Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vilken polermaskin
-
swedda
- Medlem
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 maj 2014 19:44
- Ort: Söderhamn
Vilken polermaskin
Har kört med min classe maskin nu i ett halvår lite drygt. funkar ju bra, men det jag märkt är att den orkar inte riktigt när jag kört nån lite "risigare" bil. eller orkar gör den väl, men det tar en jäkla tid.
funderar därför på att uppgradera mig lite, men som ny så är det svårt att veta vad jag ska satsa på? gör ca 1bil i månaden. dock så vill jag hålla nere priset eftersom jag inte tar betalt för det jag gör. tips på prisvärda maskiner?
funderar därför på att uppgradera mig lite, men som ny så är det svårt att veta vad jag ska satsa på? gör ca 1bil i månaden. dock så vill jag hålla nere priset eftersom jag inte tar betalt för det jag gör. tips på prisvärda maskiner?
- Logan
- Entusiast

- Inlägg: 2466
- Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
- Kontakt:
Re: Vilken polermaskin
Många gillar den från reservdels gurun som heter S3000/T3000
Beror på vad du klassar som orkar inte, Stannar den eller vibrerar ?
Man kan komma riktigt långt med classe maskin om man kör rätt medel och trissa
Beror på vad du klassar som orkar inte, Stannar den eller vibrerar ?
Man kan komma riktigt långt med classe maskin om man kör rätt medel och trissa
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Manor
- Moderator

- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Vilken polermaskin
Kanske en roterande maskin.
Det krävs mer teknik, men de är oftast billigare och kraftfullare.
Efterkör med dubbeltrissemaskinen för att "städa" efteråt.
Vill du lägga lite mer pengar så är många nöjda med Ruphes 15 eller 21 respektive Flex 3401. Då börjar dock beloppet gå upp en del.
En bil i månaden är inte så lite. Kan det inte vara värt att ha lite bra maskiner när du ändå lägger ner lite tid. Man ska inte vara dumsnål, utan unna sig bra maskiner...så nedrans dyrt är det ändå inte utslaget på ett antal år
.
Det krävs mer teknik, men de är oftast billigare och kraftfullare.
Efterkör med dubbeltrissemaskinen för att "städa" efteråt.
Vill du lägga lite mer pengar så är många nöjda med Ruphes 15 eller 21 respektive Flex 3401. Då börjar dock beloppet gå upp en del.
En bil i månaden är inte så lite. Kan det inte vara värt att ha lite bra maskiner när du ändå lägger ner lite tid. Man ska inte vara dumsnål, utan unna sig bra maskiner...så nedrans dyrt är det ändå inte utslaget på ett antal år
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Logan
- Entusiast

- Inlägg: 2466
- Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
- Kontakt:
Re: Vilken polermaskin
Bara för att fråga lite.
Manor har du någon erfarenhet av rupes kina kopiorna ?
Dom bör väl vara billigare och gör samma jobb
Manor har du någon erfarenhet av rupes kina kopiorna ?
Dom bör väl vara billigare och gör samma jobb
The passions is what drives the art. Detailing for life
- progge
- Moderator

- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
- Ort: Smålandsstenar.
Re: Vilken polermaskin
Jag har en, och den fungerar lika bra som originalet.Logan skrev:Bara för att fråga lite.
Manor har du någon erfarenhet av rupes kina kopiorna ?
Dom bör väl vara billigare och gör samma jobb
kanske lite lite mer vibrationer, men inget som stör mig.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- korvis
- Trogen Medlem

- Inlägg: 908
- Blev medlem: 01 jun 2014 15:47
Re: Vilken polermaskin
Om du börjar ta en nätt summa i betalning för alla bilar du gör så har du ju snart pengar till en bättre och proffsigare maskinswedda skrev:Har kört med min classe maskin nu i ett halvår lite drygt. funkar ju bra, men det jag märkt är att den orkar inte riktigt när jag kört nån lite "risigare" bil. eller orkar gör den väl, men det tar en jäkla tid.
funderar därför på att uppgradera mig lite, men som ny så är det svårt att veta vad jag ska satsa på? gör ca 1bil i månaden. dock så vill jag hålla nere priset eftersom jag inte tar betalt för det jag gör. tips på prisvärda maskiner?
-
wolfi
- Medlem
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
- Ort: Halmstad
Re: Vilken polermaskin
Ja kan hålla med manor i detta läget.
men min fråga är lite har du kört med en roterande maskin förut?
men min fråga är lite har du kört med en roterande maskin förut?
- Perra83
- Entusiast

- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
- Ort: Lindesberg
Re: Vilken polermaskin
Kör du ändå så "mycket" som en bil i månaden så satsa på en riktigt bra maskin. Det är det värt!
Bara sist när ja polerade lyktor och gick från en luftdriven oscillerande maskin till Rupes LHR75E mini är som natt och dag.
Bara sist när ja polerade lyktor och gick från en luftdriven oscillerande maskin till Rupes LHR75E mini är som natt och dag.
-
swedda
- Medlem
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 maj 2014 19:44
- Ort: Söderhamn
Re: Vilken polermaskin
wolfi skrev:Ja kan hålla med manor i detta läget.
men min fråga är lite har du kört med en roterande maskin förut?
Nej, jag har aldrig kört med roterande. känner mig tveksam till en sån just nu. vill inte riskera att göra mer skada än nytta
-
swedda
- Medlem
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 maj 2014 19:44
- Ort: Söderhamn
Re: Vilken polermaskin
kommer väl dit nångång, men sålänge jag inte kan garantera resultatet så vill jag inte ta betalt heller. men snart måste jag börja ta självkostnadspris i alla fall. blir dyrt att hålla med produkternakorvis skrev:Om du börjar ta en nätt summa i betalning för alla bilar du gör så har du ju snart pengar till en bättre och proffsigare maskinswedda skrev:Har kört med min classe maskin nu i ett halvår lite drygt. funkar ju bra, men det jag märkt är att den orkar inte riktigt när jag kört nån lite "risigare" bil. eller orkar gör den väl, men det tar en jäkla tid.
funderar därför på att uppgradera mig lite, men som ny så är det svårt att veta vad jag ska satsa på? gör ca 1bil i månaden. dock så vill jag hålla nere priset eftersom jag inte tar betalt för det jag gör. tips på prisvärda maskiner?
- Manor
- Moderator

- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Vilken polermaskin
Jo, jag förstår känslan och även om jag har en roterande så är det sällan jag använder den. Jag köpte själv en begagnad TopTool som fungerar som en dröm. Det är ju i praktiken en kraftfullare MussePigg så gillar man inte den modellen så är det inte rätt...swedda skrev:wolfi skrev:Ja kan hålla med manor i detta läget.
men min fråga är lite har du kört med en roterande maskin förut?
Nej, jag har aldrig kört med roterande. känner mig tveksam till en sån just nu. vill inte riskera att göra mer skada än nytta
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
wolfi
- Medlem
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
- Ort: Halmstad
Re: Vilken polermaskin
swedda skrev:wolfi skrev:Ja kan hålla med manor i detta läget.
men min fråga är lite har du kört med en roterande maskin förut?
Nej, jag har aldrig kört med roterande. känner mig tveksam till en sån just nu. vill inte riskera att göra mer skada än nytta
Mmm....det finns ju en risk att man kan "bränna" lacken om man inte är försiktig och de e lite krångligare teknik o annat tänk.
MEN. om sen finns ju fördelen med att dom är kraftigare m.m. ,
om du skulle få för dig köpa en roterande maskin, mitt tips är att antingen prova på en gammal bil först eller köp hem någon huv beg. eller något o träna först på den innan du går på någon "släkt/kompis" bil;)
-
swedda
- Medlem
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 maj 2014 19:44
- Ort: Söderhamn
Re: Vilken polermaskin
Verkar som T3000 CPS kan vara ett alternativ. inte speciellt dyr heller tycker jag.nån som har erfarenhet av den?
-
deje
- Medlem
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 06 mar 2015 17:24
Re: Vilken polermaskin
T3000 är tydligen ej i lager , varken på bbv eller rg .
Få väl bli en Rupes kopia , ligger ju i samma pris läge.
1500 kr billigt , njaa ,jag är skeptiskt!
Mvh
deje
Få väl bli en Rupes kopia , ligger ju i samma pris läge.
1500 kr billigt , njaa ,jag är skeptiskt!
Mvh
deje
deje
- Manor
- Moderator

- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Vilken polermaskin
Det är väl därför jag brukar tipsa om en "MussePigg" som första maskin. Den kostar väl bara runt 300-400:- och gör sitt jobb...om än klumpig, låter illa och vibrerardeje skrev:T3000 är tydligen ej i lager , varken på bbv eller rg .
Få väl bli en Rupes kopia , ligger ju i samma pris läge.
1500 kr billigt , njaa ,jag är skeptiskt!
Mvh
deje
Om och när man väl blivit biten så kan man uppgradera maskinen...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
deje
- Medlem
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 06 mar 2015 17:24
Re: Vilken polermaskin
Har kört med roterande i mina yngre dar , men det va på gamla skrothögar , vågar mig inte på det på nya bilar , så en oscillerande maskin får det bli.
Musse pigg maskinen va ett skämt på den tiden , kanske de funkar med dagens polermedel och trissor , men det dåliga ryktet sitter kvar för mig.
Då blir det typ t3000 maskiner det som finns att välja på , men tycker det är konstigt att inte tex Biltema har dessa i sitt sortiment, kanske prisbilden också hade sett annorlunda ut då.
Rupes kopia ska ju vara bra , men den finns ju inte att köpa i Sverige , så garantier och eventuell reklamation kan ju bli svårt att kräva, det är det som just nu tar emot för ett köp.
Avvaktar kanske till sen sommarn , med maskin , har dock 3 bilar som ska få sig en uppfräschning så man vill ju inte vänta för länge.
Mvh
deje
Musse pigg maskinen va ett skämt på den tiden , kanske de funkar med dagens polermedel och trissor , men det dåliga ryktet sitter kvar för mig.
Då blir det typ t3000 maskiner det som finns att välja på , men tycker det är konstigt att inte tex Biltema har dessa i sitt sortiment, kanske prisbilden också hade sett annorlunda ut då.
Rupes kopia ska ju vara bra , men den finns ju inte att köpa i Sverige , så garantier och eventuell reklamation kan ju bli svårt att kräva, det är det som just nu tar emot för ett köp.
Avvaktar kanske till sen sommarn , med maskin , har dock 3 bilar som ska få sig en uppfräschning så man vill ju inte vänta för länge.
Mvh
deje
deje
-
Cogo
- Entusiast

- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Re: Vilken polermaskin
deje skrev:Har kört med roterande i mina yngre dar , men det va på gamla skrothögar , vågar mig inte på det på nya bilar , så en oscillerande maskin får det bli.
Musse pigg maskinen va ett skämt på den tiden , kanske de funkar med dagens polermedel och trissor , men det dåliga ryktet sitter kvar för mig.
Då blir det typ t3000 maskiner det som finns att välja på , men tycker det är konstigt att inte tex Biltema har dessa i sitt sortiment, kanske prisbilden också hade sett annorlunda ut då.
Rupes kopia ska ju vara bra , men den finns ju inte att köpa i Sverige , så garantier och eventuell reklamation kan ju bli svårt att kräva, det är det som just nu tar emot för ett köp.
Avvaktar kanske till sen sommarn , med maskin , har dock 3 bilar som ska få sig en uppfräschning så man vill ju inte vänta för länge.
Mvh
deje
Tips är att skaffa mekonomen kort och avvakta att de har någon rabattdag. Brukar ha vissa dagar med 25% rabatt på hela sortimentet och då kan du ju köpa deras polermaskin som heter carwise. Har en sådan själv som fungerar bra, tror att det är samma maskin som S3000 från gurun.
Mvh magnus
-
swedda
- Medlem
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 maj 2014 19:44
- Ort: Söderhamn
Re: Vilken polermaskin
Vart ju svårt som fean det här. enda sekunden sitter jag och funderar på flex 3401. nästa blir jag snål... måste bestämma mig snart, står inte på innan vårbilarna som står på kö dimper ner.
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

- Inlägg: 589
- Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
- Ort: Norberg
Re: Vilken polermaskin
Kan säga av personlig erfarenhet att du med rätt trissor utan tvekan kan få samma resultat med en billig enkeloscillerande som du får med 3401. Enda gången jag använder min 3401:a är när det är på små ytor, men då med lake countrys minsta fästplatta så man kan köra med 100 mm-rondeller.
Rupes-kopian kan jag rekommendera, men eftersom du vill ha svenskt tycker jag du ska köpa en 900w enkeloscillerande med mindre slag.
Trissor jag rekommenderar till den är meguiars mikrofiber, dom är ruggigt vassa med oscillerande maskin.
Rupes-kopian kan jag rekommendera, men eftersom du vill ha svenskt tycker jag du ska köpa en 900w enkeloscillerande med mindre slag.
Trissor jag rekommenderar till den är meguiars mikrofiber, dom är ruggigt vassa med oscillerande maskin.
-
swedda
- Medlem
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 maj 2014 19:44
- Ort: Söderhamn
Re: Vilken polermaskin
njea har inte sagt att jag måste ha svenskt. vart kan jag kolla mer på rupes kopian då, och vart får jag tag på den?