Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips till en nybörjare

Diskutera bilvårdsprodukter här
moopith
Ny Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jul 2015 11:56

Tips till en nybörjare

Inlägg av moopith » 14 jul 2015 11:48

Hej nu är de som så att de är tänkt att ja ska göra nån sorts rekond på min mammas bil och eventuellt flera om resultatet blir något att va glad över. Jag har läst o läst i månader men de är ju en skaplig djungel. Nu har jag iaf beställt saker från bollnäs bilvård ska försöka lista upp lite snabbt.

Bbv arti green 5L
Bbv fast cut 98
Bbv high gloss
Våffelduk
Mf dukar 5st.
Bbv clay red
Och nå bbv vax

Jag har en musse pigg maskin från mormor o morfar en bruksbo dubbel roterande. Hur ska ja använda dessa saker för ett bra resultat eller har ja köpt helt galet? Tänkte handpolera o allt om inte maskinen är nå att ha.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av korvis » 14 jul 2015 12:27

Jag hade kompletterat med:

Kallavfettning
Schampo
Ev. flygrostmedel
Ev. Claylube (men går med schampolösning)
Hård trissa (till fastcut)
Medium trissa (till highgloss)
Sprit för rengöring innan vax/lackskydd

moopith
Ny Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jul 2015 11:56

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av moopith » 14 jul 2015 13:19

Kan du länka något lämpligt? :) glömde säga men ja köpte bbv schampo också. Vadå duger inte min avfettning ja köpte? :/ 5liter åt skogen eller? :(

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av deciso » 14 jul 2015 13:23

Avfettningen du köpt är säkert bra men det finns olika avfettning. Kallavfettning löser tjärfläckar den du köpt löser typ allt annat. Så man behöver båda två

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av pean92 » 14 jul 2015 13:58

Kallavfettning finns det en mängd av, den används inte lika mycket, iaf inte av mig, endast vintertid på fälgar, runt hjulhusen och längst ner på bilen kör jag :) Eller för ordentlig tvätt innan polering/vaxning :) denna vinter har jag kört turtle prewash(en typ av Kallavfettning), arti green sen bbv schampoo, har fungerat bra :)

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av korvis » 14 jul 2015 15:05

Precis, eftersom detta var inför en polering tyckte jag det var lämpligt med båda sorters avfettning.
Annars använder jag själv i huvudsak alkalisk som ju Arti green är.
Finns ju dock hur många sorters avfettning som helst att välja på.

Lycka till med putsandet! :brumm

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av Lundberg » 14 jul 2015 19:49

Komplettera med:
Mac prickbort eller liknande
Ett bra schampoo utan vax eller liknande då du inte vill tillföra lackförsegling innan polering.
En bra fälgtvätt typ sonax extreme whell clean.
Flygrostborttagare typ BBV Iron xxx
Trissor som tidigare nämnt, finns färdiga kit förr dubbelmaskiner hos bbv.
Bbv paint inspection för att rengöra lack mellan polering och lackskydd.
Kanske svarta mjuka trissor att lägga lackskydd med, beroende på vad du har köpt för något.
Tvättredskap typ tvättvante, penslar och borstar är skönt att ha tillgängligt.
// Jack

moopith
Ny Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jul 2015 11:56

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av moopith » 14 jul 2015 22:14

Nu känner ja mig vilsen har jag köpt helt galet och kan ja inte göra de för hand? Ja ska skriva mu hur ja exakt tänkt och göra så får ni säga hur fel de blir så ja kan ändra.

Spruta ner bilen med bbv arti green
Skölja av avfettningen o tvätta bilen med bbv arti+ schampo
Skölja av bilen torka med våffelduk
Lera bilen med vatten som glidmedel (läst de skulle funka?)
Polera med bbv fast cut98 med mf duk
Polera med bbc high gloss med mf duk
Vaxxa med bbv shine extra med mf duk
Ha autosmart vinyl dressing på lister utvändigt.

Så hur fel blir de? :/

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av Perra83 » 14 jul 2015 22:34

Vatten plus lite schampo kan du spraya på lacken där du använder leran. Vatten går men du får väsentligt mycket bättre glid med lite schampo iblandat. Tvätta gärna bilen en gång med schampo efter att du har lerat bilen.

Har bilen tjärfläckar längs sidorna och baktill MÅSTE du använda en kallavfettning. En flaska Turtle extrem funkar utmärkt. Sonax har även en variant som ska ta flygrost.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av korvis » 14 jul 2015 23:14

Polera för hand skulle jag absolut inte rekommendera.
Du får slita halvt ihjäl dig och ändå blir resultatet mediokert.
Så jag tycker helt klart du ska använda mussemaskinen du nämnde i första inlägget. Och så schampo i vattnet för bättre glid till leran, precis som Perra83 skrev :jeps

moopith
Ny Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jul 2015 11:56

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av moopith » 15 jul 2015 07:53

Bara jättelite schampo då antar ja? :) på mammas bil är de jättemkt svarta prickar de är en silvrig peugeot så mst jag ha annan avfettning då? Körde en svng med mac 124 prickbort förut o då försvann en del av de. Vill ni länka nå bra trissor till min maskin och isåfall en till avfettning gärna inte dyraste sakerna :)

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av korvis » 15 jul 2015 09:11

Snåla inte med schampot, ta som vid tvätt eller lite mer.
De svarta prickarna är asfaltsfläckar som man löser med just kallavfettning:

https://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/ ... avfettning

Degreaser Wet är omtyckt här på forumet, men även Prickbort som du nämner är ju en kallavfettning.

Trissor finns det massor av hos bl.a BBV, kolla så du får rätt storlek bara (brukar va 95-100mm till de billiga mussemaskinerna).
Välj som jag skrev innan, hård + medium och ev. mjuk (om du även vill lägga skyddet med maskinen)

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av Lundberg » 15 jul 2015 10:15

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/p ... dell-paket

Har du inte öppnat förpackningarna till polermedel/vax så kan du returnera dessa och köpa kitet. Annars kan du bara köpa likadana trissor löst.
// Jack

moopith
Ny Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jul 2015 11:56

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av moopith » 15 jul 2015 10:22

Så min avfettning duger inte? Kan man köpa den där blue green för 179 på bollnäs bilvård? Kan ni länka lösa trissor då ja redan öppnat allt ja beställt :)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5724
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av Manor » 15 jul 2015 12:58

Knöla inte till det i onödan.

1 liter kallavfettning (petroliumbaserad) köper du på valfri bensinmack.

Har du någon Clas Ohlsson, Rusta, Jula, Biltema etc. butik i närheten (kanske t.o.m en välsorterad mack)? De säljer orangefärgade Sonaxtrissor till MussePigg-maskiner och duger gott till ditt första försök. De är att anse som mediumhårda och kommer ge en blank lackyta.

Vaxet kan du lägga på för hand. Det är poleringen som ger ytan...vaxet skyddar.
Räkna inte med att få bilen repfri...det är en sjuka hos oss bilvårdsnördar...ett blänkande resultat är det enda gemene man ser :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av pean92 » 15 jul 2015 13:03

Avfettningen du köpt är bra, MEN den används till andra saker. Kallavfettning löser tjära,asfalt, olja, fett osv. De du köpt löser mer damm, insekter, fågelskit :) Jag använder båda på vintern nu på sommaren kör jag mest schampoo bara, om den inte är riktigt skitig, då kör jag arti green först :)
Om du ska beställa mer från bbv så gillar ju många blue & green degreaser wet, har själv inte provat men den är säkert bra. Annars gillar jag turtle prewash, finns på jula bland annat och många mackar har den :)

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av pean92 » 15 jul 2015 13:12

Vet att micke på bbv har skrivit ner i nån tråd hur de tvättar bilar, den är bra att läsa, hittat den såklart inte nu bara för det.....men det finns andra om du kollar under bilvårdsskola :)

moopith
Ny Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jul 2015 11:56

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av moopith » 15 jul 2015 13:15

Jag har ju massor med virvelrepor på min hur ska ja göra för o bli av med dem? Min bil är ju mörkröd så syns ju så himla bra. Ja har.inga affärer inom 5mil så beställa på nätet är oftast enklast. Får köpa en till avfettning då :)

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av pean92 » 15 jul 2015 13:15

Såklart hitta jag den direkt efter jag skrev....

viewtopic.php?t=9381

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av pean92 » 15 jul 2015 13:45

Angående just polering så är jag rätt ny på de själv, endast testat lite och jag har detta set fast i större storlek: http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/p ... ic-pad-set

Än så länge funkar de bra, har ju rätt hård lack i min så jag behöver de som tuggar lite mer :)

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/p ... pads-set-1 finns ju också om man vill ha enklare :) Men som sagt så är jag också rätt ny på polering, nån annan kanske har bättre tips :)

Skriv svar