Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur tar ni bort flugor?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
GreenTurtle
Medlem

Hur tar ni bort flugor?

Inlägg av GreenTurtle » 16 apr 2009 20:05

Som topicen lyder, nu när flugfäna kommit fram och sätter sig som acne på en 15-åring på min nypolerade Volvo front, hur och med vilka medel tar ni smidigast bort dem?

Själv så har jag tidigare sprutat på lite Autosmart Power (avfettning) efter första avsköljningen och sedan tagit bort flugorna "easy peacy" med en flugsvamp. Bra eller dåligt med avfettningsmedel, jag vet inte! Någon sa till mig att det var inte alls bra för lacken att använda avfettning året runt.

Någon annan som har några andra tips eller tricks?

Tack!
Senast redigerad av 4 GreenTurtle, redigerad totalt 14 gång.

hebbe
Medlem

Re: Hur tar ni bort flugor?

Inlägg av hebbe » 16 apr 2009 20:11

ja använder turtles insect remower, tycker det funkar helt ok.
Senast redigerad av 4 hebbe, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 16 apr 2009 20:18

Ett klassiskt knep är en gammal "Helly hansen". Ni vet de orange tröjorna.
Klipp ut en bit ur den o gnugga.

Det vore en duk att tillverka om man kunde, -funderar-

Ska du använda medel är de nå´t med inekts-borttagare som bryter ner proteinresterna.
Det är just proteinet som sitter fast.

Hälsningar Göran
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 16 apr 2009 20:43

En alkalisk avfettning med skarpare blandning t.ex. alfanol terra/solvynol green 1:10, det biter garanterat lika bra, om inte bättre än turtles insect remover (som för övrigt är bra, men åt Huggormars avföda för dyr) en 5:a med alkalisk avfettning kostar max 200 kr, om man sedan späder den 1:10 så får man 50l färdig bruksblandning. Det ger ett annat literpris än just turtles, som kostar 89 kr för 50cl? :geek:
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 16 apr 2009 21:28

marcus skrev:En alkalisk avfettning med skarpare blandning t.ex. alfanol terra/solvynol green 1:10, det biter garanterat lika bra, om inte bättre än turtles insect remover (som för övrigt är bra, men åt Huggormars avföda för dyr) en 5:a med alkalisk avfettning kostar max 200 kr, om man sedan späder den 1:10 så får man 50l färdig bruksblandning. Det ger ett annat literpris än just turtles, som kostar 89 kr för 50cl? :geek:

Håller med marcus använder Hd-grön nu kommer den väl att heta solvynol green? vet inte om det är samma men typ av samma medel om jag fattat rätt mycket billigare än insektrent burkarna och funkar bättre tycker jag personligen!
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 16 apr 2009 21:40

HD-Grön är ett dundermedel på smuts såsom flugor! Det plockar till och med din sura min :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
GreenTurtle
Medlem

Inlägg av GreenTurtle » 16 apr 2009 21:47

Tantrum skrev:HD-Grön är ett dundermedel på smuts såsom flugor! Det plockar till och med din sura min :)
Är det Aftanol HD Grön vi pratar om då eller? Lite tveksam då jag läser bruksanvisningen på BBV: "Används vid rengöring av lastbilar, truckar, kapell, containers, traktorer, lantbruksredskap, gräv- och vägmaskiner etc"!!!!
Om det nu är detta, hur doserar ni?

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 16 apr 2009 21:56

GreenTurtle skrev:
Tantrum skrev:HD-Grön är ett dundermedel på smuts såsom flugor! Det plockar till och med din sura min :)
Är det Aftanol HD Grön vi pratar om då eller? Lite tveksam då jag läser bruksanvisningen på BBV: "Används vid rengöring av lastbilar, truckar, kapell, containers, traktorer, lantbruksredskap, gräv- och vägmaskiner etc"!!!!
Helt korrekt det är den vi pratar om!
Beronde vad jag använder den som till flugor har jag 1:10 till 1:15 brukar jag blanda och innan lackskydd starkare
/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 16 apr 2009 22:06

Ja, den där beskrivningen funderade jag också på ett tag :) Men jag har använt blandningar neråt 1:4/5 utan problem. Man bör ju dock undvika annat än lacken i så stor utsträckning det är möjligt vid sådana koncentrationer.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 apr 2009 22:06

GreenTurtle skrev:
Jag skall ändra det där i webshopen !! ;)
Och lägga till lite text !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
GreenTurtle
Medlem

Inlägg av GreenTurtle » 16 apr 2009 22:17

Nisse skrev:Med våra två flaggskepp Strovels Alfanol® HD Grön och Strovels Alfanol® Terra, tror vi oss kunna presentera marknadens absolut effektivaste produkter för utvändig tvätt genom högtryck. Att Strovels Alfanol® HD grön är Svanenmärkt och Strovels Alfanol® Terra är märkt med Bra miljöval, gör saken ännu bättre.

Strovels Alfanol® Terra är ett alkaliskt rengörings- och avfettningsmedel, speciellt lämpat för fordonstvätt och industriell rengöring. Medlet ger färre vattenfläckar, vilket passar bra för fönster, och ger en skinande yta på just fönster och lack.

Strovels Alfanol® HD Grön är ett alkaliskt rengörings- och avfettningsmedel som löser fett, sot, vägsmuts och statisk bindning och som med fördel kan användas i kallt, varmt, hårt och även salt vatten. Medlet är snabbverkande och effektivt även på vått underlag och det är lätt att skölja av för att sedan få fram en blank, fin yta.

Strovels Alfanol® HD Grön är ett högkoncentrerat och ekonomiskt bra val som är effektivt redan vid låga koncentrationer. Det frigör och dispergerar (transporterar) bort föroreningar och har den fördelen att det inte gör plasten styv.

Strovels Alfanol® HD Grön kan även användas vid manuell tvättning.
Ja, det lät ju klart bättre än det som står på din sida idag :P

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 17 apr 2009 01:17

Trutest avfettning extra plus och HD-grön tar flugorna! ;)

Jag körde det förra veckan när jag gjorde "vårtvätten". Det tog bort allt utom den värsta "flygrosten" som jag fick plocka med clay.

Flugor och sånt bara "flög" iväg från lacken! ;)
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 17 apr 2009 06:14

GreenTurtle skrev:
1:5-1:50
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 17 apr 2009 08:54

Jag kör som många andra med HD-grön och använder en liten fiffig svamp från Sonax som extrahjälp. SONAX Soft Cleaner heter den...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

MAX

Inlägg av MAX » 17 apr 2009 17:11

Executive skrev:Trutest avfettning extra plus och HD-grön tar flugorna! ;)

Jag körde det förra veckan när jag gjorde "vårtvätten". Det tog bort allt utom den värsta "flygrosten" som jag fick plocka med clay.

Flugor och sånt bara "flög" iväg från lacken! ;)
Det kan man kalla för åter-upplivning :lol:
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 20 apr 2009 18:17

Vad jag hört är att Lahegas grovrengörare är exakt samma sak som deras insektsborttagare, dock koncentrerat förståss och betydligt billigare, någon som har mer koll om det är så :?:

/Lennart.

Skriv svar