Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

polerrondell

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 jan 2015 23:11

polerrondell

Inlägg av nybbe79 » 15 mar 2015 23:41

Tänkte köpa lite nya polerrondeller, dom jag hittar på nätet verkar så tunna (är till en musse-maskin) provade med dom som var med maskinen och som var tjocka, känns mycket säkrare med dom så man inte kör i maskinen i veck eller dörrhandtag m.m. eller är det lika smidigt med tunna?
Kollade på julas polerrondeller, är dom något att ha?

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: polerrondell

Inlägg av Cogo » 15 mar 2015 23:51

nybbe79 skrev:Tänkte köpa lite nya polerrondeller, dom jag hittar på nätet verkar så tunna (är till en musse-maskin) provade med dom som var med maskinen och som var tjocka, känns mycket säkrare med dom så man inte kör i maskinen i veck eller dörrhandtag m.m. eller är det lika smidigt med tunna?
Kollade på julas polerrondeller, är dom något att ha?
Kör endast tunna, de är mellan 2-3 cm tjocka, fungerar bäst tycker jag. Passa på att titta in ikväll på scandistore som har rea på massor med polerrondeller. Till en mussemaskin ska du ha ca 100 mm i diameter. Vet tyvärr inget om rustas.

Mvh magnus

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: polerrondell

Inlägg av miken » 15 mar 2015 23:53

nybbe79 skrev:Tänkte köpa lite nya polerrondeller, dom jag hittar på nätet verkar så tunna (är till en musse-maskin) provade med dom som var med maskinen och som var tjocka, känns mycket säkrare med dom så man inte kör i maskinen i veck eller dörrhandtag m.m. eller är det lika smidigt med tunna?
Kollade på julas polerrondeller, är dom något att ha?
Om det är skumrondeller du menar ska du ha 100x25mm köp inte tjockare!!!
Köp INTE Julas köp kvalitets rondeller istället som tål att tvättas och användas flera gånger :nicka

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 jan 2015 23:11

Re: polerrondell

Inlägg av nybbe79 » 16 mar 2015 00:01

Tackar för tipsen, känns bara lite nervöst att maskinen kommer närmare bilen och det är större chans att skivorna som rondellerna sitter på tar i bilen om man vinklar maskinen lite....

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 jan 2015 23:11

Re: polerrondell

Inlägg av nybbe79 » 16 mar 2015 00:09

http://www.scandistore.se/sv/rea/polerr ... 25-mm.html
Dom här duger väl att lägga på polermedel på en bil som är ganska fin i lacken?
Hur gör ni med lackskyddet, lägger ni på med maskin eller för hand?

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: polerrondell

Inlägg av Cogo » 16 mar 2015 00:18

Är osäker på om 110 mm får plats, kanske någon annan som kan svara på det.

Tips från mig vad som skulle kunna vara bra att ha.
http://www.scandistore.se/sv/rea/polerr ... 25-mm.html
http://www.scandistore.se/sv/rea/polerr ... 25-mm.html
http://www.scandistore.se/sv/rea/polerr ... -pack.html
http://www.scandistore.se/sv/rea/polerr ... 30-mm.html
http://www.scandistore.se/sv/rea/polerr ... 25-mm.html
http://www.scandistore.se/sv/rea/polerr ... -mm-1.html
För grövre avverkning
http://www.scandistore.se/sv/rea/twiste ... 95-mm.html

Satsa på kvalitets rondeller och ha många samt ett par olika. Optipads är bra att ha om du stöter på en bil med hård lack, nu kanske det är lite överkurs för din bil som var fin, men när det är billigt så passa på.

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 jan 2015 23:11

Re: polerrondell

Inlägg av nybbe79 » 16 mar 2015 00:48

Jag såg att det var 110 så jag ändrade länken till 100 :)
Tack för alla tipsen, guld värt!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: polerrondell

Inlägg av Perra83 » 16 mar 2015 10:07

Räcker det inte med tre olika?

Hård, medium och mjuka. Plus ett par twistedwool.

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 jan 2015 23:11

Re: polerrondell

Inlägg av nybbe79 » 16 mar 2015 13:35

Ska beställa ett par av varje sort och prova mig fram... :jeps

Skriv svar