Sida 1 av 3
Vilken polermaskin
Postat: 10 mar 2015 22:30
av swedda
Har kört med min classe maskin nu i ett halvår lite drygt. funkar ju bra, men det jag märkt är att den orkar inte riktigt när jag kört nån lite "risigare" bil. eller orkar gör den väl, men det tar en jäkla tid.
funderar därför på att uppgradera mig lite, men som ny så är det svårt att veta vad jag ska satsa på? gör ca 1bil i månaden. dock så vill jag hålla nere priset eftersom jag inte tar betalt för det jag gör. tips på prisvärda maskiner?
Re: Vilken polermaskin
Postat: 10 mar 2015 22:59
av Logan
Många gillar den från reservdels gurun som heter S3000/T3000
Beror på vad du klassar som orkar inte, Stannar den eller vibrerar ?
Man kan komma riktigt långt med classe maskin om man kör rätt medel och trissa
Re: Vilken polermaskin
Postat: 10 mar 2015 23:16
av Manor
Kanske en roterande maskin.
Det krävs mer teknik, men de är oftast billigare och kraftfullare.
Efterkör med dubbeltrissemaskinen för att "städa" efteråt.
Vill du lägga lite mer pengar så är många nöjda med Ruphes 15 eller 21 respektive Flex 3401. Då börjar dock beloppet gå upp en del.
En bil i månaden är inte så lite. Kan det inte vara värt att ha lite bra maskiner när du ändå lägger ner lite tid. Man ska inte vara dumsnål, utan unna sig bra maskiner...så nedrans dyrt är det ändå inte utslaget på ett antal år

.
Re: Vilken polermaskin
Postat: 11 mar 2015 11:30
av Logan
Bara för att fråga lite.
Manor har du någon erfarenhet av rupes kina kopiorna ?
Dom bör väl vara billigare och gör samma jobb
Re: Vilken polermaskin
Postat: 11 mar 2015 11:51
av progge
Logan skrev:Bara för att fråga lite.
Manor har du någon erfarenhet av rupes kina kopiorna ?
Dom bör väl vara billigare och gör samma jobb
Jag har en, och den fungerar lika bra som originalet.
kanske lite lite mer vibrationer, men inget som stör mig.
Re: Vilken polermaskin
Postat: 11 mar 2015 14:40
av korvis
swedda skrev:Har kört med min classe maskin nu i ett halvår lite drygt. funkar ju bra, men det jag märkt är att den orkar inte riktigt när jag kört nån lite "risigare" bil. eller orkar gör den väl, men det tar en jäkla tid.
funderar därför på att uppgradera mig lite, men som ny så är det svårt att veta vad jag ska satsa på? gör ca 1bil i månaden. dock så vill jag hålla nere priset eftersom jag inte tar betalt för det jag gör. tips på prisvärda maskiner?
Om du börjar ta en nätt summa i betalning för alla bilar du gör så har du ju snart pengar till en bättre och proffsigare maskin

Re: Vilken polermaskin
Postat: 11 mar 2015 15:29
av wolfi
Ja kan hålla med manor i detta läget.
men min fråga är lite har du kört med en roterande maskin förut?
Re: Vilken polermaskin
Postat: 11 mar 2015 15:37
av Perra83
Kör du ändå så "mycket" som en bil i månaden så satsa på en riktigt bra maskin. Det är det värt!
Bara sist när ja polerade lyktor och gick från en luftdriven oscillerande maskin till Rupes LHR75E mini är som natt och dag.
Re: Vilken polermaskin
Postat: 11 mar 2015 23:22
av swedda
wolfi skrev:Ja kan hålla med manor i detta läget.
men min fråga är lite har du kört med en roterande maskin förut?
Nej, jag har aldrig kört med roterande. känner mig tveksam till en sån just nu. vill inte riskera att göra mer skada än nytta

Re: Vilken polermaskin
Postat: 11 mar 2015 23:23
av swedda
korvis skrev:swedda skrev:Har kört med min classe maskin nu i ett halvår lite drygt. funkar ju bra, men det jag märkt är att den orkar inte riktigt när jag kört nån lite "risigare" bil. eller orkar gör den väl, men det tar en jäkla tid.
funderar därför på att uppgradera mig lite, men som ny så är det svårt att veta vad jag ska satsa på? gör ca 1bil i månaden. dock så vill jag hålla nere priset eftersom jag inte tar betalt för det jag gör. tips på prisvärda maskiner?
Om du börjar ta en nätt summa i betalning för alla bilar du gör så har du ju snart pengar till en bättre och proffsigare maskin

kommer väl dit nångång, men sålänge jag inte kan garantera resultatet så vill jag inte ta betalt heller. men snart måste jag börja ta självkostnadspris i alla fall. blir dyrt att hålla med produkterna

Re: Vilken polermaskin
Postat: 12 mar 2015 07:37
av Manor
swedda skrev:wolfi skrev:Ja kan hålla med manor i detta läget.
men min fråga är lite har du kört med en roterande maskin förut?
Nej, jag har aldrig kört med roterande. känner mig tveksam till en sån just nu. vill inte riskera att göra mer skada än nytta

Jo, jag förstår känslan och även om jag har en roterande så är det sällan jag använder den. Jag köpte själv en begagnad TopTool som fungerar som en dröm. Det är ju i praktiken en kraftfullare MussePigg så gillar man inte den modellen så är det inte rätt...
Re: Vilken polermaskin
Postat: 12 mar 2015 10:52
av wolfi
swedda skrev:wolfi skrev:Ja kan hålla med manor i detta läget.
men min fråga är lite har du kört med en roterande maskin förut?
Nej, jag har aldrig kört med roterande. känner mig tveksam till en sån just nu. vill inte riskera att göra mer skada än nytta

Mmm....det finns ju en risk att man kan "bränna" lacken om man inte är försiktig och de e lite krångligare teknik o annat tänk.
MEN. om sen finns ju fördelen med att dom är kraftigare m.m. ,
om du skulle få för dig köpa en roterande maskin, mitt tips är att antingen prova på en gammal bil först eller köp hem någon huv beg. eller något o träna först på den innan du går på någon "släkt/kompis" bil;)
Re: Vilken polermaskin
Postat: 12 mar 2015 15:18
av swedda
Verkar som T3000 CPS kan vara ett alternativ. inte speciellt dyr heller tycker jag.nån som har erfarenhet av den?
Re: Vilken polermaskin
Postat: 13 mar 2015 00:35
av deje
T3000 är tydligen ej i lager , varken på bbv eller rg .
Få väl bli en Rupes kopia , ligger ju i samma pris läge.
1500 kr billigt , njaa ,jag är skeptiskt!
Mvh
deje
Re: Vilken polermaskin
Postat: 13 mar 2015 07:40
av Manor
deje skrev:T3000 är tydligen ej i lager , varken på bbv eller rg .
Få väl bli en Rupes kopia , ligger ju i samma pris läge.
1500 kr billigt , njaa ,jag är skeptiskt!
Mvh
deje
Det är väl därför jag brukar tipsa om en "MussePigg" som första maskin. Den kostar väl bara runt 300-400:- och gör sitt jobb...om än klumpig, låter illa och vibrerar

.
Om och när man väl blivit biten så kan man uppgradera maskinen...
Re: Vilken polermaskin
Postat: 13 mar 2015 08:58
av deje
Har kört med roterande i mina yngre dar , men det va på gamla skrothögar , vågar mig inte på det på nya bilar , så en oscillerande maskin får det bli.
Musse pigg maskinen va ett skämt på den tiden , kanske de funkar med dagens polermedel och trissor , men det dåliga ryktet sitter kvar för mig.
Då blir det typ t3000 maskiner det som finns att välja på , men tycker det är konstigt att inte tex Biltema har dessa i sitt sortiment, kanske prisbilden också hade sett annorlunda ut då.
Rupes kopia ska ju vara bra , men den finns ju inte att köpa i Sverige , så garantier och eventuell reklamation kan ju bli svårt att kräva, det är det som just nu tar emot för ett köp.
Avvaktar kanske till sen sommarn , med maskin , har dock 3 bilar som ska få sig en uppfräschning så man vill ju inte vänta för länge.
Mvh
deje
Re: Vilken polermaskin
Postat: 13 mar 2015 09:42
av Cogo
deje skrev:Har kört med roterande i mina yngre dar , men det va på gamla skrothögar , vågar mig inte på det på nya bilar , så en oscillerande maskin får det bli.
Musse pigg maskinen va ett skämt på den tiden , kanske de funkar med dagens polermedel och trissor , men det dåliga ryktet sitter kvar för mig.
Då blir det typ t3000 maskiner det som finns att välja på , men tycker det är konstigt att inte tex Biltema har dessa i sitt sortiment, kanske prisbilden också hade sett annorlunda ut då.
Rupes kopia ska ju vara bra , men den finns ju inte att köpa i Sverige , så garantier och eventuell reklamation kan ju bli svårt att kräva, det är det som just nu tar emot för ett köp.
Avvaktar kanske till sen sommarn , med maskin , har dock 3 bilar som ska få sig en uppfräschning så man vill ju inte vänta för länge.
Mvh
deje
Tips är att skaffa mekonomen kort och avvakta att de har någon rabattdag. Brukar ha vissa dagar med 25% rabatt på hela sortimentet och då kan du ju köpa deras polermaskin som heter carwise. Har en sådan själv som fungerar bra, tror att det är samma maskin som S3000 från gurun.
Mvh magnus
Re: Vilken polermaskin
Postat: 15 mar 2015 19:55
av swedda
Vart ju svårt som fean det här. enda sekunden sitter jag och funderar på flex 3401. nästa blir jag snål... måste bestämma mig snart, står inte på innan vårbilarna som står på kö dimper ner.
Re: Vilken polermaskin
Postat: 15 mar 2015 20:16
av Pierriewargen
Kan säga av personlig erfarenhet att du med rätt trissor utan tvekan kan få samma resultat med en billig enkeloscillerande som du får med 3401. Enda gången jag använder min 3401:a är när det är på små ytor, men då med lake countrys minsta fästplatta så man kan köra med 100 mm-rondeller.
Rupes-kopian kan jag rekommendera, men eftersom du vill ha svenskt tycker jag du ska köpa en 900w enkeloscillerande med mindre slag.
Trissor jag rekommenderar till den är meguiars mikrofiber, dom är ruggigt vassa med oscillerande maskin.
Re: Vilken polermaskin
Postat: 15 mar 2015 20:20
av swedda
njea har inte sagt att jag måste ha svenskt. vart kan jag kolla mer på rupes kopian då, och vart får jag tag på den?