Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Gtechnic

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
Användarvisningsbild
falerum
Medlem
Kontakt:

Gtechnic

Inlägg av falerum » 09 jul 2014 21:08

Så ska det se ut !
Konstigt att jag tycker om Gtechnic ? näe
https://www.youtube.com/watch?v=38Z_Up5hUts
https://www.youtube.com/watch?v=C6aSz3HDii0
:best :best :best :best :best :best :best :best :brumm
Senast redigerad av 4 falerum, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Gtechnic

Inlägg av Manor » 09 jul 2014 21:21

Läckert, men lite för osäkert att lägga för amatörer, enligt vad de sa i det första klippet.
Det är väl därför som jag tycker Opti-Coat 2.0 och CQuartz UK duger gott nog ;).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
falerum
Medlem
Kontakt:

Inlägg av falerum » 09 jul 2014 21:30

Testa C1 och EXO så får du se vad det presterar......

Användarvisningsbild
falerum
Medlem
Kontakt:

Inlägg av falerum » 09 jul 2014 21:37

Grillen till frugans nya Merca :)

Polerad och lackskyddad.
Gtechnic EXO.
http://www.falerum.com/images/2014-07-09%2019.49.43.jpg
:brumm

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 jul 2014 21:55

falerum skrev:Testa C1 och EXO så får du se vad det presterar......
Ja, dessa är väl mer en konkurrent till Opti-Coat och CQuartz...dock inte bättre, vad jag vet.
Det är många märken med medel som levererar...GTechnic är helt klart en av dem :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 09 jul 2014 22:00

Ja har C5 Wheel Armour på mina fälgar och det presterar 8-)
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

mikkiz
Medlem

Inlägg av mikkiz » 10 jul 2014 00:27

Har aldrig riktigt fattat tycke för g techniq.
Har iofs bara testat c2v3.
Men c1 och exo e säkert bättre.
Skulle nog oxå gå på opti-coat 2.0 ist :D
Senast redigerad av 4 mikkiz, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 10 jul 2014 06:52

Personligen kör jag med deras glasbehandling och tycker att den är kalas trots att den är lite omständig att lägga.
Det är bara lite synd att den sponsor som sålde deras grejor inte längre är med oss här.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 10 jul 2014 07:39

Funk skrev:Personligen kör jag med deras glasbehandling och tycker att den är kalas trots att den är lite omständig att lägga.
Det är bara lite synd att den sponsor som sålde deras grejor inte längre är med oss här.

/Thomas

ska själv testa deras glasbehandling g1 snart, samt glas polish snart, få se hur dessa funkar.

mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 10 jul 2014 07:41

Har köpt på mig g1 ska testas i helgen :)
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 10 jul 2014 11:32

testade G1 idag på bilen. Var riktigt jobbigt att få bort tyckte jag. Kom på tekniken mot slutet och det var att se till att torka direkt efter man lagt på G2, medans G2 fortfarande är blött. Skulle behövds dubbelt så mycket G2 för att de skulle vara enklare att få bort. Rutan blev dock inte speciellt hal tycker jag, får se hur det fungerar.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 10 jul 2014 11:46

G2 är IPA så det dunstar snabbt. Jag har märkt att när jag lägger G1 så är det mycket lättare om jag "glömmer bort" det efter det tredje lagret. Jag låter det helt enkelt sitta kvar länge, 15-30 minuter kanske. Så det härdar igenom ordentligt. Efter det så sprayar jag IPA, c:a 30%, på en mf duk och torkar av det lilla som är kvar. Viktigt på alla tre lager är att lägga mindre än vad man tror behövs. Även i G1 är det mycket lösningsmedel som dunstar. Specieltt i den här värmen. Med tanke på värmen så skulle jag korta ner tiden mellan lagren med någon minut eller två också.

Lite iaktagelser från mig bara. :nicka

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 10 jul 2014 11:50

e_king skrev:G2 är IPA så det dunstar snabbt. Jag har märkt att när jag lägger G1 så är det mycket lättare om jag "glömmer bort" det efter det tredje lagret. Jag låter det helt enkelt sitta kvar länge, 15-30 minuter kanske. Så det härdar igenom ordentligt. Efter det så sprayar jag IPA, c:a 30%, på en mf duk och torkar av det lilla som är kvar. Viktigt på alla tre lager är att lägga mindre än vad man tror behövs. Även i G1 är det mycket lösningsmedel som dunstar. Specieltt i den här värmen. Med tanke på värmen så skulle jag korta ner tiden mellan lagren med någon minut eller två också.

Lite iaktagelser från mig bara. :nicka

/Fredrik
Okej, körde hela rutan en gång, för att sen direkt börja om med andra lagret. gjorde bakrutan efter andra lagret och gick sedan fram och la det tredje lagret på framrutan. väntade sedan 10 minuter och trokade av. ska testa nästa gång att låta det sitta längre på rutan innan avtorkning.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 10 jul 2014 11:59

Bra instruktioner.
G1 video for application below
Make sure the glass is clean by prior polishing with G4 (application instructions below). you can also use clay before polishing to help further. clean the wiper blades too to get them as clean as possibly to help prevent juddering. if juddering does occur, it usually settles down within 1-2 weeks. dabbing a small amount of windscren wash on the blades may help to reduce this. curing times are essential, they'll help prevent uncured coatings being buffed etc so, if not adhered to, may cause smearing of the screen.

for a windscreen - Dab onto cotton pads and spread evenly, and thinly across the entire surface of the glass. wait approximately 5 minutes (10 mins if it's less than 10 degrees celcius outside). then apply a 2nd coating in the exact same fashion (WITHOUT buffing the previous layer!!) and again, wait 5 minutes or so (again, 10 mins if it's less than 10 degrees celcius outside). apply a 3rd coating in the same manner and wait 15minutes (20minutes if it's less than 10 degrees celcius outside). If you are applying G1 to all of the glass (back and side windows too) then it's easier to just apply to screen, then side windows etc then once done all the glass, go back and apply 2nd layer to windscreen and so on).

Next is the trickier bit. Dab some G2 (comes with the pack) onto another cotton pad and spread across the screen. it's easier if you do 1/2 or even 1/4 of the screen at a time and quickly buff off the G1 residue. be reasonably quick as the G2 will evaporate. use a cotton cloth, not a microfibre cloth as this may remove some of the partially cured film. you hear so many people complaining of a smearing screen post-application. this is most likely due to either buffing too early, getting it wet too early, not buffing the residue off properly, or having dirty wiper blades, so do try and stick to the instructions very strictly!

for side windows - the exact same as above, except multiple layers aren't required.

Leave to cure after application without getting wet for at least a few hours. try to apply and let it cure out of direct sunlight if at all possible.

Från tråden:
The Gtechniq "how to apply" thread

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 10 jul 2014 13:56

kanon, ska se om jag lyckas bättre på nästa bil. kör du med G1 eller har du någon annan favorit?

mvh magnus

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 10 jul 2014 14:46

Cogo skrev:kanon, ska se om jag lyckas bättre på nästa bil. kör du med G1 eller har du någon annan favorit?

mvh magnus
Jag kör med G1. Tycker den är överlägsen på vindrutan. När man väl kommit på hur man gör är den inte så bökig att lägga. Första gången var det värre. Som den satt. :D Skam den som ger sig tänkte jag och köte en (eller två blev det) till. Nu gör jag resten av glasen och fälgar medan jag väntar. Då förlorar jag ingen tid heller. :jeps

Med PPS kan man göra på samma sätt. Den sitter också som berget annars.

Viktigt med båda är att inte ta för mycket IPA. Gör man det så tar man bort en del av förseglingen också. Med sämre effekt och kortare livslängd som följd.

Provade att lägga G3/G5 ovanpå G1 en gång för att få avrinning i lägre hastigheter. Det gick inget bra. För mig. Den gången.Det blev smetigt och svårt att få bort överflödet. Blev tvungen att IPA bort det. :( Ska prova igen någon gång. Ska funka. :lol:

/Fredrik

Skriv svar