Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Biltemas Kallavfettning

Allt utvändigt arbete och produktval.
mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Biltemas Kallavfettning

Inlägg av mq_foto » 16 jul 2009 23:16

Vad tycker just om biltemas Kallavfettning 4 liter för 99 kr? Förut innan man började få intresse för det här eller ens visste att sånt fanns så brukade ja köra just den avfettningen från biltema.
Senast redigerad av 4 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Biltemas Kallavfettning

Inlägg av Jimmy » 16 jul 2009 23:22

Jag tycker Biltemas Kallavfettning har fungerat riktigt bra till det som jag använt den till i alla fall.
Senast redigerad av 4 Jimmy, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Biltemas Kallavfettning

Inlägg av Crille » 17 jul 2009 00:59

Måste hålla med föregående talare, Biltemas kallavfettning funkar faktiskt kalas, jag använder både det och smartabs kallavfettning med sprit i...

Nackdelar/Fördelar som jag kan komma på med Biltemas..

1. Kan ej läggas på våt bil.
Fördel löser tjära/asfalt kanon på torr bil

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nackdelar/Fördelar SmartAB kallavfettning "Tar Remove"

1. Inga Nackdelar

Fördelar

1.Kan läggas på blöt bil, spriten i avfettningen får vattnet att rinna bort..
2. Löser Tjära/asfalt snabbt och smidigt,
3. God doft av citron.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Biltemas Kallavfettning

Inlägg av Tomas88 » 18 jul 2009 20:20

Jag har aldrig haft problem med Biltemas kallavfettning på en våt bil.
Tycker Biltemas avfettning är bra och billig.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Biltemas Kallavfettning

Inlägg av Crille » 18 jul 2009 22:40

Tomas88 skrev:Jag har aldrig haft problem med Biltemas kallavfettning på en våt bil.
Tycker Biltemas avfettning är bra och billig.
Då har du haft en jäkla tur, eftersom deras "Alla tillverkares" kallavfettning tappar i verkningsgraden när den blir utblandad med vatten, men har du sprit i kallavfettningen så tränger det igenom vattnet och då får avfettningen bättre verkningsgrad...

Jag spär faktiskt min Biltema kallavfettning med 50% Tar Remov också för just få tillgången till spriten som Tar Remove har..
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Biltemas Kallavfettning

Inlägg av Tomas88 » 18 jul 2009 23:44

Jo det förstår jag ju också.
När den blandas med vatten kan den ju inte bli lika effektiv. Men du skriver "Kan ej läggas på våt bil"
Men detta måste ju gälla alla medel man sputar på.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Biltemas Kallavfettning

Inlägg av Crille » 18 jul 2009 23:58

Tomas88 skrev:Jo det förstår jag ju också.
När den blandas med vatten kan den ju inte bli lika effektiv. Men du skriver "Kan ej läggas på våt bil"
Men detta måste ju gälla alla medel man sputar på.

När jag skrev "Kan ej läggas på våt bil" är lite missvisande från min sida tyvärr.... Klart du kan lägga det på våt bil om du vill ha 20% verkningsgrad om du ens får det med kallavfettning.

Du kan ju alltid göra en test och se hur väl medlen fungar på torr kaross kontra våt kaross.

Jag har testat en jäkla massa olika avfettningar och till 99% är bästa verkningsgraden på torr bil, även kallavfettningar med sprit tappar en del i verkningsgrad när karossen är våt... Men absolut inte i närheten av andra avfettningar som inte har sprit i blandat.

Så summan av sumarum är lägg kem på torr kaross för bästa verkningsgrad/renhet. :jeps
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Biltemas Kallavfettning

Inlägg av Funk » 19 jul 2009 10:04

Jag kan bara hålla med Crille
Anledningen till att rena kallavfettningar så som t.ex Biltemas inte skall läggas på våt yta är ju att dom är petroleumprodukter i ganska ren form, dom lägger sig som vanligt ovanpå vatten och tränger inte in till ytan som dom skall rengöra om den är våt.

Power och liknande är troligen microemulsioner en d.v.s blandning av kallavfettning, alkalie och alkohol med tillsatta tensider vilket gör dem bättre på våta ytor efter som de är till viss del blandbara med vatten. Det innebär iofs inte att verkningsgraden blir speciellt bra, men det går...

Vilket leder till frågan, har någon provat Biltemas Mikroavfettning, den kostar ju trots allt en fjärdedel av jämfört med Power ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar