Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

tjär och flygrost fläckar

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
partyvan
Medlem

tjär och flygrost fläckar

Inlägg av partyvan » 25 mar 2015 20:31

Hej tvättade min transporter -12års modell idag som aldrig blivit behandlad med nått förutom enklare tvätt och upptäckte att det va snuskit mycke tjär och rost fläckar.
Vilka är dim bästa medlen för att få bort det?

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Re: tjär och flygrost fläckar

Inlägg av Lemerok » 25 mar 2015 20:41

Köp valfri kallavfettning och flygrostmedel från någon sponsor, de flesta fungerar någorlunda likvärdigt.
Är det väldigt mycket kan det behövas flera rundor.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 25 mar 2015 21:05

Bild

Köp på Mekonomen. Spraya på och låt verka i 10 minuter så tar du både tjäran och flygrosten.

partyvan
Medlem

Inlägg av partyvan » 25 mar 2015 23:09

Kanon då blir de en tur till biltema och mekonomen imorgon :)

kimpon
Medlem

Inlägg av kimpon » 26 mar 2015 06:57

Jag har testat intensiv avfettningen och jag tycker inte at den funkar något vidare på flygrosten den var bra mot asfalten.
Men det finns billigare medel än denna till det.
Den som har mest när han dör vinner.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 26 mar 2015 07:56

Garanterat billigare än att beställa två olika produkter :) det är dock viktigt att den får tid att jobba.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 26 mar 2015 08:02

Jag har också läst på Facebook om att det rekommenderas att Sonax Intensiv avfettningen ska användas vid 10 grader eller varmare, annars ger det inte lika bra effekt heller.

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem

Inlägg av netmatte » 26 mar 2015 08:32

Kan inte rekommendera sonaxen. Läg dina pengar på någon annan produkt =)

partyvan
Medlem

Inlägg av partyvan » 26 mar 2015 16:38

Blev kallavfettning från wurth och sen en dunk med deras tall oljebaserade effekt tvätt nån som provat det?
Sprayade på avfettningen och väntade typ 2minuter och en hel del tjära försvann hade nog försvunnit mer om jag väntat en stund men blåser halvstorm här idag så får nog köra i helgen om vädret tillåter :)

deje
Medlem

Inlägg av deje » 26 mar 2015 17:36

partyvan skrev:Blev kallavfettning från wurth och sen en dunk med deras tall oljebaserade effekt tvätt nån som provat det?
Sprayade på avfettningen och väntade typ 2minuter och en hel del tjära försvann hade nog försvunnit mer om jag väntat en stund men blåser halvstorm här idag så får nog köra i helgen om vädret tillåter :)
Förstår inte riktigt hur du tänker ,först frågar du om råd här på forumet ,sen åker du till en yrkes butik och köper ett par produkter som du inte verka ha en aning om hur de funkar. och som säkert inte många känner till ,men jag kan ha fel.

deje
deje

partyvan
Medlem

Inlägg av partyvan » 26 mar 2015 19:51

Anledningen va att jag kunde ta ut det gratis via jobbet och det tackar man väl inte nej till?
Sen så är det roligt och prova massor olika medel :)

MrMerkel
Medlem

Inlägg av MrMerkel » 26 mar 2015 21:27

http://m.clasohlson.com/se/view/CoMobil ... ax/34-9318 Den här annvände jag mot flygrost som satt på bakskärmarna, hoppas den inte är för kraftig men jag tyckte det funkade ok efter flera omgångar med medlet .

Glossy
Ny Medlem

Inlägg av Glossy » 03 apr 2015 09:27

upplevde ni denna bättre än Sonax Power+ petroleumbaserade på att ta tjära? Flygrosten bryr jag mig mindre om då jag tar den med CarPro´s Iron X. Men Sonax xtreme Intensive Avfettning skulle ju vara bättre för naturen och snällare mot plast. Så fungerar den lika bra på tjäran som Power+ så kan jag tänka mig lägga de extra kronorna ändå. Power+ anser jag fungera mycket bra.

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 03 apr 2015 13:17

Sonaxen är skit jag har provat den köp en riktig flygrostbortagare istället typ Carpro IronX eller Bilt Hamber Karossol

Som Petrokemisk avfettning funkar den inte heller något vidare köp Blue&Green Degreser Wet istället!

2 i 1 produkter brukar inte vara någon höjdare!

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 03 apr 2015 13:24

Lite avvikelse från ämnet, men jag hade en skvätt Prickbort kvar som jag ville bli av med.
Sprayade ena halvan av flak och bakläm på pickuppen som var ganska så svartprickig av tjära/asfalt.
Andra halvan tog jag med Degreaser Wet.

Skillnaden var extrem! Prickbort-halvan fick jag tvätta en gång till med Degreaser Wet.

Många verkar ha ett gott öga till Prickbort, men efter den upplevelsen köper jag den aldrig mer. Billig är inte nödvändigtvis prisvärt.

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Halvmatt
Medlem

Inlägg av Halvmatt » 05 apr 2015 15:02

Inte testat Intensiv men i.o.m. att jag rostskyddat bilen så tyckte jag det lät fiffigt och köpte på mig mackens Premiumavfettning vilken även den precis som Intensiv ska fungera som en gel. Visst, den rinner inte nämnvärt så man har bättre kontroll fast det är i.o.f.s. lönlöst när det inte händer något =) Nåja något hände det väl men jag gick i tron efter några tvättar att det där rackarns tjockflytande rostskyddsmedlet som även åkte på underredet smetade ut sig upp på lacken under månader efter behandlingen.

När jag istället körde med någon billig naturavfettning så var det som natt och dag = ingen vägsmuts kvar, åtminstone inte jämförelsevis med gelskräpet som lämnade kvar stora ytor/fläckar.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 05 apr 2015 17:33

Premiumavfettning är väl kallavfettning och naturavfettning är väl alkalisk eller micro. Då faller det sig ganska naturligt att den senare tar trafiksmuts bättre. [emoji106]

Halvmatt
Medlem

Inlägg av Halvmatt » 06 apr 2015 11:38

Säkert så men det förklarar kanske varför folk tycker gel är skräp, eller ja gel kan väl vara bra men inte receptet i dessa fall. Inget är väl Premium utan lite sprit i ;)

Skriv svar