Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Rupes polerrondeller
-
Heinz_keller
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 09 mar 2014 15:02
Rupes polerrondeller
Hej på Er!
Jag har sökt länge på forumet, men inte hittat de svar jag vill ha, så jag kastar ut en mera specifik fråga.
Är det någon som har några tankar kring Rupes rondeller? Har precis köpt mig en Bigfoot 15 och är lite fundersam på trissorna. Den infon jag har hittat är att några tycker att de går sönder lätt. Speciellt om de blir fulla med medel. Även vissa värmeproblem, nämligen att kardborren släpper från själva skumgummit.
Det jag inte hittar någon info om är huruvida rondellerna är körda länge, hur mycket, om något extra tryck man använt. Hur man använt maskinen, alltså om man kört stora delar på bilen utan att låta maskinen vila eller om man kört en panel i taget och sedan låtit maskinen vila någon minut medans man torkat panelen.
Har även mailat BBV i hopp om svar, men det enda svaret jag fick var att det var noga att det var välventilerade trissor eftersom de blir jävligt varma. De hade heller inga bra rondeller hemma och det skulle ta "några veckor" innan de kom.
Tidigare har jag kört med en mussepigg maskin och trissorna till den är ju billiga. Så det gör ju inget att slänga dem när man är färdig med objektet. Men om jag ska börja göra av med ett gäng trissor à 115kr per bil så kommer jag ju behöva ta sjukt mycket betalt bara för att trissorna är skit. Så vill jag ju inte ha det. Jag har ju heller ingen lust att köpa på mig trissor för tusenlappar och ha på hyllan.
Ni som har Rupes maskiner, vad använder ni?
Bonusfråga:
Vad tycker ni om medlen som skickas med i kitet? Jag köpte från streetpower-rekond och fick med fyra olika små flaskor. Jag har en hel uppsättning av Menzernas produkter som jag är jävligt nöjd med, är de jämförbara?
Mvh Erik
Jag har sökt länge på forumet, men inte hittat de svar jag vill ha, så jag kastar ut en mera specifik fråga.
Är det någon som har några tankar kring Rupes rondeller? Har precis köpt mig en Bigfoot 15 och är lite fundersam på trissorna. Den infon jag har hittat är att några tycker att de går sönder lätt. Speciellt om de blir fulla med medel. Även vissa värmeproblem, nämligen att kardborren släpper från själva skumgummit.
Det jag inte hittar någon info om är huruvida rondellerna är körda länge, hur mycket, om något extra tryck man använt. Hur man använt maskinen, alltså om man kört stora delar på bilen utan att låta maskinen vila eller om man kört en panel i taget och sedan låtit maskinen vila någon minut medans man torkat panelen.
Har även mailat BBV i hopp om svar, men det enda svaret jag fick var att det var noga att det var välventilerade trissor eftersom de blir jävligt varma. De hade heller inga bra rondeller hemma och det skulle ta "några veckor" innan de kom.
Tidigare har jag kört med en mussepigg maskin och trissorna till den är ju billiga. Så det gör ju inget att slänga dem när man är färdig med objektet. Men om jag ska börja göra av med ett gäng trissor à 115kr per bil så kommer jag ju behöva ta sjukt mycket betalt bara för att trissorna är skit. Så vill jag ju inte ha det. Jag har ju heller ingen lust att köpa på mig trissor för tusenlappar och ha på hyllan.
Ni som har Rupes maskiner, vad använder ni?
Bonusfråga:
Vad tycker ni om medlen som skickas med i kitet? Jag köpte från streetpower-rekond och fick med fyra olika små flaskor. Jag har en hel uppsättning av Menzernas produkter som jag är jävligt nöjd med, är de jämförbara?
Mvh Erik
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

- Inlägg: 1824
- Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
- Ort: Storvreta
Tjena
Trissorna som följer med upplever jag blir varma väldigt lätt och säckar ihop/ blir mjuka. Går ganska snabbt vid hård körning. Att de lossnar limningen har jag inte upplevt. Jag kör på utan uppehåll. Då håller Scholls trissor mycket högre kvalitet. Känns lite stummare i konstruktionen så det är lite vanesak i början. Speciellt spider pad. I längden billigare då de håller fler antal bilar. Polermedel som följer med tycker jag är skönare att köra med och lättare att torka av än Menzerna. Påminner om Scholl.
/Fredrik
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Trissorna som följer med upplever jag blir varma väldigt lätt och säckar ihop/ blir mjuka. Går ganska snabbt vid hård körning. Att de lossnar limningen har jag inte upplevt. Jag kör på utan uppehåll. Då håller Scholls trissor mycket högre kvalitet. Känns lite stummare i konstruktionen så det är lite vanesak i början. Speciellt spider pad. I längden billigare då de håller fler antal bilar. Polermedel som följer med tycker jag är skönare att köra med och lättare att torka av än Menzerna. Påminner om Scholl.
/Fredrik
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
Gråben
- Trogen Medlem

- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Rupes polerrondeller
Allt beror på körsätt, tycker att rupes trissorna håller hyffsat, men som Fredrik säger så säckar dom ihop om dom ihop om dom går för varma. Man får testa med trissor och medel för att hitta ett bra sätt som funkar för sig själv.
Har du gjort brickmodden?
Har du gjort brickmodden?
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
Heinz_keller
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 09 mar 2014 15:02
Re: Rupes polerrondeller
Tack för era svar!
Då får jag gå försiktigt fram i helgen, har bara de trissorna som följde med paketet. Riktigt tråkigt att rondellerna håller så dålig kvalitet, speciellt som maskinen andas kvalitet rakt igenom.
Jag har inte gjort brick modden. Men jag funderar på det, den roterar verkligen trögt när man snurrar på den för hand. Men jag ska provköra den i helgen först innan jag gör nåt. Märker man nån skillnad?
Då får jag gå försiktigt fram i helgen, har bara de trissorna som följde med paketet. Riktigt tråkigt att rondellerna håller så dålig kvalitet, speciellt som maskinen andas kvalitet rakt igenom.
Jag har inte gjort brick modden. Men jag funderar på det, den roterar verkligen trögt när man snurrar på den för hand. Men jag ska provköra den i helgen först innan jag gör nåt. Märker man nån skillnad?
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.
-
Heinz_keller
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 09 mar 2014 15:02
Re: Rupes polerrondeller
Kom ju på att jag beställde microfibertrissor oxå, en blå och en gul.
Nån som har prövat dem? Hoppas de håller bättre, ventilationen på dem går ju inte att klaga på iaf
Ska köra den här bilen, så får vi se hur jag tycker. Kanske att jag klämmer i en bricka!
Nån som har prövat dem? Hoppas de håller bättre, ventilationen på dem går ju inte att klaga på iaf
Ska köra den här bilen, så får vi se hur jag tycker. Kanske att jag klämmer i en bricka!
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

- Inlägg: 1180
- Blev medlem: 28 sep 2008 16:38
Re: Rupes polerrondeller
Jag har inte stött på någor problem med Rupes, gul, men då växlar jag mellan två stycken. Jag har hört att den gröna har sämre hållbarhet vilket även inte är så konstigt då den har ett helt annat skum som är mer poröst än den gula.
Jag har inte gjort brick-modifikationen men det kommer under semestern (en dag kvar). Visst är det en bricka på 8 mm?
Jag har inte gjort brick-modifikationen men det kommer under semestern (en dag kvar). Visst är det en bricka på 8 mm?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
popp
- Entusiast

- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
- Ort: Halmstad
Re: Rupes polerrondeller
Jag har också den gröna Rubes trissan hemma och den gula och jag har också märkt att den gröna är lite sämre än den gula trissan. 
Senast redigerad av 4 popp, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

- Inlägg: 1824
- Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
- Ort: Storvreta
Re: Rupes polerrondeller
Gul har inte gått sönder för mig heller. Det är bara det att den blir fluffugt mjuk om jag har pressat den ite.
Den gröna och även blå tycker jag kastar små bitar ganska snart och hela tiden. Den vita är bra. Den lägger jag lackskydd med. Det jag inte har råkat ut för är att de har släppt i limningen.
Mikrofibertrissorna gillar jag. Har inget att jämföra med dock Har bara kört med Rupes. Se till att ha tryckluft att rengöra med bara. De blir platta och släta av polermedlet som är kvar i de. Rengör efter varje set från början så håller de sig fräscha länge. Gul mf lämnar en riktigt bra yta på hårda lacker.
Jag har hört bra om Meg´s mf också så de tänkte jag testa om jag någon gång kommer ihåg att lägga till de i korgen.
@marcus. m8 har jag för mig. 5/16 i USA som använder det helt osmidiga imperiska systemet.
Mikrofibertrissorna gillar jag. Har inget att jämföra med dock Har bara kört med Rupes. Se till att ha tryckluft att rengöra med bara. De blir platta och släta av polermedlet som är kvar i de. Rengör efter varje set från början så håller de sig fräscha länge. Gul mf lämnar en riktigt bra yta på hårda lacker.
Jag har hört bra om Meg´s mf också så de tänkte jag testa om jag någon gång kommer ihåg att lägga till de i korgen.
@marcus. m8 har jag för mig. 5/16 i USA som använder det helt osmidiga imperiska systemet.
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
Heinz_keller
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 09 mar 2014 15:02
Re: Rupes polerrondeller
Måste gå åt en helvetes massa medel om man ska blåsa ur MF trissorna 5ggr per bil som det står.
Ska det vara så svårt att göra en bra trissa?
Ska det vara så svårt att göra en bra trissa?
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

- Inlägg: 1824
- Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
- Ort: Storvreta
Re: Rupes polerrondeller
5ggr är för lite.
Vill du ha fortsatt jämn och bra avverkning bilen igenom så föreslår jag tryckluft mellan varje set. Jag kör tryckluft även på skumkuddar numer för att det funkar bra. Men inte lika ofta.
/Fredrik
/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- ostkroken
- Entusiast

- Inlägg: 1223
- Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
- Ort: Östhammar
Ja att lägga tid på att rengöra trissorna emellanåt tjänar man snabbt in när man tittar på avverkningen. Jag brukar köra bra fart på maskinen och rugga runt med fingrarna i trissan (twisted wool) och dom andra blåser jag ur med luft.
Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.
-
Heinz_keller
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 09 mar 2014 15:02
Re: Rupes polerrondeller
Blåser man bort allt medel eller är det bara för att fluffa tilm trissan lite?
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Inlägg: 4006
- Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Rupes polerrondeller
Vi håller på med ett nytt sortiment rondeller för just detta problem..
återkommer när allt är i land med tester och allt
// Anders
återkommer när allt är i land med tester och allt
// Anders
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- ostkroken
- Entusiast

- Inlägg: 1223
- Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
- Ort: Östhammar
Sv: Re: Rupes polerrondeller
Låter kanon!limban skrev:Vi håller på med ett nytt sortiment rondeller för just detta problem..
återkommer när allt är i land med tester och allt![]()
// Anders
Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
- Ort: Lindesberg
Re: Rupes polerrondeller
Äre det som kan klumpa ihop sig i mitten på trissan som ni blåser bort för att få en ren yta så att säga?
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
-
Heinz_keller
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 09 mar 2014 15:02
Re: Rupes polerrondeller
Låter bra Anders! Blir det paus i testandet över semestern eller kan vi räkna med nya produktlinjen under sommaren?
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Inlägg: 4006
- Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Rupes polerrondeller
vill inte släppa något för snabbt.. jag ska testa det ordentligt..Heinz_keller skrev:Låter bra Anders! Blir det paus i testandet över semestern eller kan vi räkna med nya produktlinjen under sommaren?
dom ligger under tillverkning nu...
sen tester i några veckor..
// Anders
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

- Inlägg: 1824
- Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
- Ort: Storvreta
Re: Rupes polerrondeller
Det händer oftare och oftare och moderatorerna bara tittar på...
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=34&t=2078
1. Dessa regler gäller sponsorer på Bilvårdsforum och kompletterar de vanliga forumreglerna.
2. Sponsorer får inte marknadsföra sina produkter eller tjänster utanför sina respektive sponsoravdelningar.
3. Åsikter om sponsorsförhållandet sköts via PM med berörd person.
Varför förstöra ett forum när det funkar. Alla anväder inte samma produkter och kommer aldrig att göra. Därför är det riktigt bra med dessa regler.
Rätta mig gärna om jag har fel.
OnT:
Jag fluffar oftast till de med med tryckluften. Man märker när de behöver göras rena.
/Fredrik
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=34&t=2078
1. Dessa regler gäller sponsorer på Bilvårdsforum och kompletterar de vanliga forumreglerna.
2. Sponsorer får inte marknadsföra sina produkter eller tjänster utanför sina respektive sponsoravdelningar.
3. Åsikter om sponsorsförhållandet sköts via PM med berörd person.
Varför förstöra ett forum när det funkar. Alla anväder inte samma produkter och kommer aldrig att göra. Därför är det riktigt bra med dessa regler.
Rätta mig gärna om jag har fel.
OnT:
Jag fluffar oftast till de med med tryckluften. Man märker när de behöver göras rena.
/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Inlägg: 4006
- Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Rupes polerrondeller
förstår din tanke..e_king skrev:Det händer oftare och oftare och moderatorerna bara tittar på...
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=34&t=2078
1. Dessa regler gäller sponsorer på Bilvårdsforum och kompletterar de vanliga forumreglerna.
2. Sponsorer får inte marknadsföra sina produkter eller tjänster utanför sina respektive sponsoravdelningar.
3. Åsikter om sponsorsförhållandet sköts via PM med berörd person.
Varför förstöra ett forum när det funkar. Alla anväder inte samma produkter och kommer aldrig att göra. Därför är det riktigt bra med dessa regler.
Rätta mig gärna om jag har fel.
OnT:
Jag fluffar oftast till de med med tryckluften. Man märker när de behöver göras rena.
/Fredrik
tycker du det känns konstigt PM:a mig så slipper vi förstöra denna tråd.
// Anders
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
