Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)VINNAREN ÄR..

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)

Inlägg av danne5 » 20 jun 2012 17:18

bigguns skrev:OPW för snällt. Enligt BBV: HD grön den pouläraste avfettningen.
OPW är vaxsafe har jag för mig.
För övrigt :jeps
mvh
Okej, kör en annan avfettning nästa gång då!!
Cogo skrev:kul att följa detta testet. har ju själv tänkt att lägga på EGP på nya bilen på semestern.
Tackar!
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)

Inlägg av danne5 » 02 jul 2012 14:36

Update 2/7!
Tvätt idag, inga förändringar ännu... får köra med smartab power nästa gång så vi får någon skillnad...
Lite bilder...
Bild
Avfettning
Bild
Sedan shamponering...
Bild
Efter konstaterade jag att avrinningen är likvärdig på alla rutor!!! kör lite kraftigare nästa gång :)
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)

Inlägg av limban » 02 jul 2012 19:09

du kan köra K-7000 nästa gång..då kommer du få resultat.. :lol:
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)

Inlägg av danne5 » 02 jul 2012 21:39

Skickar ni till Finland??
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)

Inlägg av limban » 02 jul 2012 22:28

danne5 skrev:Skickar ni till Finland??
jo det kan vi fixa..
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)

Inlägg av danne5 » 15 jul 2012 21:25

Ber om ursäkt för den extremt dåliga uppdateringen... men vi har en riktig sk*tsommar så vädret har inte varit det bästa... gjorde en tvätt förra denna vacka och har några avrinningsbilder, och det man kan se är att det nu har börjat sjoka sig lite, men fortfarande bra avrinning, det är konstigt hu lika avrinning alla har, trodde man skulle börja se skillnad efter typ 2-3 tvättar :?
Lite avrinningsbilder...
Bild
DODO
Bild
AUTOGLYM
Bild
COLLINITE

Kan f.ö tillägga att det är svårt att ta bilder på avrinningen, dessa bilder är tagna direkt vid ''sprutögonblicket'', efter ca 5 s är vattnet i stort sett helt borta! Ska göra en mer väldokumenterad tvätt någon dag med både kall- och alkalieavfettning! :nicka
Kommentera gärna!
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)

Inlägg av danne5 » 02 aug 2012 13:49

Hej! Förlåt för den usla uppdateringen, har bara inte blivit av, man har pillat sig i naveln för länge!
Men nu gjorde jag en tvätt, dock utan avfettning!
Bild
BTBM och tvåhinkssystem! :jeps
Bild
Och så till avrinningen
Bild
Dodo
Bild
Autoglym
Bild
Collinite

Kommentarer om samtliga skydd
Collinite:
Collinite är den ruta som har sämst avrinning just nu. Det rinner långsamt av i sjok, sock var det trevligt att applicera, och doftade carnauba. Halvbra halhet 2½/5 poäng
Autoglym:
är inte helt förvånande den ruta som vattnet rinner av bäst, dock är det inte långt före Dodo, och det är tråkigare och doftar sämre än vaxerna. 3½/5
Dodo:
Har nästan samma avrinning som AG, och doftar gott, och var trevligt att applicera. Dessutom finns det som Panel pot, om man vill testa! :jeps . 3/5
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)

Inlägg av danne5 » 02 aug 2012 13:50

Hej! Förlåt för den usla uppdateringen, har bara inte blivit av, man har pillat sig i naveln för länge!
Men nu gjorde jag en tvätt, dock utan avfettning!
Bild
BTBM och tvåhinkssystem! :jeps
Bild
Och så till avrinningen
Bild
Dodo
Bild
Autoglym
Bild
Collinite

Kommentarer om samtliga skydd
Collinite:
Collinite är den ruta som har sämst avrinning just nu. Det rinner långsamt av i sjok, dock var det trevligt att applicera, och doftade carnauba. Halvbra halhet 2½/5 poäng
Autoglym:
är inte helt förvånande den ruta som vattnet rinner av bäst, dock är det inte långt före Dodo, och det är tråkigare och doftar sämre än vaxerna. 3½/5
Dodo:
Har nästan samma avrinning som AG, och doftar gott, och var trevligt att applicera. Dessutom finns det som Panel pot, om man vill testa! :jeps . 3/5
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)UPD 02081

Inlägg av danne5 » 24 aug 2012 19:39

NU ÄR DET DAGS ATT KORA EN VINNARE!
Sista tvätten för detta test utfördes idag, och reultate är klart!
Men det först på slutet!!
Började med VP OPW och fälgarna tvättades, sedan shamponering med BTBM enligt alla konstens regler
Och så till resultatet!
Bild
Dodo juice
Bild
Autoglym
Bild
Collinite

så när jag utvärderar resultaten får jag fram att AUTOGLYM har vunnit när det gäller hållbarhet och avrinning, inte helt oväntat kanske, men faktum är att de andra två inte var särskilt långt efter!
Trots kallavfettning en gång, och alkalisk alltid!
Tänkte ge poäng åt de olika skydden för dessa faktorer: Påläggning/avtorkning, avrinning, hållbarhet, doft/intryck
PÅLÄGGNING/AVTORKNING:
Dodo Juice: Mycket trevligt att lägga på och enkel avtorkning, kan dessutom appliceras med händerna vilket är trevligt. 4/5
Autoglym: Enkel påläggning, men lätt att överdosera p.g.a färgen och konsistensen! Lätt att torka av om man inte överdoserar. 3/5
Collinite: Lätt att lägga på, men det måste vara supertunnt annar blir det mycket svårt att torka av. 3/5

AVRINNING:
Dodo: Trevlig avrinning som håller bra för att vara ett pastevax, dock tål det inte kallavfettning särskilt bra. 2/5
Autoglym: Jämn avrinning som håller länge, känns verkligen som ett nytt skikt på bilen. 4/5
Collinite: Bäst avrinning i början, men tål inte starka avfettningsmedel! 2/5

HÅLLBARHET:
Dodo:Håller över förväntan för att vara pastevax, så länge man tar det lungt med avfettningssprutan! 3/5
Autoglym: Håller bra, står även emot avfettningar och smutsen lossnar lätt!
5/5
Collinite: Håller säkert ganska länge, men glöm detdär med kallavfettning!
3/5

DOFT/INTRYCK
Dodo: Mycket trevlig doft, kvalitativ burk, och ett riktigt mysvax! 4/5
Autoglym: Doftar inte så trevligt, och flaskan ger inga WOHOOO-känslor... 2/5
Collinite: Trevlig retroburk, som passar till en gammal jänkare! Doftar carnauba! 4/5

Då summerar vi:
Dodo Juice Light Fantastic: 13 poäng 2 :best plats
Autoglym Extra Gloss Protection: 14 poäng 1 :best plats
Collinite 476s: 12 poäng 3 :best plats
Som vi ser så var det jämnt in i det sista!! Och om jag ska ge en sista kommentar, så blir det att vill du ha en lång hållbarhet på ditt skydd så välj då ett lackskydd, men på sommaren, när det ofta bara behövs mild avfettning på flugora funkar ett mysigt pastevax finfint
Hoppas ni har gillat mitt lilla test, trots att jag har uppdaterat lite dåligt
Kommentera gärna!
Danne sing off för denna gången, men kommer att fortsätta testa produkter så länge det går under hösten :best
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tusken
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 aug 2012 21:50
Ort: Borås

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)UPD 02081

Inlägg av Tusken » 24 aug 2012 20:53

Tack för ett trevligt och lättläst test med mycket bilder, det var klart intressant.
Jag kommer skaffa Dodo Juice Light Fantastic och använda mig av nästa Sommar.
För mig är det viktigt med hög trivselfaktor i garaget.
Senast redigerad av 1 Tusken, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)UPD 02081

Inlägg av danne5 » 24 aug 2012 21:21

Tack! Och välkommen :brumm
visst är det viktigt med trivseln:) :jeps ska testa deras Orange Crush på min Volvo :best
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)VINNAREN

Inlägg av bigguns » 24 aug 2012 21:40

Hej!
Blev ju ett fin presentation av det där danne.

Men jag undrar hur du kom fram till tåligheten mot avfettning? (Kallavfettning (behövs inte på sommaren) och alkalie avses)
Hittar inget om det i uppdateringarna.
Testade du lite emellan tvättarna med detta?

citat:
"HÅLLBARHET:
Dodo:Håller över förväntan för att vara pastevax, så länge man tar det lungt med avfettningssprutan! 3/5
Autoglym: Håller bra, står även emot avfettningar och smutsen lossnar lätt!
5/5
Collinite: Håller säkert ganska länge, men glöm detdär med kallavfettning!
3/5"

Mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)VINNAREN

Inlägg av danne5 » 25 aug 2012 13:36

Jag använde alkalisk avfettning vid varje tvätt, och vid en tvätt använde jag Smartab Power, dels för att snabba på resultatet, och dels för att jag ville se hur skydden reagerade :jeps
ber om ursäkt om jag glömt att skriva det! :)
Och det var vid kalavfettningstvätten som Collinite rasade!
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tusken
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 aug 2012 21:50
Ort: Borås

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)UPD 02081

Inlägg av Tusken » 26 aug 2012 13:13

danne5 skrev:Tack! Och välkommen :brumm
visst är det viktigt med trivseln:)
Tack för välkomnadet.

Jag såg nu när jag läst lite mer om Dodo Juice att det är "Orange Crush" skapat för bilar med varma
färger som jag ska ha till min röda pärla.
Jag har tänkt att ha det till nästa sommar,men det blir nog svårt att vänta så länge när jag väl har fått
hem vaxet.
Senast redigerad av 1 Tusken, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5724
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)VINNAREN

Inlägg av Manor » 26 aug 2012 14:50

Tack för ett bra test Danne :nicka.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)UPD 02081

Inlägg av danne5 » 26 aug 2012 15:59

Tusken skrev:
danne5 skrev:Tack! Och välkommen :brumm
visst är det viktigt med trivseln:)
Tack för välkomnadet.

Jag såg nu när jag läst lite mer om Dodo Juice att det är "Orange Crush" skapat för bilar med varma
färger som jag ska ha till min röda pärla.
Jag har tänkt att ha det till nästa sommar,men det blir nog svårt att vänta så länge när jag väl har fått
hem vaxet.
Är din röda pärla BMWn på bilden, gillar röda bilar, om du inte gjort det än ska du kolla in min Volvo!! :brumm
Manor skrev:Tack för ett bra test Danne :nicka.
Tack! Dina Glare-tester är också trevliga :jeps
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tusken
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 aug 2012 21:50
Ort: Borås

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)UPD 02081

Inlägg av Tusken » 26 aug 2012 19:03

danne5 skrev:
Är din röda pärla BMWn på bilden, gillar röda bilar, om du inte gjort det än ska du kolla in min Volvo!! :brumm
Ja, det är min BMW 318 Ti från 95.
Den är i bra skick, ingen rost alls och helt original.
Men den har mycket tvättrepor och endel stenskott och dörruppslag.

Jag följer din 240 tråd och måste säga att jag tycker du
gör ett fantastiskt fint jobb. Jag gillar ditt original tänk också.
Jag hoppas att jag kan få min röda pärla lika blank.

P.s Vist är det något vist med en röd bil. :jeps
Senast redigerad av 1 Tusken, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)UPD 02081

Inlägg av danne5 » 26 aug 2012 20:02

Tusken skrev:
danne5 skrev:
Är din röda pärla BMWn på bilden, gillar röda bilar, om du inte gjort det än ska du kolla in min Volvo!! :brumm
Ja, det är min BMW 318 Ti från 95.
Den är i bra skick, ingen rost alls och helt original.
Men den har mycket tvättrepor och endel stenskott och dörruppslag.

Jag följer din 240 tråd och måste säga att jag tycker du
gör ett fantastiskt fint jobb. Jag gillar ditt original tänk också.
Jag hoppas att jag kan få min röda pärla lika blank.

P.s Vist är det något vist med en röd bil. :jeps
Trevligt med en 3-serie som inte är sönderkörd av 18-åringar...! Tror säkert du får den blank! :best
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tusken
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 aug 2012 21:50
Ort: Borås

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)UPD 02081

Inlägg av Tusken » 26 aug 2012 20:48

danne5 skrev:
Trevligt med en 3-serie som inte är sönderkörd av 18-åringar...! Tror säkert du får den blank! :best
Ja, den kanske kan bli lite ovanlig framöver då många sätts i lycktstolpar och diken :roll: .
Jag har fått den helt nyligen av min snälla mor som tycker hon har blivit för gammal att kör bil, (75+).

Det ska bli kul att börja fixa med bilen nu på hösten/vintern då jag nu i sommar endast har ägnat mig åt att tvättat och vaxa.
Senast redigerad av 1 Tusken, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Ett litet sommartest(2 vaxer och ett lackskydd)VINNAREN

Inlägg av danne5 » 27 aug 2012 08:35

:best

Skriv svar