Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

BBV Clear Paint Inspection lämnar hinna?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Almgren
Ny Medlem

BBV Clear Paint Inspection lämnar hinna?

Inlägg av Almgren » 23 maj 2015 15:22

Tja! Hur ser det ut när ni amdra spritar inför lackskydd?

Jag har nu provat Bollnäs bilvårds clear paint inspection som ska innehålla 10-20% IPA.. Trodde det skulle vara mycket mer dock.

För mig dunstar ju den blötaste hinnan bort. Men lämnar kvar en hinna som kan liknas med att ha torkat av en glasruts från vatten med en vanlig MF duk.. Det blir ju knappast en bra grund för ett lackskydd. Ytam var perfekt innan IPA när jag bara torkat av Menzernas polermedel.

Ska det verkligen bli så? Har använt mig utan MF duk såklart.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Re: BBV Clear Paint Inspection lämnar hinna?

Inlägg av e_king » 23 maj 2015 23:25

Ligger runt 30% ibland 40% ipa blandning.
Det får inte vara något kvar innan jag lägger lackskydd. Lägger mest glasscoatings /keramiska. Men generellt så får man längst hållbarhet ju renare det är. Blir det en hinna kvar så spritar jag igen. Torkar inte bara bort. Är det ett lackskydd som håller upp till två år kan jag använda Polishangel Invincible istället för sprit. Blir nästintill kliniskt rent och man slipper sprita som sagt. [emoji106] Så gör jag. [emoji2]

/Fredrik

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av BTG » 23 maj 2015 23:42

Vad blir skillnaden om man använder 40% istället för 30%?Om det blir bättre med 40% så kan man väl alltid köra med det,eller vad är det som kan gå fel?

Almgren
Ny Medlem

Inlägg av Almgren » 23 maj 2015 23:43

Ja det är märkligt.. Får prova att sprita på en opolerad bil, så ser man ju om det är polermedel som blir utsmetad eller om det är CPI som lämnar hinnan.

Det står på förpackningen 10-20% Isopropanol innehåll. Alltså färdigblandad..

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 23 maj 2015 23:57

BTG skrev:Vad blir skillnaden om man använder 40% istället för 30%?Om det blir bättre med 40% så kan man väl alltid köra med det,eller vad är det som kan gå fel?
Det är för att jag höfter när jag blandar. :)
Jag tycker inte att 20% räcker. Man får inte bort allt medel och det dunstar inte.
Edit: Det är ju inte gratis heller så man försöker ju tänka på possenten. :)

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av BTG » 24 maj 2015 00:04

Ok,så det är ingen större fara för just lacken att använda ca40% blandning om man inte låter det ligga.Skulle du säga att det är riskfritt att köra med 40% eller bör man tänka på nåt speciellt?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 24 maj 2015 01:10

Jag kan inte garantera att det är riskfritt. Jag väljer att göra så för att det funkar för mig. Jag provar mig fram. Enligt Mike Philips kemister tar lacken skada av starkare blandning än 15% om jag kommer ihåg rätt. Jag väljer att ha starkare för att för mig går det snabbare och jag får bort mer. Jag har inte märkt någon skada på lacken men jag är inte heller någon kemist.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av BTG » 24 maj 2015 01:22

Läste den oxå,men jag fattade det som att dom lät det ligga på en stund då. Spraya man på och torka direkt känns ju rätt säkert, det har ju funkat för dig.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 24 maj 2015 01:50

BTG skrev:Läste den oxå,men jag fattade det som att dom lät det ligga på en stund då. Spraya man på och torka direkt känns ju rätt säkert, det har ju funkat för dig.
Liten gardening från min sida. [emoji6] Jag vill inte säga att det är ok och så händer det något och någon känner sig lurad. Det löser polermedlet och dunstar bra. För mig. :)

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 24 maj 2015 12:09

Varför inte köra något mer säkert medel då? CarPro Eraser eller liknande som ska vara helt säkert för lacken och dessutom rengöra bättre.
Nackdelen är väl priset, men går inte åt mycket på en bil.

Almgren
Ny Medlem

Inlägg av Almgren » 24 maj 2015 16:31

Nu var ju frågan varför inte BBV tänkta produkt inte gjorde sitt jobb eller om det blev en hinna för alla. Men verkar ju inte så!

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 24 maj 2015 23:31

Jag kör BBV Blue Paint Inspection, och tycker även att jag får en pytteliten hinna/streck ibland. Inte så farligt - brukar räcka med att jag vänder MF-duken och torkar med en lite torrare sida, men ändå. Ändå så torkar jag av polermedlet noga innan med en annan MF-duk och spritar på, enligt ögonen en "ren" lack. Trådskaparen är inte helt ensam alltså. Jag har själv aldrig använt nåt annat än Blue Paint Inspection, så vet inte hur det brukar vara.

Almgren
Ny Medlem

Inlägg av Almgren » 26 maj 2015 11:51

Kanske Bollnäs bilvård kan svara på detta? Min "hinna" ser ut som så att du sprayat på vatten och dragit runt med MF duken och låtit de lufttorka. Ser inge bra ut alls..

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 26 maj 2015 11:53

Har ni ipa hemma så slå i en skvätt. [emoji106]
Det dunstar inte om det är för vek blandning.

Almgren
Ny Medlem

Inlägg av Almgren » 02 jun 2015 11:49

Mailat bilder nu till BBV
Så får se vad som sägs.

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Micke K » 02 jun 2015 16:37

Vi har idag gjort ett test med BBV Clear Paint Inspection och får vad vi tycker ett bra resultat.
Vi smetade ut ett lager med One Step Finish under fredag eftermiddag, idag måndag gjorde vi testet så det har alltså fått sitta i närmare 3 dygn. Ytterligare test görs på begäran...

MVH Micke K

Bild

Almgren
Ny Medlem

Inlägg av Almgren » 02 jun 2015 21:46

Ni har kikat på mina bilder som jag mailat in antar jag? Får inge svar via mail.

Omöjligt att se om lacken är glasklar på den där filmen. Dessutom ingen mörk djup kulör, prova gärna på en förslagsvis svart bil.

Men annars tar jag dunken och åker upp till Bollnäs.. Något är på tok :shock:

pean92
Medlem

Inlägg av pean92 » 02 jun 2015 22:06

Micke K skrev:Vi har idag gjort ett test med BBV Clear Paint Inspection och får vad vi tycker ett bra resultat.
Vi smetade ut ett lager med One Step Finish under fredag eftermiddag, idag måndag gjorde vi testet så det har alltså fått sitta i närmare 3 dygn. Ytterligare test görs på begäran...

Snygg huv, kan man få såna nymodigheter på sin egen om man lämnar den hos er? ;)

Användarvisningsbild
davve
Medlem

Inlägg av davve » 03 jun 2015 10:23

Med starkare blandning slipper man nöta så med trasan tycker jag. Stor skillnad mellan bbv färdigblandad (provat både klar och blå) och egenblandad 30%.

Almgren
Ny Medlem

Inlägg av Almgren » 03 jun 2015 12:17

Här är två bilder på mitt jobb jag gjort, sen en bild som visar hur dåligt det rengör/dunstar. Visst det går att få det soprent, men då behöver man hela tiden en torr duk att torka det sista man gör med. Vad jag tycker, ska inte detta behövas!

För mig är det fortfarande lika hal yta efter spritning som det var innan. Då jag lagt one step finish.

På bilden så har jag sprayat CPI, sedan torkat noga med MF duk. Så det är torrt! (Det ser blött ut på bilden)

Ska ju knappast behöva ett dussin torra rena MF dukar för att sprita av.

Bild

Bild

Bild

Skriv svar