Sida 1 av 1

Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 12:27
av AX3L
Jag tänkte höra lite vad ni rekommenderar som som förtvätt nu på sommaren? HD-Grön verkar ju vara standardsvaret, men samtidigt har jag sett en del mer schampoliknande produkter som verkar göra ungefär samma jobb. Det kommer hur som läggas på med lågtrycksspruta eftersom jag oftast tvättar i hall där man inte på något enkelt sätt kan koppla in en foam-lancer (antar jag? Rätta mig gärna!).

Bilen är lackskyddsbehandlad med GLARE, och det verkar hålla bra mot det mesta. Men såklart, så skonsamt som möjligt. Är det så effektivt att man kan använda det utan svamp som "mellantvätt" vore det ett stort plus! Jag såg att Biltema hade ett högtrycksschampo som väl i princip är en alkalisk avfettning, är det någon som testat det? Kommer som vanligt på sånt här samma dag som man ska tvätta, så det vore ett stort plus om man kunde plocka upp det i en butik.

Tack på förhand :)

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 12:44
av Funk
Jag blandar förtvätt som t.ex HD-grön med skummande medel i en foamgun. Antingen typ Snowfoam eller vanligt schampoo , Arti + är utmärkt till just det..

/Thomas

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 16:38
av Perra83
Ja har blandat HD grön och ARTI+ till förtvätt och fått riktigt bra resultat ;)

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 17:29
av Norrhyttan
...och jag blandar Arti Green och Arti + i lansen.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 17:42
av dLinkz
Hur blandar ni? 1:1 av arti + och arti green?

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 18:03
av Norrhyttan
Jag höftar, men det blir nog runt 1:1...


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 18:09
av AX3L
Men ni som blandar HD-grön som är en alkalisk avfettning med ett alkaliskt schampo, är ändå inte det att gå lite över ån efter vatten? Eller är shampot bara där för att det ska skumma bättre och därmed sitta kvar längre (och se roligare ut)? Om man nu tvättar mest i hall och därmed inte har någon foamlancer, hur ska man göra då tycker ni? :)

Jag kan väl för övrigt säga att det gäller lätt nedsmutsning, inga lik som jag antar kommer in till rekondfirmorna ibland. Räcker inte ett vanligt förtvätt-schampo då?

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 18:11
av Perra83
Norrhyttan skrev:Jag höftar, men det blir nog runt 1:1...


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Har du enbart kem i lansen eller spär du med vatten?

Måste använda lansen ja med för det tar för lång tid att lägga på med tryckspruta.

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 19:01
av Funk
Schampot är för att få skum i första hand för mig..

/Thomas

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 19:35
av MB77
Kör med HD-grön och så snål blandning som möjligt på lancen. Sedan typ Arti i lancen. Brukar räcka som mellan tvätt på sommarhalvåret.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 19:40
av Nyrén
Undrar hur ni blandar i behållaren ni som både har schampo och hd grön? har solid röd bil så är lite försiktig med att få för stark alkalisk procent.

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 14 apr 2015 21:04
av Funk
1 del schampo , 1 del alkalie och 2 delar vatten brukar funka ,men det beror ju på vilken skummare man har..

/Thomas

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 15 apr 2015 20:17
av Nyrén
BBV vanliga lance. är det men lägst blandning på lancen som gäller då`?

Re: Förtvätt - schampo eller alkalisk avfettning?

Postat: 15 apr 2015 21:16
av Funk
Jag varierar beroende på om jag vill ha det tjockt eller lösare beroende på humör och grad av smuts på bilen..

/Thomas