Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rupes polerrondeller

Diskutera bilvårdsprodukter här
Heinz_keller
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 mar 2014 15:02

Rupes polerrondeller

Inlägg av Heinz_keller » 03 jul 2014 03:23

Hej på Er!

Jag har sökt länge på forumet, men inte hittat de svar jag vill ha, så jag kastar ut en mera specifik fråga.

Är det någon som har några tankar kring Rupes rondeller? Har precis köpt mig en Bigfoot 15 och är lite fundersam på trissorna. Den infon jag har hittat är att några tycker att de går sönder lätt. Speciellt om de blir fulla med medel. Även vissa värmeproblem, nämligen att kardborren släpper från själva skumgummit.
Det jag inte hittar någon info om är huruvida rondellerna är körda länge, hur mycket, om något extra tryck man använt. Hur man använt maskinen, alltså om man kört stora delar på bilen utan att låta maskinen vila eller om man kört en panel i taget och sedan låtit maskinen vila någon minut medans man torkat panelen.

Har även mailat BBV i hopp om svar, men det enda svaret jag fick var att det var noga att det var välventilerade trissor eftersom de blir jävligt varma. De hade heller inga bra rondeller hemma och det skulle ta "några veckor" innan de kom.

Tidigare har jag kört med en mussepigg maskin och trissorna till den är ju billiga. Så det gör ju inget att slänga dem när man är färdig med objektet. Men om jag ska börja göra av med ett gäng trissor à 115kr per bil så kommer jag ju behöva ta sjukt mycket betalt bara för att trissorna är skit. Så vill jag ju inte ha det. Jag har ju heller ingen lust att köpa på mig trissor för tusenlappar och ha på hyllan.

Ni som har Rupes maskiner, vad använder ni?


Bonusfråga:
Vad tycker ni om medlen som skickas med i kitet? Jag köpte från streetpower-rekond och fick med fyra olika små flaskor. Jag har en hel uppsättning av Menzernas produkter som jag är jävligt nöjd med, är de jämförbara?

Mvh Erik
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Inlägg av e_king » 03 jul 2014 05:19

Tjena

Trissorna som följer med upplever jag blir varma väldigt lätt och säckar ihop/ blir mjuka. Går ganska snabbt vid hård körning. Att de lossnar limningen har jag inte upplevt. Jag kör på utan uppehåll. Då håller Scholls trissor mycket högre kvalitet. Känns lite stummare i konstruktionen så det är lite vanesak i början. Speciellt spider pad. I längden billigare då de håller fler antal bilar. Polermedel som följer med tycker jag är skönare att köra med och lättare att torka av än Menzerna. Påminner om Scholl.

/Fredrik

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Rupes polerrondeller

Inlägg av Gråben » 03 jul 2014 08:40

Allt beror på körsätt, tycker att rupes trissorna håller hyffsat, men som Fredrik säger så säckar dom ihop om dom ihop om dom går för varma. Man får testa med trissor och medel för att hitta ett bra sätt som funkar för sig själv.

Har du gjort brickmodden?
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Heinz_keller
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 mar 2014 15:02

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av Heinz_keller » 03 jul 2014 10:50

Tack för era svar!

Då får jag gå försiktigt fram i helgen, har bara de trissorna som följde med paketet. Riktigt tråkigt att rondellerna håller så dålig kvalitet, speciellt som maskinen andas kvalitet rakt igenom.

Jag har inte gjort brick modden. Men jag funderar på det, den roterar verkligen trögt när man snurrar på den för hand. Men jag ska provköra den i helgen först innan jag gör nåt. Märker man nån skillnad?
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Inlägg av e_king » 03 jul 2014 11:12

Det är märkbar skillnad. Inte som natt och dag. Det blir lite bättre avverkning och trissan slutar inte snurra lika lätt. :jeps

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Heinz_keller
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 mar 2014 15:02

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av Heinz_keller » 03 jul 2014 12:51

Kom ju på att jag beställde microfibertrissor oxå, en blå och en gul.
Nån som har prövat dem? Hoppas de håller bättre, ventilationen på dem går ju inte att klaga på iaf ;)


Ska köra den här bilen, så får vi se hur jag tycker. Kanske att jag klämmer i en bricka! :)
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av marcus » 03 jul 2014 13:55

Jag har inte stött på någor problem med Rupes, gul, men då växlar jag mellan två stycken. Jag har hört att den gröna har sämre hållbarhet vilket även inte är så konstigt då den har ett helt annat skum som är mer poröst än den gula.

Jag har inte gjort brick-modifikationen men det kommer under semestern (en dag kvar). Visst är det en bricka på 8 mm?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1121
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av popp » 03 jul 2014 14:14

Jag har också den gröna Rubes trissan hemma och den gula och jag har också märkt att den gröna är lite sämre än den gula trissan. :nicka
Senast redigerad av 4 popp, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av e_king » 03 jul 2014 14:55

Gul har inte gått sönder för mig heller. Det är bara det att den blir fluffugt mjuk om jag har pressat den ite. :D Den gröna och även blå tycker jag kastar små bitar ganska snart och hela tiden. Den vita är bra. Den lägger jag lackskydd med. Det jag inte har råkat ut för är att de har släppt i limningen.
Mikrofibertrissorna gillar jag. Har inget att jämföra med dock Har bara kört med Rupes. Se till att ha tryckluft att rengöra med bara. De blir platta och släta av polermedlet som är kvar i de. Rengör efter varje set från början så håller de sig fräscha länge. Gul mf lämnar en riktigt bra yta på hårda lacker.
Jag har hört bra om Meg´s mf också så de tänkte jag testa om jag någon gång kommer ihåg att lägga till de i korgen. :D
@marcus. m8 har jag för mig. 5/16 i USA som använder det helt osmidiga imperiska systemet. :)
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Heinz_keller
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 mar 2014 15:02

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av Heinz_keller » 03 jul 2014 21:04

Måste gå åt en helvetes massa medel om man ska blåsa ur MF trissorna 5ggr per bil som det står.

Ska det vara så svårt att göra en bra trissa? :)
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av e_king » 03 jul 2014 21:25

5ggr är för lite. ;) Vill du ha fortsatt jämn och bra avverkning bilen igenom så föreslår jag tryckluft mellan varje set. Jag kör tryckluft även på skumkuddar numer för att det funkar bra. Men inte lika ofta.

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 03 jul 2014 22:10

Ja att lägga tid på att rengöra trissorna emellanåt tjänar man snabbt in när man tittar på avverkningen. Jag brukar köra bra fart på maskinen och rugga runt med fingrarna i trissan (twisted wool) och dom andra blåser jag ur med luft.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Heinz_keller
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 mar 2014 15:02

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av Heinz_keller » 03 jul 2014 22:27

Blåser man bort allt medel eller är det bara för att fluffa tilm trissan lite?
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av limban » 03 jul 2014 22:32

Vi håller på med ett nytt sortiment rondeller för just detta problem..
återkommer när allt är i land med tester och allt :jeps

// Anders
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Sv: Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av ostkroken » 03 jul 2014 22:38

limban skrev:Vi håller på med ett nytt sortiment rondeller för just detta problem..
återkommer när allt är i land med tester och allt :jeps

// Anders
Låter kanon!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av Perra83 » 03 jul 2014 22:43

Äre det som kan klumpa ihop sig i mitten på trissan som ni blåser bort för att få en ren yta så att säga?
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Heinz_keller
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 mar 2014 15:02

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av Heinz_keller » 03 jul 2014 22:46

Låter bra Anders! Blir det paus i testandet över semestern eller kan vi räkna med nya produktlinjen under sommaren?
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av limban » 03 jul 2014 22:52

Heinz_keller skrev:Låter bra Anders! Blir det paus i testandet över semestern eller kan vi räkna med nya produktlinjen under sommaren?
vill inte släppa något för snabbt.. jag ska testa det ordentligt..
dom ligger under tillverkning nu... :nicka
sen tester i några veckor.. :jeps

// Anders
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av e_king » 03 jul 2014 23:03

Det händer oftare och oftare och moderatorerna bara tittar på...

http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=34&t=2078

1. Dessa regler gäller sponsorer på Bilvårdsforum och kompletterar de vanliga forumreglerna.
2. Sponsorer får inte marknadsföra sina produkter eller tjänster utanför sina respektive sponsoravdelningar.
3. Åsikter om sponsorsförhållandet sköts via PM med berörd person.

Varför förstöra ett forum när det funkar. Alla anväder inte samma produkter och kommer aldrig att göra. Därför är det riktigt bra med dessa regler.
Rätta mig gärna om jag har fel.

OnT:

Jag fluffar oftast till de med med tryckluften. Man märker när de behöver göras rena.

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Rupes polerrondeller

Inlägg av limban » 03 jul 2014 23:13

e_king skrev:Det händer oftare och oftare och moderatorerna bara tittar på...

http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=34&t=2078

1. Dessa regler gäller sponsorer på Bilvårdsforum och kompletterar de vanliga forumreglerna.
2. Sponsorer får inte marknadsföra sina produkter eller tjänster utanför sina respektive sponsoravdelningar.
3. Åsikter om sponsorsförhållandet sköts via PM med berörd person.

Varför förstöra ett forum när det funkar. Alla anväder inte samma produkter och kommer aldrig att göra. Därför är det riktigt bra med dessa regler.
Rätta mig gärna om jag har fel.

OnT:

Jag fluffar oftast till de med med tryckluften. Man märker när de behöver göras rena.

/Fredrik
förstår din tanke..

tycker du det känns konstigt PM:a mig så slipper vi förstöra denna tråd. :jeps

// Anders
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Skriv svar