Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

PTFE + Carnauba?

Diskutera bilvårdsprodukter här
OscarTjader
Ny Medlem

PTFE + Carnauba?

Inlägg av OscarTjader » 20 feb 2015 01:32

Hej!
Jag är helt ny på detta forum och även väldigt ny inom bilrekond, åtminstone på den här nivån :) Jag har en fråga som jag hemskt gärna vill ha hjälp med av alla att dömma kunniga här på forumet.
I somras köpte jag Meguiars "Paint Restoration Kit" och har kvar alla produkter, åtminstone delar av det. Resultatet blev bra men nu till våren vill jag gå ett steg längre och köpa till Meguiars Ultimate Polish (följde inte med i "nybörjarpaketet") och ytterligare ett vax:D
Jag har ett flytande Carnauba vax men innan det vill jag ha ett lager med någon form av helsyntetiskt vax som håller längre och tydligen ska lystern i lacken bli bättre om man använder båda produkterna.
Meguiars Ultimate Wax bör gå bra ihop med mitt Carnauba vax men jag har även kollat på Pingens "Arctic Seal 2.0 2K" som verkar väldigt bra. Problemet är att den är P.T.F.E baserad (12%) och jag kan inte hitta någon indikation på att Meguiars vax är det.
Min tanke/oro är då att Carnauban kanske inte sätter sig lika bra, håller lika länge eller på något sätt blir flammig om jag skulle använda Arctic Seal som första vaxlager?

Har ni någon erfarenhet eller tanke om det här?
Hemskt tacksam för svar! :)

Ber om ursäkt om det blev en lång text för en kanske ganska enkel fråga:P :brumm

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: PTFE + Carnauba?

Inlägg av Funk » 20 feb 2015 08:12

Carnauba (eller andra naturvaxer) håller aldrig bra... oavsett vad som ligger under. Arctic Seal är bra grejor och kan då i stället toppas med t.ex Perfection eller Sonax Detailer efter varannan tvätt. Det håller inte bättre än vax men är mycket oerhört lättare att lägga.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

OscarTjader
Ny Medlem

Re: PTFE + Carnauba?

Inlägg av OscarTjader » 20 feb 2015 16:22

Okej, tack för svar:)
Då behöver jag inte vara något orolig oavsett vilket märke eller vax jag använder som första lager ^^

Skriv svar