Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Förb"#€!% tjära/asfalt/bös
-
AArvidsson
- Medlem
Förb"#€!% tjära/asfalt/bös
Jag har nån djä#&!%#" asfalt/tjära/vadfnsomhelst som sitter STENHÅRT på undersidan av tröskeln på BMWn. Jag har provat att duscha stället med Prickbort i 10(!) minuter (kontinuerligt pålagt så det aldrig blev torrt), HD-grön i normala och något starkare koncentrationer samt försökt att gnugga med lampolja. Inget hjälper. Vad fasen ska man ta till för att få loss skiten utan att få bilen rensad ner till plåten...?
Senast redigerad av 4 AArvidsson, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Re: Förb"#€!% tjära/asfalt/bös
Det är nog ett rostskydd som inte är lösligt med petroliumavfettning,AArvidsson skrev:Jag har nån djä#&!%#" asfalt/tjära/vadfnsomhelst som sitter STENHÅRT på undersidan av tröskeln på BMWn. Jag har provat att duscha stället med Prickbort i 10(!) minuter (kontinuerligt pålagt så det aldrig blev torrt), HD-grön i normala och något starkare koncentrationer samt försökt att gnugga med lampolja. Inget hjälper. Vad fasen ska man ta till för att få loss skiten utan att få bilen rensad ner till plåten...?
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
AArvidsson
- Medlem
Tyvärr; det var helt lent när jag fick bilen...
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
I fall du drar fingret hårt där får du som asfalt på fingret då?AArvidsson skrev:Tyvärr; det var helt lent när jag fick bilen...
- Marxus
- Medlem
Testat lera? (clay)
Senast redigerad av 4 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Tror han sabbar leran då,Marxus skrev:Testat lera? (clay)
-
AArvidsson
- Medlem
Japp, testat (och sabbat) clay; när jag drar med nageln får jag småpartiklar som av asfalt på fingrarna. Men det sitter HÅRT.
Ohwell - jag är så trött svart lack i allmänhet och BMWs svarta lack i synnerhet att jag lägger ner allt vad toktvätt heter inom snar framtid. Det spelar INGEN roll vad jag gör, jag får repor på hela bilen direkt.
Ohwell - jag är så trött svart lack i allmänhet och BMWs svarta lack i synnerhet att jag lägger ner allt vad toktvätt heter inom snar framtid. Det spelar INGEN roll vad jag gör, jag får repor på hela bilen direkt.
-
gannne
- Ny Medlem
Lite offtopic men känner igen mig här. Har haft två svarta/mörka bilar och för mig var det direkt magsårsframkallande... Tvättade efter konstens alla regler och fick ändå tvättrepor direkt. Sedan 6 månader tillbaka är det "pearl white" som gäller, enligt migen riktigt snygg och tacksam färg. Visst man ser flygrosten tydligt.. men det kan vara en fördel också! 
Senast redigerad av 4 gannne, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Kan det vara bitumin, nej. det borde kallafettningen tagit. 
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- RobertD
- Medlem
Jag kör Autoglym Intensive Tar Remover och tycker att det är jäkligt effektigt på tjärfläckar. Fuktar en trasa och håller emot så att fläcken löser upp sig.
Dina fläckar låter ju iofs som något "from hell" så det kanske inte biter...
/Robert
Dina fläckar låter ju iofs som något "from hell" så det kanske inte biter...
/Robert
Senast redigerad av 4 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Kan det vara klister från vägbeläggning??
Brukar ju lösas med kraftig petrolium avfettning..
Men dom kanske har gjort en ny formula?? dom små
-
Abyss
- Moderator

Aj aj aj Limban, nu är du inne och tassar på mina domäner...limban skrev:Kan det vara klister från vägbeläggning??
Jag har svårt att tro att det är något som kommer från våra vägar om det sitter så hårt? Och om det hade varit det så hade det gått att lösa med något petroliumbaserat t.ex lacknafta eller så.
Det finns förresten ingen tjära i asfalten då den är kraftigt cancer framkallande i uppvärmt tillstånd. Vi slutade nog med tjära i asfalten i början på -60 talet här i Sverige, samma som i Norge där jag jobbar nu.
Det kan inte vara någon form av färg? Det kan ibland användas en svart färg som skall dölja dom vita strecken i vägen vid t.ex vägbyggen?
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Hahaha.. jag menade inget illa.. men ibland händer det att vissa saker som är självklaraAbyss skrev:Aj aj aj Limban, nu är du inne och tassar på mina domäner...limban skrev:Kan det vara klister från vägbeläggning??
Men dom kanske har gjort en ny formula?? dom små![]()
Jag har svårt att tro att det är något som kommer från våra vägar om det sitter så hårt? Och om det hade varit det så hade det gått att lösa med något petroliumbaserat t.ex lacknafta eller så.
Det finns förresten ingen tjära i asfalten då den är kraftigt cancer framkallande i uppvärmt tillstånd. Vi slutade nog med tjära i asfalten i början på -60 talet här i Sverige, samma som i Norge där jag jobbar nu.
Det kan inte vara någon form av färg? Det kan ibland användas en svart färg som skall dölja dom vita strecken i vägen vid t.ex vägbyggen?
helt plötsligt är omöjligt att fixa..
Därför mitt lilla på hopp..
-
Abyss
- Moderator

Ingen fara, jag kunde inte låta bli att kommentera ditt inlägglimban skrev:
Hahaha.. jag menade inget illa.. men ibland händer det att vissa saker som är självklara![]()
helt plötsligt är omöjligt att fixa..![]()
Därför mitt lilla på hopp..
Nej tilbaka till ämnet! Vad tusan är det som är på lacken??
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Kan du fota lite så man ser ungefär hur det ser ut??
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja man kan ju undra vad det är som du fått på bilen.....
Asfaltfordon.....
Fordon med mycket asfalt på har tidigare enbart kunnat rengöras med tuffa kallavfettningsmedel.
Nu finns det en vattenspädbar microemulsion som även klarar detta....så kör man när lastbilarna rengöres...
Du har ju testar prickbort...kolla på flaskan om det verkligen är Prickbort, Mac 124 du har använt.....finns ju en miljö version också nu mer...Prickbort Grön, Mac 124G....
Jag tror på Tjärlösare extra från konsumentkemi...och sedan en svamp, gummihandskar...och sedan jobba med svampen och medel....
Asfaltfordon.....
Fordon med mycket asfalt på har tidigare enbart kunnat rengöras med tuffa kallavfettningsmedel.
Nu finns det en vattenspädbar microemulsion som även klarar detta....så kör man när lastbilarna rengöres...
Du har ju testar prickbort...kolla på flaskan om det verkligen är Prickbort, Mac 124 du har använt.....finns ju en miljö version också nu mer...Prickbort Grön, Mac 124G....
Jag tror på Tjärlösare extra från konsumentkemi...och sedan en svamp, gummihandskar...och sedan jobba med svampen och medel....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
Eric Sigurdsson
- Ny Medlem
Jag hade samma problem på min svarte Audi (nederdel av dörrar + under dörrar). Jag gjorde som du, provade med allt i flytande form jag hittade här hemma men inget bet. Till slut tog jag en gammal trissa, det grövsta medlet jag hade och körde av alla drabbade ytor (roterande flex).
Antagligen inte den bästa lösningen men mina alternativ tog slut. Det gick bort iaf och men lite finpolering efter det så är den som ny igen.
Antagligen inte den bästa lösningen men mina alternativ tog slut. Det gick bort iaf och men lite finpolering efter det så är den som ny igen.