Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Erfarenheter av en såkallad "foam gun"

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
wezter
Ny Medlem

Erfarenheter av en såkallad "foam gun"

Inlägg av wezter » 16 feb 2010 23:32

Hej hopp i lingonskogen!

Nu har jag kollat runt på youtube och sett flera olika filmer som visar hur lätt och smidigt "foam-gunnen" verkar vara (verkar knappt troligt, är det ett skämt :? ?).

Jag är ute efter en som jag kan sätta på min högtryckstvätt, jag har en Kärcher K.585. ( http://www.karcher.se/se/Produkter/Hem_ ... 967000.htm)

Så nu tänkte jag fråga er om ni har några direkta erfarenheter av en foam-gun?

För er som inte vet riktigt vad det är är det en sån här jag vill ha ( http://www.youtube.com/watch?v=nq6t8w-v ... re=related )

Om ni vet något köpställe där dom kan ha en sån här som passar till min får ni gärna tipsa mig ;) :) !

Även dosering och sånt, skriv allt ni vet :D !

Tack på förhand!
Erik Westerlund

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Erfarenheter av en såkallad "foam gun"

Inlägg av Nisse » 16 feb 2010 23:55

Just dessa går oftast under betäckningen "foam lance"

Ja dom där är kul att köra med...går att bygga drivor med skumm på bilen...finns mycket billigt att köpa...men köp en riktigt professionell med kvalité.....med en riktig skum injektor...10stegs dosering...Behållare på 2L...upp till 200bar,

Räkna med 1500-2000kr.... ;)

Finns betydligt billigare också ....men det brukar bli dyrt tyvärr.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 17 feb 2010 17:45

Jag har aldrig fattat vitsen med dessa fradgaproducerande apparater.
Ärligt talat.......vad har man för nytta av skummet?
Slipper man handtvätten?
Vilket är bäst, kem/högtryck eller "superfradgaren"/högtryck? Varför?
Tjänar man tid?
Minskar förbrukningen av kvalitets-schampoo eller har man bara råd att slå von Lidl-schampo i den?

Jag tror att den har ett ganska lågt impavärde i villakvarteren, den slår ändå inte handtvätten......det löddrar dessutom inte mer än det behövs i spannen (hinken för er som inte vet vad en spann är)............
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Andy
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Andy » 17 feb 2010 21:38

Hej Wezter..

Det fanns en till din maskin på sidan du länkade till.

http://www.karcher.se/se/Produkter/Hem_ ... 25C3%25B6r

Vet inte vad den kostar eller om den är bra men det vet säkert dom du köpte tvätten av.

Är också intresserad av att veta mer om just Foam guns då det verkar väldigt smidigt att använda. Kan man köra andra saker än bilschampo i dessa pickor?

Är det ingen på forumet som använder?

// Andreas
Senast redigerad av 4 Andy, redigerad totalt 14 gång.
..Going to McDonalds for a salad is like going to a hooker for a hug..

http://www.SvenskaSmartKlubben.se

Användarvisningsbild
wezter
Ny Medlem

Inlägg av wezter » 17 feb 2010 23:44

Ah jag såg den dära.
Men det ser ju så jävla bekvämt ut att använda, på sommaren när det bara regnat några timmar å man vill få bort dom äckliga pollen ränderna som blir, bara att ladda i och köra:D klart på 5min ser det ut som. Dock är det antagligen inget att använda så här års när de är salt, slask, skit m.m.m.m på vägarna.

Har dock läst att man kan använda avfettning i behållaren och köra på så kanske funkar vintertid också vad vet jag.

Men hade varit roligt att höra från någon som har en sådan där grej hemma, om det är värt att köpa eller om man lika väl kan köra den traditionella svamp-tvätten :lol: .
Senast redigerad av 4 wezter, redigerad totalt 14 gång.
Mvh
Erik Westerlund

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 17 feb 2010 23:51

jag skulle inte rekommendera att köra avfettning i den då den blir ganska utspädd då samt att den biter lite sämre med vatten. däremot alkaliska medel tex hd grön och schampon fungerar alldeles utmärkt :P
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 18 feb 2010 01:19

Jag vill ha en, men det är bara för att det ser roligt ut :) Jag hade lagt pengarna på något annat istället.

Det funkar lika bra, är lika enkelt och går snabbare att lägga på produkter med en vanlig tryckspruta. Visst hänger kanske skummet kvar lite längre, men ska det bli rent på en grisig bil krävs så starka medel att det inte spelar någon större roll. Har man ett ömtåligt lackskydd man vill bevara behöver man inte köra med starka medel över huvud taget, varför det inte heller spelar nån roll om man skummar eller ej.

Bara mina 2 öre :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
wezter
Ny Medlem

Inlägg av wezter » 18 feb 2010 02:10

Jag fick svar nu från kärchers egna "skummunstycke" och dom ville ha ca 244kr för den ex moms, frakt. Så tror jag tar å beställer en sån och testar... Kan vara värt pengarna för som tanten säger, de ser väldigt roligt ut! :lol: :lol:
Mvh
Erik Westerlund

Torlejf

Inlägg av Torlejf » 18 feb 2010 14:43

Jag har två sånna där leksaker.
För en leksak är faktiskt vad det är. :)

Jag köpte dom för att kunna leka loss lite ibland, och det är verkligen inget man använder varje tvätt.

Rent ekonomisk är det självmord för det går åt en löjlig mängd schampo för att det ska bli roligt.

I utlandet säljs dom för runt 600 kr, och dom är det verkligen inget fel på. Håller för det mesta.

Dock, se det som en leksak, inget hjälpmedel. :)

Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
wezter
Ny Medlem

Inlägg av wezter » 18 feb 2010 15:22

haha okej..
De blir inte ordentligt rent eller?
Men det där med ekonomiskt, det kan man väll ställa in själv vilken dosering det ska vara?
Mvh
Erik Westerlund

Torlejf

Inlägg av Torlejf » 18 feb 2010 16:03

wezter skrev:haha okej..
De blir inte ordentligt rent eller?
Men det där med ekonomiskt, det kan man väll ställa in själv vilken dosering det ska vara?
Jodå, lite smuts löser det allt upp, dock så är det ju inte så rent så man kan torka bilen efteråt utan dåligt samvete.

Ja, såklart man kan ställa in blandningen själv, men för lite schampo så blir det bara en sörja som rinner av bilen på två sekunder, och på två sekunder hinner inte många medel göra sitt. :)

Mvh. David.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 18 feb 2010 17:20

Engelsmännen kör ett par medel som är ganska kraftigt alkaliska, då fungerar det rätt bra med ett skumtäcke som inte rinner av. Jag förtvättar då och då på det sättet med Cherry Foam, framför allt när träden på jobbets parkering fått för sig att sava ordentligt... Det är betydligt snällare mot lackskyddet att ha skum liggande några minuter än t.ex HD-grön, så under vissa förutsättningar är det kalas. Dock hade jag inte köpt något mer avancerat än den som följde med min tvätt...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 18 feb 2010 18:01

Microavfettning går utmärkt...men ej petrokemisk (kallavfettning) naturligtvis.... ;)

En bra fome lance skall vara inställbar 1-10...och en bra kvalitets injektor...går utmärkt att köra t.ex. Concept Autoschampo på steg 1 (ekonomiskt)....men vill man bygga drivor av skum på bilen så måste upp i doseringen.... :D
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
wezter
Ny Medlem

Inlägg av wezter » 18 feb 2010 18:23

Okej, nu har jag iaf beställt kärchers egna "skumpistol" för 300kr, säkert rena skiten men kanske fungerar någon gång iaf :D kul att prova på, och om jag gillar det så kanske jag köper en värre variant.

Men de går väl egentligen med vilket schampoo som helst? Jag har just nu sonax glansschampoo som jag tycker fungerar bra. Ska prova ultimas schampoo i vår och se om jag gillar det bättre.
Mvh
Erik Westerlund

Torlejf

Inlägg av Torlejf » 18 feb 2010 18:55

wezter skrev:Okej, nu har jag iaf beställt kärchers egna "skumpistol" för 300kr, säkert rena skiten men kanske fungerar någon gång iaf :D kul att prova på, och om jag gillar det så kanske jag köper en värre variant.

Men de går väl egentligen med vilket schampoo som helst? Jag har just nu sonax glansschampoo som jag tycker fungerar bra. Ska prova ultimas schampoo i vår och se om jag gillar det bättre.
För bäst effekt måste det var ett schampo som producerar mycket skum.

Ett vaxschampo ger väldigt liten effekt t.ex.

Mvh. David.

Användarvisningsbild
Andy
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Andy » 18 feb 2010 19:26

wezter skrev:Okej, nu har jag iaf beställt kärchers egna "skumpistol" för 300kr, säkert rena skiten men kanske fungerar någon gång iaf :D kul att prova på, och om jag gillar det så kanske jag köper en värre variant.

Glöm inte att göra ett litet test och publicera här.. Och mycket bilder det är alltid uppskattat :)
Senast redigerad av 4 Andy, redigerad totalt 14 gång.
..Going to McDonalds for a salad is like going to a hooker for a hug..

http://www.SvenskaSmartKlubben.se

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 18 feb 2010 19:50

Funk skrev:Engelsmännen kör ett par medel som är ganska kraftigt alkaliska, då fungerar det rätt bra med ett skumtäcke som inte rinner av. Jag förtvättar då och då på det sättet med Cherry Foam, framför allt när träden på jobbets parkering fått för sig att sava ordentligt... Det är betydligt snällare mot lackskyddet att ha skum liggande några minuter än t.ex HD-grön, så under vissa förutsättningar är det kalas. Dock hade jag inte köpt något mer avancerat än den som följde med min tvätt...

/Thomas
Har du provat att förtvätta med Cherry foam i en vanlig lågtrycksspruta i st f i skumspottaren?
Jag tänker mest på om inte det funkar lika bra..........
Skillnaden ska inte vara stor........men det är inte så kul när det inte bubblar, förstås :) :)
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
wezter
Ny Medlem

Inlägg av wezter » 18 feb 2010 20:08

Torlejf skrev:

För bäst effekt måste det var ett schampo som producerar mycket skum.

Ett vaxschampo ger väldigt liten effekt t.ex.

Mvh. David.
Okej har du något tips på shampoo som fungerar bra?
Andy skrev:

Glöm inte att göra ett litet test och publicera här.. Och mycket bilder det är alltid uppskattat :)
Det kan jag göra när det blir varmare=)
Mvh
Erik Westerlund

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 18 feb 2010 20:08

Torlejf skrev:Jag har två sånna där leksaker.
För en leksak är faktiskt vad det är. :)

Jag köpte dom för att kunna leka loss lite ibland, och det är verkligen inget man använder varje tvätt.

Rent ekonomisk är det självmord för det går åt en löjlig mängd schampo för att det ska bli roligt.

I utlandet säljs dom för runt 600 kr, och dom är det verkligen inget fel på. Håller för det mesta.

Dock, se det som en leksak, inget hjälpmedel. :)

Mvh. David.
Det första omdömet jag läst som säger sanningen utan att ens försöka rättfärdiga eller försvara sitt inköp av "leksaken"
Härligt, Torlejf...... :jeps

Den är en dyr, odryg o ganska meningslös rekondleksak med andra ord.
Ett annat rekondforum hyllar skumsprutan, har jag sett.
De ser nästan bara fördelar med den........tänk vad det kan skilja i åsikt gällande samma pryl...........
Men det kanske är mer proffsigt att tycka positivt om den, vad vet jag.........
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 18 feb 2010 20:48

bustorp skrev:
Funk skrev:Engelsmännen kör ett par medel som är ganska kraftigt alkaliska, då fungerar det rätt bra med ett skumtäcke som inte rinner av. Jag förtvättar då och då på det sättet med Cherry Foam, framför allt när träden på jobbets parkering fått för sig att sava ordentligt... Det är betydligt snällare mot lackskyddet att ha skum liggande några minuter än t.ex HD-grön, så under vissa förutsättningar är det kalas. Dock hade jag inte köpt något mer avancerat än den som följde med min tvätt...

/Thomas
Har du provat att förtvätta med Cherry foam i en vanlig lågtrycksspruta i st f i skumspottaren?
Jag tänker mest på om inte det funkar lika bra..........
Skillnaden ska inte vara stor........men det är inte så kul när det inte bubblar, förstås :) :)
Jodå det har jag, och det fungerar bättre iom att det inte rinner av och/eller torkar in lika fort (när det är varmare), jag skulle inte säga att det gör någon himmelsvid skillnad, men visst fungerar det bättre med skummet.
Ungefär som att viskösa fälgmedel ofta fungerar bättre än vanliga "vatentunna"...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar