Sida 1 av 1
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 08 apr 2009 18:19
av marcus
Jag har kört med Propad i ett bra tag, och jag tycker dem fungerar riktigt bra.
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 08 apr 2009 20:27
av MAX
marcus skrev:Jag har kört med Propad i ett bra tag, och jag tycker dem fungerar riktigt bra.
hur är dom i jämförelse, om man exempel vis säger att opptipaden ska köras med finare medel gäller det lika med propaten eller kan man dynga på med lite grövre medel för att köra lite grövre averkning exepelvis färgskarvar eller ta lite toppar på apelsin- skals lack.

max.
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 08 apr 2009 21:53
av marcus
Du kan köra vilka medel du vill med både opti- och propad, det avverkar som sagt mer, men det kan bli ganska elaka märken om man har otur. Christoffer körde dock 3M FC+ med propad med mkt gott resultat
http://www.prorecond.se/forum/viewtopic.php?t=1743
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 08 apr 2009 22:19
av mortil
marcus skrev:Du kan köra vilka medel du vill med både opti- och propad, det avverkar som sagt mer, men det kan bli ganska elaka märken om man har otur. Christoffer körde dock 3M FC+ med propad med mkt gott resultat
http://www.prorecond.se/forum/viewtopic.php?t=1743
detta gav elaka resultat på corvette när jag testade . blev värre faktist
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 08 apr 2009 22:37
av MAX
mortil skrev:marcus skrev:Du kan köra vilka medel du vill med både opti- och propad, det avverkar som sagt mer, men det kan bli ganska elaka märken om man har otur. Christoffer körde dock 3M FC+ med propad med mkt gott resultat
http://www.prorecond.se/forum/viewtopic.php?t=1743
detta gav elaka resultat på corvette när jag testade . blev värre faktist
Då kanske man kan säga att dom här trissorna för säkerhets skull ska användas med finare medel då dom verkar bita rätt så bra och som tidigare sagts helt utan tryck på maskinen samt för väldigt hårda lacker.
men då man gärna vill trycka på lite vid vassare repor så kanske allternativet är att välja en annan kombination av trissa och medel mina tankar max.
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 08 apr 2009 23:56
av marcus
Hasse skrev:Vad tror ni om att använda dessa trissor till en nyare stenhård volvolack, kan det funka?
Efter 5 minuter och en Toptool med propads och en vassare vaxpolish

Re: Optipad vs Propad?
Postat: 09 apr 2009 15:23
av TommyJ
Jefla va den såg ut i lacken innan du fixade till den marcus!
Men För hundra gubbar va "tråkigt" att ja nu måste köpa lite propads

Re: Optipad vs Propad?
Postat: 09 apr 2009 18:01
av Nisse
marcus skrev:Du kan köra vilka medel du vill med både opti- och propad, det avverkar som sagt mer, men det kan bli ganska elaka märken om man har otur. Christoffer körde dock 3M FC+ med propad med mkt gott resultat
Vi kör alltid slutprodukter med med Optipad, Menzerna FF, Trutest QF, Concept NH, mm
Har kört Menzerna PG och IP men det funkar inte bra...man skall inte trycka på utan maskinens vikt räcker väldigt bra !....trycker man på med grövre medel så blir det ränder...går iof väldigt lätt att ta bort med top tool men ändå...
95mm till Top Toolen plattas lätt till om man överdoserar...150mm till Flex 3401 stoppar bättre...
Doserar man sparsamt så håller sig Optipad/Propad väldigt clean !
Kollade idag och jämförde Optipad från smartab och Propad...och med stor sannolikhet så är det samma...Har både Optipad och Propad på lager just nu..men vi kommer att övergå helt till Propad för en bättre prisbild...
Rengöring:
Kör av med sporre vid behov...tvätta dom inte i maskin för då är dom bara att kasta !!
Vid rengöring...några droppar schampo och gnugga med naglarna..fukta ovansidan lätt och skaka av..eller tryck dit dom på maskinen och kör på toppvarv för att centrifugera av dom...
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 09 apr 2009 20:52
av marcus
Propad fungerar mkt bra tillsammans med Menzerna Power- och Superfinish.
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 09 apr 2009 20:53
av Jiiins
marcus skrev:Propad fungerar mkt bra tillsammans med Menzerna Power- och Superfinish.
Fungerar Propad lika bra med IP o FF?
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 09 apr 2009 20:55
av marcus
Jiiins skrev:marcus skrev:Propad fungerar mkt bra tillsammans med Menzerna Power- och Superfinish.
Fungerar Propad lika bra med IP o FF?
Ja, det tycker jag. FF är en aning mer lubricerad än SF.
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 09 apr 2009 22:40
av rekaren
Nisse skrev:
Kollade idag och jämförde Optipad från smartab och Propad...och med stor sannolikhet så är det samma...Har både Optipad och Propad på lager just nu..men vi kommer att övergå helt till Propad för en bättre prisbild...
Nisse, nu måste du prova och jämnföra dessa två, inte bara titta på dessa. Kanske inte är någon skillnad, men för att vara seriös så skall man veta. Och du (ni) kan ju verkligen göra detta, eller?
Sedan finns det ju tyvärr ingen perfekt värld eller? Vi alla tycker olika som tur är!
Ibland lönar det sig inte att köpa billigt utan det som är dyrare är mer prisvärt, eller??
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 09 apr 2009 22:59
av marcus
Jag har kört med båda och ser ingen anledning till att betala ett par hundra mer för Opti-pad. Smartab är bra på att ta betalt då de inte har haft någon konkurens att tala om.
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 11 apr 2009 19:12
av Nisse
Just dessa rondeller....
ORIGINALET heter "Optipad" och dessa är vit under och på dessa så står det just "Optipad" under på vit bakgrund...sedan har Smartab sitt namn på dessa rondeller..dessa är just "Optipad" och även dessa har vit bakgrund och Smartab logo....sedan PROPAD som är en "NO NAME"...som är blå under och inget namn....men jag har detaljstuderat dessa väldigt noga och kan konstatera att Optipad och Propad är exakt lika...kommer provåka PROPAD så fort som möjligt...fick dom i torsdags
Smartab ger väldigt lite rabatter även till oss...och då blir det dyrt för kunden !
Av den anledningen kommer vi att övergå till PROPAD...och vi kommer justera priserna...
Skulle det mot förmodan visa sig att PROPAD rondellen är av sämre kvalité så kommer vi inte att sälja dessa utan OPTIPADEN....Men den sannolikheten anser jag vara försumlig !
vi fotar ju själv nästan alla produkter...men jag kan garantera att dessa båda rondeller är exakt lika fina och välgjorda om man kollar på dom alive...vi behöver t.ex. inte byta ut våra produktbilder när vi övergår till PROPAD....
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 11 apr 2009 19:34
av rekaren
Okey Nisse, låter bra.
Vad blir det för prisbild på propad??
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 11 apr 2009 19:56
av Nisse
Preliminärt....
77mm= 99kr
95mm= 109kr
120mm= 119kr
150mm= 149kr
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 11 apr 2009 21:12
av Funk
När förväntas dom komma in ?
/Thomas
Re: Optipad vs Propad?
Postat: 11 apr 2009 21:23
av Nisse
Funk skrev:När förväntas dom komma in ?
/Thomas
Finns redan på lager, skall lägga in dom efter påskhelgen !
