Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Är det någon som kan tipsa om Lackskiktsmätare PTG

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
maximuspro
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 17 jan 2012 00:14
Ort: Partille

Re: Är det någon som kan tipsa om Lackskiktsmätare PTG

Inlägg av maximuspro » 17 jan 2013 21:06

Manor skrev:
maximuspro skrev:ja hade en subaru 2010 innan volvo v70, tyckte att det blev väldigt lätt rost i stenskotten och klagade på detta, visade sig att lacken var 65-75 (cirkus) tjock eller kanske rättare sagt tunn.
Hoppas inte detta är generellt för alla Subarus och på alla ställen :(.

Jag har läst att lacklagret är tunnare på tyska och japanska bilar. Ju bättre koll de har på tillverkning/lack ju tunnare lager...troligtvis för att spara pengar. I det exempel som jag läste så hade just italienska bilar ett tjockt lackskikt. Baserat på vad jag känner till om just japanska och italienska bilar så kan det ju stämma med "koll på läget vs lackskiktets tjocklek"!!?

65-75 låter ju bedrövligt tunt. Då vet man ju inte alls hur mycket man vågar hålla på :(. Det kanske får bli en mätare...eller ta hjälp av någon firma som kan hjälpa till med en mätning...
Det gäller "alla" subarus, haft forester ny modellen och nya legacy, plus att vi mätte samtliga bilar i deras hall ca 7 stycken.......sorry för seeeeeeen återkoppling :cheers
Senast redigerad av 5 maximuspro, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Är det någon som kan tipsa om Lackskiktsmätare PTG

Inlägg av Jonke » 17 jan 2013 22:11

maximuspro skrev:
Manor skrev:
maximuspro skrev:ja hade en subaru 2010 innan volvo v70, tyckte att det blev väldigt lätt rost i stenskotten och klagade på detta, visade sig att lacken var 65-75 (cirkus) tjock eller kanske rättare sagt tunn.
Hoppas inte detta är generellt för alla Subarus och på alla ställen :(.

Jag har läst att lacklagret är tunnare på tyska och japanska bilar. Ju bättre koll de har på tillverkning/lack ju tunnare lager...troligtvis för att spara pengar. I det exempel som jag läste så hade just italienska bilar ett tjockt lackskikt. Baserat på vad jag känner till om just japanska och italienska bilar så kan det ju stämma med "koll på läget vs lackskiktets tjocklek"!!?

65-75 låter ju bedrövligt tunt. Då vet man ju inte alls hur mycket man vågar hålla på :(. Det kanske får bli en mätare...eller ta hjälp av någon firma som kan hjälpa till med en mätning...
Det gäller "alla" subarus, haft forester ny modellen och nya legacy, plus att vi mätte samtliga bilar i deras hall ca 7 stycken.......sorry för seeeeeeen återkoppling :cheers

kan vara att bilarnas insidor lackeras först, sen sätts bilarna ihop och då målas det yttre med tjockare skikt ,
Senast redigerad av 5 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Är det någon som kan tipsa om Lackskiktsmätare PTG

Inlägg av deciso » 07 jan 2014 20:04

Väcker en gammal tråd till liv. Är det någon här som har en mätare ?
Har varit sugen på en i flera år men inte fått tummen ur :)

Vad tror ni om en sådanhär ?
[uhttp://www.ebay.com/itm/Digital-Paint-Coating- ... 7ad58ef7rl][/url]
Senast redigerad av 5 deciso, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Är det någon som kan tipsa om Lackskiktsmätare PTG

Inlägg av deciso » 07 jan 2014 20:07

Väcker en gammal tråd. Är det någon som har köpt någon ebay mätare och kan säga om det är värt pengarna. Här ett exempel, finns ju ett gäng att välja påhttp://www.ebay.com/itm/Digital-Paint-C ... 417ad58ef7
Senast redigerad av 5 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Är det någon som kan tipsa om Lackskiktsmätare PTG

Inlägg av Jonke » 07 jan 2014 20:19

är en ganska lik som jag har , min heter DT150 om jag inte minns fel, och i samma prisklass, och min fungerar ypperligt :)

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 509
Blev medlem: 31 jul 2012 21:24
Ort: Karlstad ( Deje )

Re: Är det någon som kan tipsa om Lackskiktsmätare PTG

Inlägg av Swingminx » 14 sep 2014 22:18

Funderar på om man ska köpa en sån här mätare..
Vilka siffror ska det vara på en bil för att man ska dra sig för att ens polera bilen?
Finns det någon guide kanske t.om för just vilka siffror som är OK och inte?
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3288
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Är det någon som kan tipsa om Lackskiktsmätare PTG

Inlägg av progge » 14 sep 2014 22:27

I dörrgångarna är det som minst färg.
Med dagens teknik så ligger det Runt 100-130 my Totalt.
Hur mycket av detta som är klar lack varierar mellan fabrikaten.

En tråd i ämnet:
http://www.meguiarsonline.com/forums/sh ... ss%20gauge
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar