Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Från hand till maskin...

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
mintolux
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jul 2015 23:13

Från hand till maskin...

Inlägg av mintolux » 08 jul 2015 23:29

Har alltid polerat och vaxat för hand.
Numera så tänkte jag spara lite tid till minsta möjliga kostnad.
Självklart är jag medveten om att priset styr kvalitén dock så får priset vinna denna gång!

EXTRAMT NYBÖRJAR KIT.... länkar och ni tycker till

Polermsskin
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... in-010005/

Polertrissor
http://www.clasohlson.com/se/Polertriss ... r407949000

Polermedel
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... -pa12895sv

Vax
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... x-pa1121sv

Trasa
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... -pa16411sv

Skulle man kunna få ordning på bilen med detta kit?
VÄLDIGT billig kostnad blir det iaf = 735:-

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av deciso » 09 jul 2015 00:25

Tyvärr lär du inte få bort några repor med en turtle cleaner. Läs lite på forumet så lär du dig massor. Finns säkert 100 trådar där nybörjare fåt tips

mintolux
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jul 2015 23:13

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av mintolux » 09 jul 2015 04:46

Har läst mycket. Beställa hinns inte denna gång tyvärr.

För att få bort tvättrepor kanske det funkar med annat polermedel

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... r-pa5620sv

eller

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279638sv

Tack på förhand för svaren.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3288
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av progge » 09 jul 2015 08:10

Tjenare.
Kör du din bil med de saker du länkat till.
Du kommer efter det att för stå vad alla försöker att förmedla.
Maskinen är för klen.
Trissorna har ingen cut.
Polish/Cleaner plockar inga större repor.

Men lacken blir blankare, och det är kanske ditt mål. :jeps
Om du redan har handlat dessa grejor, så använd dem och lär dig tekniken.
Lycka till.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

mintolux
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jul 2015 23:13

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av mintolux » 09 jul 2015 09:55

Mer blankhet än repor i detta syfte. Förstår precis att styrkan i maskinen inte räcker till.

Sista frågorna:
Vilkey polish gäller, Autoglym polish eller

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa266350sv

Sedan undrar man kör med en medelhård trissa, hjälper det till.
Bilen ifråga är en Hyundai I30

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av Lemerok » 09 jul 2015 10:02

Om du ska köpa i butik så ger nog Meguiars Ultimate Compound bäst resultat med de övriga grejorna du länkade.
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa266340sv

Autoglym Super Resin Polish efter det så får du en blank och fin bil, lite repor kan du faktiskt bli av med också.
Om inte så täcker SRP över lite av dem. :)

Men om du skulle vänta och beställa grejor istället så kan du få bättre resultat för samma pengar.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av Norrhyttan » 09 jul 2015 10:03

mintolux skrev:Har alltid polerat och vaxat för hand.
Polera för hand? Det måste ta flera veckor att få något som helst resultat?

Om du har en begränsad budget och inte ska göra fler bilar kanske det bästa är att lämna bort det. Visst, det lär kosta mer än 735 kronor men 1) Du slipper slita själv, 2) Du slipper bli sittande med en maskin och en massa medel som du kommer att inse är för dåliga för att användas igen.

Resultatet blir förmodligen bättre, i alla fall.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av Norrhyttan » 09 jul 2015 10:05

mintolux skrev:Beställa hinns inte denna gång tyvärr.
Flera av webbshopparna levererar blixtsnabbt. Beställer du idag kan du mycket väl hinna få grejerna i morgon. Om du beställt igår hade du garanterat haft dem innan helgen, i alla fall.
Vad var det jag sa!

mintolux
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jul 2015 23:13

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av mintolux » 09 jul 2015 10:15

Jag lyssnar på er och beställer.

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/b ... iner-100mm

Även om det är Jula/C.O maskin så ger det bättre resultat.
Tack för alla tips!

mintolux
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jul 2015 23:13

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av mintolux » 09 jul 2015 10:28

Kanske skall man köpa en annan maskin från Jula/CO/Biltema som inte är dubbel???

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3288
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av progge » 09 jul 2015 10:37

mintolux skrev:Kanske skall man köpa en annan maskin från Jula/CO/Biltema som inte är dubbel???
Roterande maskiner kräver en del av användaren.
Vet inte din kunskap/använda nivå.
http://reservdelsgurun.se/bilvard/poler ... illerande/
En bra maskin som håller många år :nicka
Se det som en investering, som används vart år.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av Norrhyttan » 09 jul 2015 10:38

mintolux skrev:Jag lyssnar på er och beställer.

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/b ... iner-100mm
Det står "lagerstatus 0". Beställde du det sista paketet? Om inte annat så tar det nog längre tid om det är slut på lager. Ring och kolla!
Vad var det jag sa!

mintolux
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jul 2015 23:13

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av mintolux » 09 jul 2015 11:22

Insåg detta nu. Ligger lite på is en/två veckor och tar nya tag.
Mina kunskaper med maskiner är inte stor, dock inte tummen mitt i handen fast det låter lite farligt och bränna sönder lacken på en bil knappt två år gammal :)

Så Oscillerande polermaskin är nästan ett måste. Självklart så ju mer pengar man lägger desto mer kvalitet och resultat får man.
Sedan blir det en stor prisskillnad, Amatör/noob/oskuld är man inom detta område så vill man inte lägga hur mycket som helst på en första maskin bara för att få testa och uppleva testresultatet.

Så börjar med en JULA/CO för att bara få testa, borde ju ge lite resultat med ett ovannämnt kit eller liknade?

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av Cogo » 09 jul 2015 15:41

Vart i landet bor du? Kanske finns någon i din närhet som kan låna ut lite grejer till för att testa med.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av Norrhyttan » 09 jul 2015 15:42

mintolux skrev:Insåg detta nu. Ligger lite på is en/två veckor och tar nya tag.
Jag tror inte du behöver vänta. Ring eller maila så plockar de säkert ihop ett bra startpaket av grejer de har på hyllan.
Vad var det jag sa!

mintolux
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jul 2015 23:13

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av mintolux » 09 jul 2015 15:54

Cogo skrev:Vart i landet bor du? Kanske finns någon i din närhet som kan låna ut lite grejer till för att testa med.
Sant det kanske vore en ide. Finns kanske någon där ute som har en gammal maskin liggande så man kan testa lite iaf.
Har fördelen att bo utanför Göteborg, Lerum mer korrekt.

Fördelen är att bilen en Hyundai I30 har en lite mjukare lack och inte är så stor :)

kimpon
Medlem
Inlägg: 381
Blev medlem: 20 mar 2012 22:20
Ort: Skepplanda/ale

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av kimpon » 09 jul 2015 17:16

Jag bor ca 30 min från dig vad är et för maskin du vill låna?
Den som har mest när han dör vinner.

mintolux
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jul 2015 23:13

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av mintolux » 09 jul 2015 17:37

Det gäller en maskin att polera bil med. Testa på att göra detta själv. Nybörjare är jag.

kimpon
Medlem
Inlägg: 381
Blev medlem: 20 mar 2012 22:20
Ort: Skepplanda/ale

Re: Från hand till maskin...

Inlägg av kimpon » 09 jul 2015 18:31

Jag pm dig mitt nr bara att ringa
Den som har mest när han dör vinner.

Skriv svar