Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Få bort rost på lackerade fälgar.
-
totte
- Medlem
Få bort rost på lackerade fälgar.
Det har kommit upp lite rost på polarns lackerade ekerfälgar. Precis där ekrerna fäster. Hur få bort detta?
Syra vågar man nog inte testa, eftersom de är lackerade plus har en massa bladguld på fälgbanan.
Ska man våga prova med nån typ av metallpolish? Typ Meguiars nxt (har för mig att den löser rost på krom iallfall) ? eller autosol (för mycket slipmedel)? risk för att man nöter för mycket på lacken?
Syra vågar man nog inte testa, eftersom de är lackerade plus har en massa bladguld på fälgbanan.
Ska man våga prova med nån typ av metallpolish? Typ Meguiars nxt (har för mig att den löser rost på krom iallfall) ? eller autosol (för mycket slipmedel)? risk för att man nöter för mycket på lacken?
Senast redigerad av 4 totte, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Re: Få bort rost på lackerade fälgar.
Billberry wheelcleaner som Gunter säljer funkar bra iagf till lättare grejor, men är kromet borta är det tyvärr kört att få till, iaf om man har några krav.
MVH/
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- xion92
- Moderator

Clay fick jag själv tips om häromdagen. Men det borde nog vara mediumgrade eller heavygrade. Slet som ett djur med fine, det hände merän med syra men inte precis effektivt
Det är om det är flygrost då
Det är om det är flygrost då
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.
-
totte
- Medlem
Det är inte flygrost... utan vatten har samlats där ekrerna fäster i fälgbanan, och på så vis kommer det upp lite rost vid "infästningen"... fälgarna är nylackade i en beige/pearl billack..... såhär ser de ut: 
Kanske ska beställa billberry då., Bara bladguldet inte förstörs av det...... =)

Kanske ska beställa billberry då., Bara bladguldet inte förstörs av det...... =)
- Kapten Haddock
- Entusiast

Bladguldet ligger ju under klarlacken får vi hoppas och då fälgarna i sig är lackade och inte krom ska det inte va några problem att använda en syrabaserad tvätt.
Fine grade clay är mest för psyket om du frågar mig.
Heavy eller medium, men det borde inte vara några problem att tvätta bort rosten där.
MVH/
Fine grade clay är mest för psyket om du frågar mig.
Heavy eller medium, men det borde inte vara några problem att tvätta bort rosten där.
MVH/
-
totte
- Medlem
Jag tror (tror) inte att det ligger klarlack utanpå bladguldet, utan han lägger klarlack i det mönster han vill ha, sen så lägger han bladguldet utan på... tror inte att han lackar utanpå bladguldet efter det... för man känner ju strukturen i bladguldet...
Men ni tror alltså att man kan få bort rosten med claybar? kanske ska prova med det då.....
Men ni tror alltså att man kan få bort rosten med claybar? kanske ska prova med det då.....
- Kapten Haddock
- Entusiast

Alltså bladguld är mkt känsligt, och Måste lackas om han ska kunna tvätta bilen så det är garanterat nån form av lack på, bladguld oxiderar av vatten nämligen:)
MVH/
MVH/
-
totte
- Medlem
Fel av mig!:) Ringde han och hörde, det är klarlack utanpå bladguldet...
-
unclebans
- Medlem
Om det är äkta guld så oxiderar det inte...guld är ju en ädelmetall. 
Testa med någon syrabaserad fälgrenöring alternativt som andra nämnt någonting med slipmedel i såsom clay.
Testa med någon syrabaserad fälgrenöring alternativt som andra nämnt någonting med slipmedel i såsom clay.
Senast redigerad av 4 unclebans, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Precis,unclebans skrev:Om det är äkta guld så oxiderar det inte...guld är ju en ädelmetall.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Jag tycker du ska köra Sonax fälgrengörning, den är syrafri men rosten liksom rinner av ändå, och det är väl skönt med bladguld och allt och slippa nåt som fräter på det. 
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Rostlösare CRC 5-56. Rostlöser, rostskyddar, rengör, driver ut fukt, smörjer
Och för att komma åt en Dual Purpose Brush....
Och för att komma åt en Dual Purpose Brush....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
totte
- Medlem
Jag har Sonax fälgrengörning så jag ska prova med den först... spraya på och sen pensel...
Ska blåsa av dem med högtrycksluft också för att få bort så mycket vatten som möjligt.... utställningen är i helgen, så måste göra det ikväll =)
Skulle det inte funka så får jag prova Nisses förslag med 5-56.... Tack för hjälpen!
Ska blåsa av dem med högtrycksluft också för att få bort så mycket vatten som möjligt.... utställningen är i helgen, så måste göra det ikväll =)
Skulle det inte funka så får jag prova Nisses förslag med 5-56.... Tack för hjälpen!
- Kapten Haddock
- Entusiast

Bladguldet är ju uthammrat så det är inte direkt portätt, det är ju upp till var och en och göra vad den vill med sitt bladguld men jag skulle passa mig för att rekommendera något annat till tant Agdas gamla förgylda spegelram:)unclebans skrev:Om det är äkta guld så oxiderar det inte...guld är ju en ädelmetall.
MVH/
-
totte
- Medlem
Funkade kanon med sonax fälgrengörning!