Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Konstigt fenomen

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wax
Ny Medlem
Kontakt:

Konstigt fenomen

Inlägg av Wax » 02 nov 2012 18:37

Nu vet jag ju att lacken inte är bra på denna huv men jag undrar om någon vet vad som händer.
Bild
Så här blev det efter att jag la på Autoglym Extra Gloss Protection
och det går ej att torka bort och lägger jag på nyt blir det bara väre.
provade med Menzerna Super Finish 4000 och då blev det bättre men långt i från bra.
Bild

och när jag provade lite med Autoglym Extra Gloss Protection så får jag ränder av fiberduken.
Bild

Fins det någon som har någon bra ide.
Jag har varir med om detta en gång tidigare på en gammal Opel men den blev bra med Menzerna Super Finish 4000 men jag fick inte trycka något när jag torkade av den.
Det är prisis som om lacke har blivit mjuk :?:
Senast redigerad av 4 Wax, redigerad totalt 14 gång.
Om du tror att du kan eller tror att du inte kan så har du rätt....

kimpon
Medlem

Re: Konstigt fenomen

Inlägg av kimpon » 02 nov 2012 19:01

Kan det inte vara så att det är föroreningar kvar i lacken typ oxid eller hur det stavas pröva att köra med ett grövre medel sedan det finare.
Senast redigerad av 4 kimpon, redigerad totalt 14 gång.
Den som har mest när han dör vinner.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 02 nov 2012 19:19

Du har inte Buffer2000 på hyllan hemma??.. Ser ut som ett oxid lager på lacken..
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Apelros » 02 nov 2012 19:26

Crille skrev:Du har inte Buffer2000 på hyllan hemma??.. Ser ut som ett oxid lager på lacken..

Me like =), hade provat Buffer :jeps
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 02 nov 2012 22:15

Du borde ha ett grövre polermedel, Super Finish är ett finpoleringsmedel! :best
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 02 nov 2012 22:34

Instämmer med övriga talare. Oxiden måste bort för att kunna lägga ett vax eller lackskydd.
Jag brukar ta bort oxiden med buffer 2000 så man ser vad har att att jobba med. Sen något polermedel som tar repor tills man är nöjd, för buffer tar inte inte så mycket repor
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Wax
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wax » 03 nov 2012 00:07

danne5 skrev:Du borde ha ett grövre polermedel, Super Finish är ett finpoleringsmedel! :best
Jag har kört över den en gång med lamull Autoglym 03b och en gång med hård lila trissa Fast Gloss 500 och Autoglym Radiant 12 och det såg bra ut tills ja la på Autoglym Extra Gloss Protection jag kan tillägga att när jag la på Extra Gloss så kändes det strävt mot fiberduken men bara på huven. :?:

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 03 nov 2012 08:23

Wax skrev:
danne5 skrev:Du borde ha ett grövre polermedel, Super Finish är ett finpoleringsmedel! :best
Jag har kört över den en gång med lamull Autoglym 03b och en gång med hård lila trissa Fast Gloss 500 och Autoglym Radiant 12 och det såg bra ut tills ja la på Autoglym Extra Gloss Protection jag kan tillägga att när jag la på Extra Gloss så kändes det strävt mot fiberduken men bara på huven. :?:
Okej! Endera måste du köra och föra tills du kommer ner till blänket! testa även på en oxidlösare typ Buffer som de andra nämnde!:) :jeps
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 03 nov 2012 08:40

Hur ser det ut innan du lägger på extraglossen? bild på det?
Hur gammal är den där lacken egentligen? Huven , taket , bakluckan är alltid exra utsatt vad gällande frätande UV ljus.
Om det är oxid kvar efter den 3 stegspoleringen blir jag förvånad, med tanke på alla snygga bilarna du publicerade i en tidigare tråd,(den med alla amerikanare) som du behandlat vad jag förstår. Tolkade detta att du har erfarenhet av polering. Och har rätt maskin/produkt för jobbet.

Kan vara så att det gått så långt med oxideringen att lacken inte går att rädda också.

Hur ser det ut om du tvättar ur allt polermedel med 5% alkalielösaning och svamp, spola ordentligt efter med vatten. Vitnar lacken igen då?
Men som tidigare nämt. Några vändor med Autosmarts Buffer "borde" hjälpa. Roterande och vit hexlogic trissa kan jag rekommendera till detta

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Wax
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wax » 03 nov 2012 10:55

bigguns skrev:Hur ser det ut innan du lägger på extraglossen? bild på det?
Hur gammal är den där lacken egentligen? Huven , taket , bakluckan är alltid exra utsatt vad gällande frätande UV ljus.
Om det är oxid kvar efter den 3 stegspoleringen blir jag förvånad, med tanke på alla snygga bilarna du publicerade i en tidigare tråd,(den med alla amerikanare) som du behandlat vad jag förstår. Tolkade detta att du har erfarenhet av polering. Och har rätt maskin/produkt för jobbet.

Kan vara så att det gått så långt med oxideringen att lacken inte går att rädda också.

Hur ser det ut om du tvättar ur allt polermedel med 5% alkalielösaning och svamp, spola ordentligt efter med vatten. Vitnar lacken igen då?
Men som tidigare nämt. Några vändor med Autosmarts Buffer "borde" hjälpa. Roterande och vit hexlogic trissa kan jag rekommendera till detta

mvh
Min tanke är också att lacken är för dålig då den är i från 58 och desutom är en cellulosa lack bäst resultat får jag med en roterande mjuk trissa med Menzerna Super Finish 4000 och bara torkar av skall ta en bild på det lite senare.
Nu är det städ dag i hemet. :(

Det går att se lite på bilden med minna polermasiner på hur den såg ut efter att jag hade rubbad den.
viewtopic.php?f=13&t=6057

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 03 nov 2012 11:55

Gamla cellulosalacker kan vara mycket knepiga, helst inga alkalier eller något annat än rent vax ovanpå är min paroll..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 03 nov 2012 21:18

Har råkat ut för det många gånger på 80 talet.. men inte på senare tid..
det är just som du säger allt flyter på fint tills man ska på med något sorts skydd..
undra hur ultiman skulle bli..??..då lägger man ju bara på och låter sen torka och härda själv.. ;)
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 03 nov 2012 22:06

Cellulosa från 58 så skall du nog ha fernissa...haha...De här är som att återställa en gamal tavla...

Polerat lacker har man gjort i alla tider....men skyddet skall vara old style.....lägg bara radianten (super resin).....den kom 72...den där lacken har solblekts i många år....powerfinish på låga varv...testa en yta på huven få se hur bra du kan få den...men inge hårdvax..då blir det sämre igen...

Kolla här >> nya lackksydd vs Cellulosa viewtopic.php?f=11&t=846
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Wax
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wax » 04 nov 2012 20:44

Först vill jag tacka för alla svar :jeps

Jag har löst det nu med hjälp av Top tol och 125mm Nordic Pad Twisted Wool och Final Finish 3000.

Bild

Som man kan se på skärmen så har det inte varit så mycket färg att jobba med.

Jag har fått reda på att detta är nästa trend att polera upp gamla slitna lacker trots att dom är så dåliga att man ser igenom dem.
Detta beror på att många har tröttnat på all dessa bilar som är finare nu än vad dom var när dom rullade ut ur fabrikerna.

Skriv svar