Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Bergvärme kontra luft/vatten
- ostkroken
- Entusiast

Bergvärme kontra luft/vatten
Ngn som har koll på "vad som är bäst"?
Har vattenburet redan i huset så tar gärna emot hjälp med visdom.
Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Har vattenburet redan i huset så tar gärna emot hjälp med visdom.
-
Cogo
- Entusiast

Re: Bergvärme kontra luft/vatten
Beror väl lite på vart du bor, hur stort hus du har samt hur ljuskänslig du är. Tror nog att bergvärme kan producera mer värme samt att bergvärme är mer driftsäker.
Mvh magnus
Mvh magnus
- ostkroken
- Entusiast

Re: Sv: Bergvärme kontra luft/vatten
Bor på upplandskusten i Östhammar, 150kvm fördelat på 100kvm nedre och 50kvm övre plan.Cogo skrev:Beror väl lite på vart du bor, hur stort hus du har samt hur ljuskänslig du är. Tror nog att bergvärme kan producera mer värme samt att bergvärme är mer driftsäker.
Mvh magnus
Bergvärme har vi ju haft fram till nu, men borrhålet är för grunt (60-65m) för dagens maskiner och det kostar ju en del extra att borra igen.
Det lutar just nu ändå åt bergvärme pga av smidigheten när det är installerat och klart.
Men tänkte ändå att man kunde fråga här med tanke på all erfarenhet och kunskap om allt möjligt som finns här.
- jojje
- Entusiast

Kompletera med en luft/luft så kan du få lite kyla om sommaren blir för varm, finns ju fina maskiner nu som är riktigt bra och inte kostar mera än typp 15000.- med installation.
Fasen bor du i Ö-hammar då är vi nästan grannar ju:)
- Manor
- Moderator

Vårt hus ligger på cirka 180kvm som standard värms med direktverkande el.
Vi har kört med luft/luft värmepump sedan 2001, och bytte nyss pump till en Mitsubishi som fungerar kalas.
På övervåningen kompletterar vi med värmegolv i kök och badrum...samt handdukstork i bägge badrummen...och det fungerar över förväntan. Den tidigare Panasonicpumpen var klenare och då var vi tvungna att komplettera med några element när det blev som kallast, men det behöver vi inte nu.
Om jag hade haft vattenburen värme så skulle jag nog ändå satsa på bergvärme, då det verkar underhållsvänligast och ger bäst effekt.
Vi har kört med luft/luft värmepump sedan 2001, och bytte nyss pump till en Mitsubishi som fungerar kalas.
På övervåningen kompletterar vi med värmegolv i kök och badrum...samt handdukstork i bägge badrummen...och det fungerar över förväntan. Den tidigare Panasonicpumpen var klenare och då var vi tvungna att komplettera med några element när det blev som kallast, men det behöver vi inte nu.
Om jag hade haft vattenburen värme så skulle jag nog ändå satsa på bergvärme, då det verkar underhållsvänligast och ger bäst effekt.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Cogo
- Entusiast

Svårt val det där. Har du frågat på värmepumps forumet?
Ska du ha kvar din panna som du har idag till bergvärmen? Går den att ha ihop med luft vatten pump? Tror nog att bergvärme är mer driftsäkeroch tystare medans luft/vatten är billigare men kanske inte lite bra säkerhetsmässigt och komfort mässigt.
Mvh magnus
Ska du ha kvar din panna som du har idag till bergvärmen? Går den att ha ihop med luft vatten pump? Tror nog att bergvärme är mer driftsäkeroch tystare medans luft/vatten är billigare men kanske inte lite bra säkerhetsmässigt och komfort mässigt.
Mvh magnus
- Perra83
- Entusiast

Vi har en Nibe frånluftsvärmepump och vattenburet system och uppvärmd tilluft i alla rum. Fungerar prima. Får byta ett par luftfilter i pannan var tredje månad. Vi ligger rätt stadigt runt 13000kWh/år 155kvm. Hade ingen aning om vad det var för typ av panna när vi köpte huset men jag är rätt nöjd. Funderade på att ta fjärrvärme men det skulle inte bli billigare i drift plus att vi då behöver ett separat aggregat för ventilation.
Hur är bergvärme "driftsäker" mot andra alternativ? Den har väl en kompressor som de andra "pumpar"?
Hur är bergvärme "driftsäker" mot andra alternativ? Den har väl en kompressor som de andra "pumpar"?
-
Cogo
- Entusiast

Det är samt att bergvärme har kompressor och så men driftsäkerheten enligt mig ligger i att med en luft/vatten värmepump är att den har mer rörliga delar, den står utsatt för vädrets makter sommar som vinter. Avfrostningen måste fungera, annars lägger pumpen av, vatten måste ledas bort från utedelen alternativt samlas upp och tömmas. Detta har du inte med bergvärme.
Magnus
Magnus
- ostkroken
- Entusiast

Har läst en massa nu och framförallt kollat på energimyndigheten.se och deras tester. Nästan säker på bergvärme igen mycket pga scop och ljudnivå. En modern luft/vatten som låter med 70db och har scop på i bästa fall 3 kontra en modern bergvärmepump som låter med ca 50db och har scop på i bästa fall 5.
Jag kan inte ha kvar gamla pumpen då den gått sönder och reservdelar slutat tillverkats.
Visst skiljer det lite i installationskostnad, men inte avskräckande mycket.
Jag kan inte ha kvar gamla pumpen då den gått sönder och reservdelar slutat tillverkats.
Visst skiljer det lite i installationskostnad, men inte avskräckande mycket.
- ostkroken
- Entusiast

Vart är du hemmahörande då?jojje skrev:Kompletera med en luft/luft så kan du få lite kyla om sommaren blir för varm, finns ju fina maskiner nu som är riktigt bra och inte kostar mera än typp 15000.- med installation.
Edit: såg att du skrev ngt om typ Norrtälje förut, kanske där i krokarna då.
- Funk
- Moderator

Har man frånluftsvärmeväxlare så är dom problemen minimala, det enda som skiljer är att man har en fläkt i pannan i stället för annat ställe i huset. Under förutsättning att man inte ventilerar passivt..Cogo skrev:Det är samt att bergvärme har kompressor och så men driftsäkerheten enligt mig ligger i att med en luft/vatten värmepump är att den har mer rörliga delar, den står utsatt för vädrets makter sommar som vinter. Avfrostningen måste fungera, annars lägger pumpen av, vatten måste ledas bort från utedelen alternativt samlas upp och tömmas. Detta har du inte med bergvärme.
Magnus
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- jojje
- Entusiast

Hej, bor i Hallstavik.ostkroken skrev:Vart är du hemmahörande då?jojje skrev:Kompletera med en luft/luft så kan du få lite kyla om sommaren blir för varm, finns ju fina maskiner nu som är riktigt bra och inte kostar mera än typp 15000.- med installation.
Edit: såg att du skrev ngt om typ Norrtälje förut, kanske där i krokarna då.![]()
-
henkek
- Trogen Medlem

Nästan granne här me
bor i österby. Tur att du inte bor här. Många som har problem me bergvärme pga gruvan
fast våran verkar funka skapligt
- Fox32
- Medlem
Du har ju fördelen av att redan ha foderrör och kulvert för indragningen i huset, det är detta som brukar kosta i nya bvp installationer. Jag hade nog satsat på att borra djupare i samma hål om det är möjligt.
- ostkroken
- Entusiast

Tyvärr har inte foderrören rätt dimension så det blir inte billigare. Dagens maskiner behöver 40mm foderrör och jag har 32mm ligger under huset.Fox32 skrev:Du har ju fördelen av att redan ha foderrör och kulvert för indragningen i huset, det är detta som brukar kosta i nya bvp installationer. Jag hade nog satsat på att borra djupare i samma hål om det är möjligt.
Borra djupare i samma hål går inte säger dom som varit här, ett 90m kompletterings hål eller ett nytt 130m är det jag fått på offerterna.
- MattisH
- Trogen Medlem

Jag hade kört på bergvärme, men borra inte i närheten av befintligt hål. Smidigt med frikyla på sommaren ju!
Jag kör luft/vatten hemma, men det är för att vi inte får borra iom vattenskyddsområde. Tänkte på markvärme, men hittade en L/V-pump väldigt billigt så det fick bli en sån.. Ljudet är inte väldigt störigt, men ibland tänker man på det. Vad som är big NONO när man kör L/V är att ha utedelen intill sovrum, men det är inte ett helt tyst system.
Jag kör luft/vatten hemma, men det är för att vi inte får borra iom vattenskyddsområde. Tänkte på markvärme, men hittade en L/V-pump väldigt billigt så det fick bli en sån.. Ljudet är inte väldigt störigt, men ibland tänker man på det. Vad som är big NONO när man kör L/V är att ha utedelen intill sovrum, men det är inte ett helt tyst system.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Lefty
- Medlem
Intressant. Jag bor i ett vattenskyddsområde där bestämmelserna generellt är superhårda men just hål för bergvärme är inget problem. Både jag och minst en av grannarna har hål som är borrade inom de senaste 5-6 åren.MattisH skrev:......men det är för att vi inte får borra iom vattenskyddsområde.....
- Manor
- Moderator

Jag har min Mitsubishi pump monterad på sovrummets yttervägg. Den sitter på fjädrar (väldigt mjuka) på en fast konsol. Det fungerar perfekt...jag tänker aldrig på utedelen. Innedelens fläkt kan dock störa en del när den går för fullt. Den förra pumpen kunde dock ge en hel del vibrationsljud...den satt med gummibussningar istället för fjädrar. Skillnaden är som natt och dag.MattisH skrev:Jag hade kört på bergvärme, men borra inte i närheten av befintligt hål. Smidigt med frikyla på sommaren ju!
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- MattisH
- Trogen Medlem

En liten luft/luft är inte så ljudförande. En luft/vatten är ganska mkt större. Min pump är på 10kW uteffekt.Manor skrev: Jag har min Mitsubishi pump monterad på sovrummets yttervägg. Den sitter på fjädrar (väldigt mjuka) på en fast konsol. Det fungerar perfekt...jag tänker aldrig på utedelen. Innedelens fläkt kan dock störa en del när den går för fullt. Den förra pumpen kunde dock ge en hel del vibrationsljud...den satt med gummibussningar istället för fjädrar. Skillnaden är som natt och dag.
Hade en luft/luft i förra huset (mitsubishi på bilden nedan) och den hörde man bara när man hade fönstret öppet. Ytterligare en anledning till att inte ha den utanför sovrummet om man gillar ha fönstret öppet!

Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- MattisH
- Trogen Medlem

Jag bodde precis på gränsen att få ha markvärme också. Hade jag bott på tomten bortanför min så hade jag inte fått gräva ner slang till markvärme heller. Olika hårda verkar kommunerna vara iafLefty skrev:Intressant. Jag bor i ett vattenskyddsområde där bestämmelserna generellt är superhårda men just hål för bergvärme är inget problem. Både jag och minst en av grannarna har hål som är borrade inom de senaste 5-6 åren.MattisH skrev:......men det är för att vi inte får borra iom vattenskyddsområde.....
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013