Sida 1 av 3

Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 30 maj 2013 13:13
av mrjohn
Jag skulle behöva råd gällande högtryckstvätt.

Vi har ett garage där 8 personer/hobbybilar delar på förvaring och tvättmöjlighet. Jag uppskattar att tvätten används i snitt 1ggr per dag under den varma halvan av året och en gång per vecka på den kalla delen. Det som önskas är en kvalitetsmaskin som håller i många år, enkel att rulla ca 20meter varje gång, behöver bara standardmunstycke men gärna att man kan komplettera med en behållare för foam utan att behöva köpa från tredje part.

Vilket märke/modell skulle ni satsa på? Vet ni någon som är bra prissatt just nu?

Mvh John

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 30 maj 2013 13:37
av Manor
Det här tycker jag verkar vara en bra maskin:
http://shop.bollnasbilvard.se/nilfiskal ... c-777.aspx

Prismässigt så ligger den väl bra till om ni är 8 som delar på kostnaden.

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 30 maj 2013 14:56
av Dontus
denna är inte heller så tokig tror jag.
Kränzle 1152

Vet inte om det är någon skillnad i sprutbild jämfört med den Manor länkade till.

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 30 maj 2013 15:08
av jojje
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=368

Mycket trevlig maskin, köpte en sådan själv i våras, rena drömmen att använda gemfört med min gamla Bosch.

Numera är det roligt att plocka fram tvätten det var det inte förut, kostar en slant men vill man ha bra saker så kostar det lite också.

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 30 maj 2013 15:53
av mrjohn
Tack för bra svar!

Vilket märke är bäst? Kränzle har jag inte hört talas om men det behöver ju inte betyda något.

Mvh John

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 30 maj 2013 16:12
av henkek
kränzle är lika mycket kvalite som kärcher tvättarna

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 30 maj 2013 17:06
av jojje
mrjohn skrev:Tack för bra svar!

Vilket märke är bäst? Kränzle har jag inte hört talas om men det behöver ju inte betyda något.

Mvh John
Testa och googla på kränzle, finns många nöjda kunder där ute, kanske inte just i svedala.
Inte för inte så räknas dom i en klass för sig.

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 30 maj 2013 18:05
av Manor
mrjohn skrev:Tack för bra svar!

Vilket märke är bäst? Kränzle har jag inte hört talas om men det behöver ju inte betyda något.

Mvh John
Jag har bara hört gott om Kränzle.
Nilfisk/Alto är väl snäppet bättre än Kärcher.
Det finns väl också Stihl som är som Nilfisk/Alto men med bättre delar i (tror jag).

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 30 maj 2013 21:17
av Rednales
Jag köpte precis en Kränzle och där har du en kvalitetsmaskin rakt igenom. Om ni nu är 8 som delar på kostnaden samt använder tvätten så frekvent som ni gör så skulle jag snegla på en lite kraftigare Kränzle.
Tillgång till 400 V? Övertyga dina polare till att hosta upp 1500 var och slå till på denna:
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=233

Den lilla 1152 som jag köpte är en modell som på den svenska marknaden säljs modifierad med lägre effekt och tryck (passar oss med 10 A säkringar).

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 31 maj 2013 10:31
av WaxDog
Har du hunnit köra något med maskinen Rednales?
Rätt trevlig va? :mrgreen:

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 31 maj 2013 12:13
av TommyJ
Älskar min Kränzle :best

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 31 maj 2013 13:01
av Rednales
WaxDog skrev:Har du hunnit köra något med maskinen Rednales?
Rätt trevlig va? :mrgreen:
Underbar, liite högre tryck hade dock varit trevligt. Det jag gillar mest är hur mjukt den startar och stannar. Inga abrupta ryck där inte. Sen är det trevligt med ställbar stråle och bra med vatten som kommer ut (inte bara luft som med gammelkärchern).

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 31 maj 2013 13:35
av TAT
Har haft för-föregångaren, Kränzle 1150T i 5-6 år.

Extrem kvalitet med alla kopplingar och anslutningar i mässing och 15 m slang. Ingen tendens till glapp eller läckage någonstans. 130 bar tycker jag räcker då vattenmängden är viktigare än ett extremt högt arbetstryck.

Enda nackdelen med en industrimaskin är att tillbehören är dyra och inte kan köpas på typ Jula/Bauhaus. Köpte 20 m rensslang med dysa till avloppet och en 90° lans för ett par år sedan. Gick på dryga 3500 vilket man får en hel "lågkvalitetstvätt" för. Tillbehören håller ifs samma toppkvalitet som tvätten. :best

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 31 maj 2013 18:25
av mrjohn
Är det värt ett par tusen till att gå upp till K 2160 TST tycker ni? Jag vill inte ha 3-fas.

Mvh John

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 31 maj 2013 19:13
av Rednales
Det tycker jag om ni har 16 A i garaget. Småpengar när ni ändå är 8 som delar... :jeps

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 01 jun 2013 14:23
av mrjohn
Det är bara jag som betalar tyvärr. Ok får fundera...

Mvh John

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 03 jun 2013 09:43
av mrjohn
Vi har bara 10A på utsidan av garaget så det får bli den enklare maskinen. Men det blir nog ändå ett lyft :) Tack för alla tips!

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 11 jun 2013 09:20
av Perra83
Vad tror ni om Kärcher K7 Premium kostar 5000kr?
Ja har en liten Kärcher K2.XXX som ja köpte 2004 och den har fungerat klockrent i alla väder men har en stor nackdel, lågt tryck och liten vattenförbrukning. Det tar evigheter att spola av avfettningen.

http://www.karcher.se/se/Produkter/Home ... 0,11686040

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 11 jun 2013 10:38
av Lemerok
Föräldrarna köpte en K5 som jag tycker fungerar bra, nackdelen med den är ju plastslangen, K7 verkar ha en bättre och mjukare slang?

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Postat: 11 jun 2013 12:16
av WaxDog
K7:an tvättar bra men Kärchermaskinerna är mer plastiga jämfört med Kränzlen.
Personligen valde jag mellan dessa båda när jag valde tvätt och jag valde Kränzle 1152 och ångrar mig inte det minsta. Den är precis lagom för dom jobb jag utför hemma, tvättar bilar, båtar, stenbeläggningar (med terasstvätten UFO 300).