Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polermedel mjuka lacker

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Sasjjj
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 jul 2013 21:05

Polermedel mjuka lacker

Inlägg av Sasjjj » 26 jun 2014 23:01

Jag fiskar lite efter rekommendationer på polermedel för riktigt mjuka lacker. Jag använder Menzerna PF och SF på min Accord som har en sanslöst mjuk lack. Tycker dessa funkade bättre på förra bilen (9-5) utan att för den skull vara tvärdålig på Hondan.

Men som sagt, tar gärna in förslag på polermedel (fin rubbing och "glansjägare") motsvarande PF och SF som funkar dokumenterat bra på riktigt mjuka lacker.
Senast redigerad av 4 Sasjjj, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 27 jun 2014 08:40

Glare? :)

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Polermedel mjuka lacker

Inlägg av Lemerok » 27 jun 2014 10:13

Sonax Perfect Finish ska vara bra på riktigt mjuka lacker och "kladdlacker", ger fin glans med.
Den fungerar nog bra som slutsteg i alla fall.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Polermedel mjuka lacker

Inlägg av deciso » 27 jun 2014 17:42

Jag har en Honda Accord. Sonax perfect finish med oscillerande maskin funkade bra.
Har också polerat med trutest 150 med bra resultat
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Polermedel mjuka lacker

Inlägg av e_king » 27 jun 2014 17:48

Scholl s40. Fin som få. Plockar fram färgen i lacken igen.
Jag brukar köra Scholl s30+ eller CarPro Reflect men ska jag sträcka mig efter ett polermedel som är ännu finare så är det s40. :jeps
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Sasjjj
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 jul 2013 21:05

Re: Polermedel mjuka lacker

Inlägg av Sasjjj » 27 jun 2014 21:22

deciso skrev:Jag har en Honda Accord. Sonax perfect finish med oscillerande maskin funkade bra.
Har också polerat med trutest 150 med bra resultat
Sonaxen verkar på papperet vara en intressant produkt. Hyfsad avverkning och bra glans, kan den t.o.m. vara den där perfekta enstegsprodukten alla drömmer om? :-)

Hologram på mörk bil?
Senast redigerad av 4 Sasjjj, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 27 jun 2014 21:48

e_king du verkar vara en fena på Scholl. Vad är det som gör det så bra? Hur är avverkning kontra tex menzerna på deras grövre medel?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re:

Inlägg av e_king » 27 jun 2014 22:35

Som jag skrivit tidigare. Jag gillar medel som efterlämnar en bra yta så att jag slipper att städa. Scholl ger mig det idag. Bra cut och bra yta.
Det ser säkert ut som om jag är sponsrad men det stämmer inte. Scholl och PA levererar. Så enkelt är det.

/Fredrik
ostkroken skrev:e_king du verkar vara en fena på Scholl. Vad är det som gör det så bra? Hur är avverkning kontra tex menzerna på deras grövre medel?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Re:

Inlägg av BTG » 27 jun 2014 23:13

e_king skrev:Som jag skrivit tidigare. Jag gillar medel som efterlämnar en bra yta så att jag slipper att städa. Scholl ger mig det idag. Bra cut och bra yta.
Det ser säkert ut som om jag är sponsrad men det stämmer inte. Scholl och PA levererar. Så enkelt är det.

/Fredrik
ostkroken skrev:e_king du verkar vara en fena på Scholl. Vad är det som gör det så bra? Hur är avverkning kontra tex menzerna på deras grövre medel?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Scholl är väl det som är mest likt Menzernas medel gällande averkning skillnad är väl att Scholl inte är lika känsligt gällande temp,är det inte så?Vill minnas att jag läst det,har ej provat själv men det ska bli ändring på det.
Senast redigerad av 4 BTG, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Sv: Re: Re:

Inlägg av ostkroken » 27 jun 2014 23:37

e_king skrev:Som jag skrivit tidigare. Jag gillar medel som efterlämnar en bra yta så att jag slipper att städa. Scholl ger mig det idag. Bra cut och bra yta.
Det ser säkert ut som om jag är sponsrad men det stämmer inte. Scholl och PA levererar. Så enkelt är det.

/Fredrik
ostkroken skrev:e_king du verkar vara en fena på Scholl. Vad är det som gör det så bra? Hur är avverkning kontra tex menzerna på deras grövre medel?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Nej uppfattar det bara som att du gillar det och kan det. Är själv sugen på att prova Scholl, varit länge. Men har för mycket hemma redan som ska användas först. Mest nyfiken inför framtida köp.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Polermedel mjuka lacker

Inlägg av marcus » 28 jun 2014 07:45

På mjuka lacker föredrar jag, inte oväntat, Sonax perfect finish men Menzerna Final finish (PO85RD eller RE5) samt Scholl Concepts S40 är också ett bra alternativ.

Skriv svar