dual action. Man är inte en proffs när man bara kör med en rotary, många använda en rotary bara för att göra jobbet snabbt. Så fick man mestadels mycket hollogrammar och ingen bra avverkning. Och hur mycket av denna "proffsen" använda en "paint gauge"? Man vet alldrig vad ägare har redan gjort med bilen och hur tjock lacken verkligen är.

Jag tycker att man kan kalla sig själv en proffsen att man börja med att mätta lacken med en "paint gauge", titta på lacken när där finns mycket repor ( tvättrepor eller stora repor). Sen kan man välja vilken maskin man använda, vilken trissor och vilken medel. Inte köra direkt med en rotary, lamull pads och tung medel bara för att ha det lätt och för att jobba snabbt!

När man använda rätt medel med en dual action kan man också ta bort mycket repor! En dual action använda man inte bara för att vaxa men också för att avverkna bra...Och som Wannabeapolisher redan har sagt lära man inte polera på en dag, men det ta tid...

Och en proffsrekondare känner man inte bara på vilken maskin eller produkter han/hon använda, men också hur han/hon behandla sina kunder. Och när denna rekondare vill bara köra med en dual action maskin och bli ärligt till sina kunder att inte alla repor är borta...då är det en proffsen också enligt mig!
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 20 okt 2011 22:31

Gunther skrev:Och en proffsrekondare känner man inte bara på vilken maskin eller produkter han/hon använda, men också hur han/hon behandla sina kunder. Och när denna rekondare vill bara köra med en dual action maskin och bli ärligt till sina kunder att inte alla repor är borta...då är det en proffsen också enligt mig!
Precis Gunther :P
Att upplysa kunden om vilka möjligheter eller begränsningar som finns med den erfarenhet man själv besitter är ju verkligen ett bevis på att man är ett proffs,kan man inte tex fixa vissa repor utan att riskera att gå igenom lacken så är det ju som det är,och visst går det även att plocka grövre repor med en da maskin om man vet vad man håller på med, ibland tom bättre än med en roterande :shock:

Sen att kritisera andras val av maskiner och ibland även resultat för att göra sig själv duktig(till proffs)tycker jag är inte bara dålig stil utan även väldigt oproffsigt gjort,dvs då bättre att visa vad man själv "går för" istället för att visa eller skriva om andras misstag för att som sagt få visa sig på styva linan.

Som sagt håller jag helt med Gunther i den här frågan och även ni andra med samma åsikter :P
När man själv erkänner att jag inte fixar dessa repor eller törs(vill) använda roterande maskin med risk för att förstöra lacken så visst är det proffsigt gjort samt att man mycket väl kan kalla sig för proffesionel recondare 8-)utan att använda en roterande maskin :brumm

Max.
Senast redigerad av 4 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 20 okt 2011 22:34

Jag kallar en proffs som kan göra alla rekondjobb..

Kan lika det med att om man ska anlita en plåtfirma för att lägga ett nytt tak på huset..
och så säger firman att vissa detaljer kan inte dom göra..
Då funderar man ju direkt ifall det är den firman man verkligen vill anlita.. ??
Fast dom är ärliga och talar om att dom inte kan klarar av att lägga plåt på alla ställen på ditt tak?..
men ändå.. vad skulle ni välja?..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 21 okt 2011 12:39

Bra poäng där limban!

Själv är jag lite kluven men det beror bara på att definitionen av "professionell" egentligen endast betyder att man har det som yrke. (http://tyda.se/search?w=professionell&source_lang=ALL)
Det har egentligen ingenting att göra med hur duktig man faktiskt är.
Och att bedöma hur duktig en rekondare är går inte att avgöra enbart genom att bedöma utrustning som maskin, medel eller lackdjupsmätare (som för övrigt inte säger någonting om man inte vet exakt hur tjockt varje färglager är på varje given del av ytan vid lackering. Annars kan den kan bara berätta, i efterskott, hur mycket man avverkat.).
Dock kan ju valet av nyss nämnda ge en viss fingervisning om nivån även på kunnandet.

Dvs, självklart kan man driva professionell rekond med enbart cyklo. Man kan dessutom leverera bra jobb ifrån sig om man lägger ner tid också. Bara man är överens med kunderna om vilket jobb som levereras för vilken kostnad.

Men om man å andra sidan vill hävda någon yrkesstolthet och kunnande i sitt hantverksutövande så tillhör även jag skaran som anser att ja, man bör behärska polering med roterande om man ska kunna leverera bra resultat på fler slags objekt, framför allt inom rimlig tid, än med bara oscillerande.
Dessutom finns det ju tusen ytterligare aspekter som avgör ifall man är en bra företagare och bra på kundvård osv.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 21 okt 2011 18:51

När jag började med att lära mig att jobba med en rotary, hade jag en "test"motorhuv. Jag hade redan köpt min "paint gauge" och mättade lacken av test motorhuv regelbundig för att se hur mycket av lacken försvann. På en plats på huven var lacken verkligen tun enligt min "paint gauge", och jag polerade vidare för att testa när min liten maskin hade det rätt och det hade det!

Jag vill bara bli mer säkert när jag polera en kunds bil, jag vill inte bränna lacken och betala en hel omlackering...det är inte vad man gör..."proffsen" eller inte.

Som rekondare lära man sig regelbundig nya tekniker, det är det som jag gillar mest i branschen!

Info över "paint gauge".

BETWEEN 100 AND 200 MICRONS
This is normal paint thickness. Reading in this range point to standard paint (generally speaking) and shows a healthy thickness that should present no problems when it comes to machine polishing.

BETWEEN 80 AND 100 MICRONS
For most cars with clear coats, readings in this range point to quite thin paint. Many newer cars give thinner paint readings, but reading in this region should raise caution. Think twice about using more aggressive polishes on thinner paints as significant amounts can be removed, resulting in strike through and the need for a respray. Paint of this level can still be machine polished – but greater care should be exercised in polish and pad choice.

LESS THAN 80 MICRONS
Now we are in the realm of very thin paint, especially if a clear coat is present. Care should be taken when choosing a polish for these thinner paints. A big consideration should be a filler heavy polish which can achieve correction by filling the marring rather than removing any further paint. Thin paint can be a result of aggressive machine polishing in the car’s past life.

LAYER THICKNESSES?
As said at the start of this section, it is the thickness of the top layer of paint which is of most interest for assessing the suitability of using machine polishes. But with a reading of only the total thickness, how can you know the thickness of this top layer? The answer is that, unless you buy a PTG that can measure the individual layers (expensive!), you cannot know to high accuracy – but you can give an educated guess.

· 50-25-25: Very generally speaking, on most cars the clear coat makes up 50% of the total thickness.
This is a general approximation, and only a first very rough estimate.

· Inside of door: Measure in here. This will give you the thickness with much less clear coat sprayed
and you can assume this to be the thickness with no clear coat to a pretty good approximation. The
difference between readings inside the door and on the exterior paintwork gives the thickness of the clearcoat.
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

Gurkan
Medlem

Inlägg av Gurkan » 22 okt 2011 14:40

Klart man är proffs bara slutresultatet blir bra! Även om dom ratade ultima ;)
Senast redigerad av 4 Gurkan, redigerad totalt 14 gång.

richardt
Ny Medlem

Inlägg av richardt » 22 apr 2012 10:19

Gunther skrev:
· 50-25-25: Very generally speaking, on most cars the clear coat makes up 50% of the total thickness.
This is a general approximation, and only a first very rough estimate.

· Inside of door: Measure in here. This will give you the thickness with much less clear coat sprayed
and you can assume this to be the thickness with no clear coat to a pretty good approximation. The
difference between readings inside the door and on the exterior paintwork gives the thickness of the clearcoat.
När man gör mätningar i dörrar så måste man ju riva bort dörrpaneler men jag undrar om det brukar finnas andra ställen på bilar som går att mäta på utan att behöva riva bort inredningar för att snabbt kunna avläsa tjockleken på färglagren utan klarlacken. Men jag antar att man på vissa modeller kan göra mätningar vid gångjärnen dock kanske inte alla märken. Någon kanske har bra tips på vilka ställen man kan mäta.

Skriv svar