Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
quick detailer
-
hebbe
- Medlem
quick detailer
hur funkar quick detailer egentligen, har läst en del om det på autopia men fattar ändå inte riktigt va det är för nåt. meguiars har ju sån.
Senast redigerad av 6 hebbe, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Re: quick detailer
tror väl det är en produkt med hög halt olja som ger bra glans och täcker igen sprickor. Bustorp kan ju svara om han läser detta. han har väl lite koll på fillers och liknande.
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
-
Göran
Quick detailer är en miljö och vattenbesvarande tvätt.
Men Bustorp får gärna kommentera och fylla i med mer information.
Jag har själv använt den många gånger för att få bort fågelskitar.
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
åfanadmin skrev:Quick detailer är en miljö och vattenbesvarande tvätt.
finns ju såna som tex. spraypolish som würts heter skulle va kul och veta vad den innehåller. den lämnar skapligt blank yta efter sig .
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
-
Göran
Hej! Vi bollar ett mejl till würt Sverige och ser om vi kan få en utömmande beskrivning, men det är antagligen en vätetensid som är huvudingrediensen blandat med vatten.
-
marcus
- Entusiast

En qd kan även innehålla olika polymerer - för glans, smörjning och skydd.
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Det stämmer Marcus!
Hej och välkommen till forumet föresten!
Hoppas att du kommer att trivas!
Hej och välkommen till forumet föresten!
Hoppas att du kommer att trivas!
-
marcus
- Entusiast

- Jiiins
- Entusiast

Hur har det gått?
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
MAX
Av en ren händelse
Så sitter jag med åtminstoende Wurths produkt beskrivningen i min hand
där det står så här
Ger en hög glans åt nya och begagnade fordon inom några minuter
Fördel:
För polering av tex nya bilar i utställningshallar.
Minnimal tidsförbrukning.
Utmärkt för lack,krom.plast och vindrutor.
Fordonet får ett nylackat utseende.
Fri från silikon.
Applicera sprayen och torka av med en torr duk.
Samt att dessa instruktioner är enbart baserde på vår erfarenhet,vi rekommenderar alltid egna tester innan användning.
låter ju som sagt positivt
.
max.
Så sitter jag med åtminstoende Wurths produkt beskrivningen i min hand
där det står så här
Ger en hög glans åt nya och begagnade fordon inom några minuter
Fördel:
För polering av tex nya bilar i utställningshallar.
Minnimal tidsförbrukning.
Utmärkt för lack,krom.plast och vindrutor.
Fordonet får ett nylackat utseende.
Fri från silikon.
Applicera sprayen och torka av med en torr duk.
Samt att dessa instruktioner är enbart baserde på vår erfarenhet,vi rekommenderar alltid egna tester innan användning.
låter ju som sagt positivt
max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Fick inget svar från Wurth, 
-
MAX
Har varit ute och kollat youtube i dag för att fördriva tiden och sett att några bigshouts in usa använder quickdetaljer efter att dom lagt vax på bilarna
För att städa undan vaxrester
fattade det även som att det inte påverkade det lagda vaxet utan då att det bara tog bort överflödet.
Kan det då även gälla den här den här feta ytan man kan få efter lagt skydd.
Eller tillför man mer fettyta med en quickdetaljer som då verkar kunna fylla en del.
mvh max.
För att städa undan vaxrester
fattade det även som att det inte påverkade det lagda vaxet utan då att det bara tog bort överflödet.
Kan det då även gälla den här den här feta ytan man kan få efter lagt skydd.
Eller tillför man mer fettyta med en quickdetaljer som då verkar kunna fylla en del.
mvh max.
- Tantrum
- Administratör

En quick detailer (QD) kan ge det allra sista lilla på en färdig bil. Man får en lite bättre helhet i bästa fall. Men att det skulle fylla repor är mycket, mycket tveksamt. Det är nästan bara vatten 
En QD rengör lite, skapar lite halka, ger lite bättre pärlning och lämnar även lite skydd beroende på typ. Om det blir blankare får man avgöra själv.
Jag använder QD som torkhjälpmedel efter tvätt och ibland när jag clayar. Nån eller några gånger har jag också torkat av en bil med QD dagen efter tvätt om den bara varit lite, lite dammig. De gånger jag använder en QD efter tvätt får bilen lite extra halka och ser lite fräschare ut. Man kan också minska resterna av vatten och torkdukar osv. på lacken, men det är definitivt ingen "raketforskning" om man säger så
En QD rengör lite, skapar lite halka, ger lite bättre pärlning och lämnar även lite skydd beroende på typ. Om det blir blankare får man avgöra själv.
Jag använder QD som torkhjälpmedel efter tvätt och ibland när jag clayar. Nån eller några gånger har jag också torkat av en bil med QD dagen efter tvätt om den bara varit lite, lite dammig. De gånger jag använder en QD efter tvätt får bilen lite extra halka och ser lite fräschare ut. Man kan också minska resterna av vatten och torkdukar osv. på lacken, men det är definitivt ingen "raketforskning" om man säger så
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
hebbe
- Medlem
köpte denna: http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=384 den va riktigt bra att ha på bilen efter tvätt. blir blankt och halt.
- Tantrum
- Administratör

Lägger du den direkt på blöt bil, eller när du torkat bilen? Bra pris för övrigt 
Jag upplever att de quick detailers jag testat bryter ytspänningen på vattnet, som gör att jag kan torka helt torrt med våffelduk. Annars blir det alltid lite vattenränder kvar
Jag upplever att de quick detailers jag testat bryter ytspänningen på vattnet, som gör att jag kan torka helt torrt med våffelduk. Annars blir det alltid lite vattenränder kvar
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
hebbe
- Medlem
ja drar bort det mesta vattnet först, sen torkar ja med waffleveave och quick detailer. funkar även bra att ta på torr bil, har dock inte testat utan att tvättat riktigt först.
-
MAX
Alltså om jag nu fattat rätt
Så är en quickdetaljer lika som exempelvis ett sprayvax.
samt går att lägga på blöt bil för att göra det mer lätt-torkat och lita blankare så då kan man säga att den är lika som ett hydrovax eller vad det nu kallas,
Och fungerar bra till att preparera nya eller torra trissor för mer följsamhet.
samt då lite lättare rengöring(dammig bil)låter som ett bra medel då det åcskså skonar lagt skydd samt då kan höja blänket lite grann eller mycket beroende på hur blankt det redan är
Fet eller torr yta
max,
Så är en quickdetaljer lika som exempelvis ett sprayvax.
samt går att lägga på blöt bil för att göra det mer lätt-torkat och lita blankare så då kan man säga att den är lika som ett hydrovax eller vad det nu kallas,
Och fungerar bra till att preparera nya eller torra trissor för mer följsamhet.
samt då lite lättare rengöring(dammig bil)låter som ett bra medel då det åcskså skonar lagt skydd samt då kan höja blänket lite grann eller mycket beroende på hur blankt det redan är
Fet eller torr yta
max,
-
marcus
- Entusiast

Det kan man faktiskt göra, mer eller mindre. Damm tar alla quick detailers(härefter QD), men är det lite skit så skulle jag inte använda en QD, inte ens Meguiars.Jill skrev:Fast man kan väl inte dra alla detailers över en kam!?
Meguiars tex kunde man spruta på en dammig/smutsig bil och få den att se nytvättad ut.
SmartDetailer är ett sprayvax med carnauba som du tar på en nytvättad torr bil som tidigare är vax/lackskyddsbehandlad för att öka glansen och djupet i lacken och förlänga skyddet som finns på bilen
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Vi använder Quickdetailer på bilar i montrar och displayer för att snygga upp efter fingeravtryck och liknande. Annars använder jag det nästan bara som smörja till clay.
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse