Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur påverkar putsen andrahandsvärdet?

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 08 jul 2014 10:40

Jag vet ju hur jag själv resonerar när jag köper bil. Ser dörrgångarna förfärliga ut vänder jag på klacken, det tar jag som ett tecken på att bilen inte är vårdad. Givetvis är det inte hela sanningen, det finns ju de som håller sina bilar i mekaniskt toppskick men struntar i putsen, men väldigt ofta stämmer dörrgångsskicket med hur bilen i övrigt mår.

Men hur resonerar folk generellt? Ni som är putsnördar, känner ni att ni får bättre betalt för bilarna när ni säljer? Märker ni att folk hajar till på skicket?

Själv sålde jag nyligen en Passat 07:a, en av Sveriges vanligaste bilar så det finns förstås ett enormt utbud. Jag tror ändå att det var skicket som avgjorde. Det var en sliten gammal bil med 25.000 mil på mätaren, galvsläpp, dörruppslag och repor. Men den var ren. Överallt. Det var inte många som ringde, men en av de två som kom och tittade tog den utan att pruta.
Senast redigerad av 4 Norrhyttan, redigerad totalt 14 gång.
Vad var det jag sa!

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Re: Hur påverkar putsen andrahandsvärdet?

Inlägg av jonkegtx » 08 jul 2014 10:56

Hade en Passat CC 2008 somt tjänstebil tidigare, den lackskyddades och hölls efter ordentligt av mig.
Vid inbyte (16000 mil på knappt tre år) fick jag 17000 över restvärdet på grund av det fina skicket.

Putsade upp min mors gamla Mazda 323 inför försäljning, trots bucklor och rost så såldes den till förste intressent utan prut för "den var ju så fin"
Bild

Har även varit med om att en kompis vars bil jag putsade upp fick bättre betalt av försäkringsbolaget vid inlösen än han förväntade sig. Samma sak där, försäkringsbolaget värderade välskött bil högre. (bilder på bilen nypolerad skickades in)

Så visst påverkar skicket värdet. :nicka
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

HazeGlaze
Medlem

Inlägg av HazeGlaze » 08 jul 2014 11:04

Säger väl inte så mycket om andrahandsvärdet på denna men...

2009 skulle farsan sälja sin 93'as Mitsubishi Colt Gti. Han hade tänkt sig 4000 kr. Inte superfin med lite rostfläckar här och där. Men ovanlig färg.

Jag snabbpolerade upp bilen. På med lite blänka alltså och sedan ut på Blocket för 8000 kr. Sedan kom en kille och prutade ner en femhundring och tog den direkt. Den var ju så "välvårdad" enl killen.

Så självklart tror jag att värdet ökar på en välvårdad bil.
Jag tänker då lite tvärtom när jag ska köpa en bil. Är priset bra mycket bättre så kan jag ta en med fullt med tvättrepor. Bara jag vet att jag kan få bort dom... :D
Senast redigerad av 4 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 08 jul 2014 11:06

Kanske höjer det inte alltid priset, men det blir alltid mera lättsålt om det ser välskött ut..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 08 jul 2014 11:25

HazeGlaze skrev:Jag tänker då lite tvärtom när jag ska köpa en bil. Är priset bra mycket bättre så kan jag ta en med fullt med tvättrepor. Bara jag vet att jag kan få bort dom... :D
Visst, men mitt resonemang (rätt eller fel) är att en bil som är visuellt misskött med stor sannolikhet är mekaniskt misskött.

Tvättrepor kan jag leva med. En motor som inte sett ny olja på 15.000 mil kan jag inte leva med.

Givetvis är problemet mindre ju nyare bilen är, men för ett fattighjon som jag som ofta köper bilar med både fem och tio år på nacken blir skillnaden på välskött och misskött så mycket större.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 08 jul 2014 13:22

Jag dömer mycket efter det
då jag köpte min bil så var det vinter och den såg ut som crap, lerig mer salt än bil
repig o höll på att gå där ifrån.

Men det blev ett köp och nu ser den perfekt ut
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 08 jul 2014 13:38

Klart det påverkar. Själv är jag mer benägen att kolla serviceboken och rost än puts (det fixar man ju lätt till själv). Fast är bilen skabbig i lacken så finns det alltid chans att pruta lite. Invändigt slitage tycker jag är värre då det tyder på en äcklig människa som haft den innan.
Förra bilen (loppan för er som vill söka) var riktigt snuskig både invändigt och utvändigt, men det var bara skit och inte slitage. Blev som ny efter polering och klädseltvätt.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 08 jul 2014 14:46

Jo, samtidigt förstår jag ju de som köper en så misskött bil som möjligt bara för nöjet att gnugga upp den. Själv är jag nästan sur för att jag köpte sprillans nytt senast jag handlade, det finns ju inget att förbättra - bara försämra.
Har ju rätt nyligen börjat intressera mig för bilvård och försöka sätta mig in i olika medel och metoder, så den 16 år gamla pickuppen jag köpte för slit och släng för ett år sedan blev helt oväntat som ny inuti. Från att ha varit en leriga-stövlar-bil så har jag börjat fundera på om man inte ska börja ta av sig skorna när man åker. :)

Nästa bil kanske blir en misskött burk just för att få lära sig putsa bättre!

Kul i alla fall att fler upplever att de fått bättre betalt eller att bilen blivit mer lättsåld för att den är välskött.
Har någon några prisexempel att bjuda på?
Vad var det jag sa!

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 08 jul 2014 14:55

Volvo V40 T4 som jag putsade upp. Inlöst av försäkringsbolag, blocketpriserna låg då på ca 25 000 i snitt för årsmodell/mil.

40 000 betalades ut för den väldigt välskötta bilen.
Bild
Med på bilden är också min första "riktiga" arsenal. :D
Detta hade några månader senare utvecklats till 3 fulla lagerhyllor med grejjer. :lol:
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 08 jul 2014 15:24

jonkegtx skrev:Volvo V40 T4 som jag putsade upp. Inlöst av försäkringsbolag, blocketpriserna låg då på ca 25 000 i snitt för årsmodell/mil.

40 000 betalades ut för den väldigt välskötta bilen.
Åfan, det var bra pröjs, speciellt om det kommer från ett försäkringsbolag.
:jeps
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem

Inlägg av Fox32 » 08 jul 2014 21:07

Jag har precis köpt ny bil, eller ny och ny, det var en 2010 som vi skall ha som mellanbil tills nya tjänstebilen kommer (byter arbetsgivare)

Denna typ i detta miltal låg runt 100-110´på blocket. Jag betalde 116' för ett bra välskött exemplar, med rena dörrgångar och fin i lacken. Det var faktiskt skicket som fällde avgörandet. Killen kändes trovärdig och "rädd om prylarna" så för mig gjorde det absolut skillnad. Sen tror jag att man köper hela paketet.. Står det en slusk med skit under naglarna (biltrollarjocke) så drar jag lite öronen åt mig. Men även han kändes välskött och ordentlig. Alla papper i ordning osv.

Jag tror absolut att det gör stor skillnad för de allra flesta som köper bil.
Senast redigerad av 4 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 jul 2014 22:28

Jag hoppas och tror att det gör en viss skillnad för en del.
När jag tittar på bil så är det hela "upplevelsen" som viktas...som Fox32 nyss beskrev så bra.

Tyvärr så finns det väl fler bilägare som enbart går på priset, bara att se på när vissa grannar tvättar bilen ger mig mindre rysningar...schampohinken med vatten utan lödder, en gammal skitig svamp som används till hela bilen inkl. hjulen, en gammal fönsterskrapa (av typen som används i hushållet) för att dra av det värsta vattnet...och därefter torkas med ett gammalt halvtrasigt sämskskinn....nej, det ser inte så kul ut :(. Dock kan man ju ändå inte vara där med pekfingret och förmana, man får väl vara glad att bilen ändå tvättas för hand. Jag har i varje fall försökt att ge tips, och hjälpt till att få bort både flygrost och tjärfläckar :).

Jag antar exempelvis att ovanstående granne inte grubblar på samma saker som jag inför ett bilköp.
Det gäller att göra det lätt för sig och satsa på nya bilar...men även där så brukar man få med tvättrepor på köpet efter leveranstvätten...nästa gång ska jag leveranstvätten min bil själv :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

johansandell
Ny Medlem

Inlägg av johansandell » 08 jul 2014 23:03

Skillnad gör det helt klart! :)
Sålde min gamla e28 i höstas, första som kom och kollade sa att han ville ha bilen och att han inte tänkte pruta utan att ens ha provkört bilen. Han kollade in genom mina nyputsade rutor på min nyrecondade (våtdamsugna) inredning och sen va det klart!
Senast redigerad av 4 johansandell, redigerad totalt 14 gång.

HazeGlaze
Medlem

Inlägg av HazeGlaze » 09 jul 2014 01:53

Allt går att fixa, även majonäs på stickan.... :lol:

Allt har med priset att göra! Betalar det snuskiga levernet innuti bilen, i prutpengar en ny motor så slänger jag in en ny sådan.

Serviceböcker är ju bra, men det är fortfarande ingen bibel hur bilen mår. Nu för tiden så får ju den "bilfirma som har godtycklig koll på bilen" stämpla sin stämpel i den. Vilket innebär att var och varannan pizzabutik får sätta sin stämpel i den.

Vore intressant att få veta hur många mål som har varit upp i Tingsrätten, pga att Alis Pizza och Bilservice har missat att byta kamrem vid 9000 mil. Mörkertalet är nog stort. Alla går inte till märkesverkstaden.

Jag servar alla mina bilar själv (Skoda och Saab). Skulle aldrig få för mig att lämna in kärran på verkstad om inte jag hade ev garantier kvar. Jobb-bussen åker in på en Merca-handlare men oftast så småler jag när jag får tillbaka den (skulle det verkligen behöva ta en hel arbetsdag för att få in en skruv, det hade jag minsann klarat själv...)

Nåväl, off-topic nu men what the.........
Senast redigerad av 4 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gång.

mikkiz
Medlem

Inlägg av mikkiz » 09 jul 2014 11:24

Jag tror snarare att det är viktigt att man litar på mekanikern man lämnar in bilen till.
Sen spelar det ingen roll om det står Bilia, Möller bil eller Ali Babas bilservice på skylten utanför.
För du tror väl inte alltid att mekanikern är bättre för att det är märkesverkstad?

Men nu handlade tråden om putsen på bilen =)

Håller med om att bilen blir iaf mer lättsåld om den är i fint skick. Den erfarenheten har iaf jag...
Senast redigerad av 4 mikkiz, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 jul 2014 11:36

mikkiz skrev:Jag tror snarare att det är viktigt att man litar på mekanikern man lämnar in bilen till.
Sen spelar det ingen roll om det står Bilia, Möller bil eller Ali Babas bilservice på skylten utanför.
För du tror väl inte alltid att mekanikern är bättre för att det är märkesverkstad?

Men nu handlade tråden om putsen på bilen =)

Håller med om att bilen blir iaf mer lättsåld om den är i fint skick. Den erfarenheten har iaf jag...
OT
Det går väl inte att komma ifrån att en märkesverkstad måste ha ett antal fördelar gentemot ex. Mekonomen. Jag vägrar att tro att man kan vara "bäst" på allt och alla märken, och moderna bilar med all sin elektronik verkar mest kräva möjlighet att tanka ut felkoder och lägga in ny/uppdaterad programvara...och detta är oftast saker som inte en mindre verkstad har råd med...eller kan få tag på.

Ev. goodwill, i de fall det skulle behövas efter garantitiden, brukar också kräva stämplar från auktoriserad verkstad.

Jag skulle själv vilja kunna göra betydligt mer...men baserat på mina tummars placering i handen så får jag nog fokusera på tvätt & puts :D.

/OT
mvh Manor

mikkiz
Medlem

Inlägg av mikkiz » 09 jul 2014 12:04

Man kanske inte är bäst å allt å alla märken, inte riktigt det jag sa heller.
Men jag menar att en mekaniker på Mekonomen kan vara minst lika duktig som en på märkesverkstad.
Byta bromsbelägg eller liknande behöver man inte vara einstein för å göra.

Uppdatera programvara är en sak. Men varför behöver man göra det om bilen fungerar som den ska?
Och jag som har annan programvara i bilen vill inte ens ha nån uppdatering.

Och att få ut felkoder tror jag inte heller är nåt större problem längre...

Just efter jag blivit nekad goodwill, trots stämplad bok på märkesverkstad, så har jag inte mycket förtroende för dem...

Å inte tala om hur mycket man får betala extra för samma jobb.

Men men alla har ju ett val. Man får göra som man vill.

Kan ni gissa hur jag gör? :D
Senast redigerad av 4 mikkiz, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 09 jul 2014 12:21

mikkiz.
Håller med dig om Mekonomen.
På min ort är de specialutbildade mot vissa inriktningar.
Tex en Sport, kan hantera bilar med lite extra pulver i.
Mycket duktiga då man pratar med dem, helt OK att köpa egna delar som de monterar.

Mekonomen är på rätt väg. :nicka
Duktiga mekaniker (Ej montörer) oftast yngre med ett brinnande intresse.
Detta är vad jag tycker. :D
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 jul 2014 12:54

...fortsätter lite OT.
mikkiz skrev:Man kanske inte är bäst å allt å alla märken, inte riktigt det jag sa heller.
Men jag menar att en mekaniker på Mekonomen kan vara minst lika duktig som en på märkesverkstad.
Byta bromsbelägg eller liknande behöver man inte vara einstein för å göra.
Håller helt med, bromsbelägg, olje- och filterbyte bör alla mekaniker greja.
Jag tycker att t.o.m jag med tummen mitt i handen borde greja ett bromsbeläggsbyte, men jag blir feg och vågar inte ens försöka utan att ha någon som hjälper mig :(.
mikkiz skrev: Uppdatera programvara är en sak. Men varför behöver man göra det om bilen fungerar som den ska?
Och jag som har annan programvara i bilen vill inte ens ha nån uppdatering.
Jag vet bara att programvaran uppdateras ibland, och det är det bara märkesverkstaden som kan erbjuda.
T.o.m min automatlåda har uppdaterats i efterskott, och det till det bättre (mjukare på något sätt).
mikkiz skrev: Och att få ut felkoder tror jag inte heller är nåt större problem längre...
Det kanske stämmer nuförtiden. Kanske det är tolkningen av koderna som blir knepigt?
mikkiz skrev: Just efter jag blivit nekad goodwill, trots stämplad bok på märkesverkstad, så har jag inte mycket förtroende för dem...
Kör man trimmat (som du verkar göra) så brukar ingen erbjuda goodwill oavsett om det är backspegeln som behöver bytas. Det är väl en känd sanning som inte kan komma som en överaskning. Du kanske dock hade bekymmer innan "trimningen"...i så fall blir man med all rätt besviken :(.
Det är min stora förhoppning att man ska kunna få hjälp om något "konstigt" inträffar som inte kan anses vara mitt fel. Det känns som att man har lättare att få det med korrekta stämplar i boken.
mikkiz skrev: Å inte tala om hur mycket man får betala extra för samma jobb.
Inte alltid säkert, men visst är det oftast så är det så.
Den lokala Mekonomenverkstaden där jag bor är erkänt duktiga Saab mekaniker åtminstone, men hur de är på Subaru är jag lite mer tveksam till.
mikkiz skrev: Men men alla har ju ett val. Man får göra som man vill.
Kan ni gissa hur jag gör? :D
Jag tror att du mekar själv :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 09 jul 2014 15:50

Ni kanske skulle starta en annan tråd om olika verkstäder?

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Skriv svar