Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Allt utvändigt arbete och produktval.
-
Jiiins
- Entusiast

Hejsan på er alla ute i cyberspace!
Var på Lidl o handlade cola inför kvällen....det får tolkas hur som helst för var o en

.....men så kolla jag som vanligt på lite bilprodukter och hittade denna idag ja sk#t samma tänkte jag bara 69:- måste testa
Märket är W5 Nano-Solution windscreen treatment set. Men det får dröja innan jag lägger på det måste vara tio grader varmt stog det på förpackningen så jag återkommer senare med synpunkter på W5-Fönsterbehandling

......är det någon annan som redan har testat så vill jag höra vad ni tycker om det!
Mvh. Jiiins

Senast redigerad av 4
Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
Tantrum
- Administratör

Har inte testat glasbehandlingen, men på engelska forum är den omtyckt av dem som inte testat "riktiga" behandlingar. Den fyller säkerligen sin funktion.
Själv kör jag med Biltemas Rain-Off eller vad den heter. Den ligger kvar på vindrutan, om än med kraftigt minskad effekt, sedan jul. På sidorutorna dansar vattnet av snabbt vid farter över 40km/h. Sen blir det löjligt enkelt att skrapa rutorna också. Det lär vi väl dock slippa nu när våren kommer
Har testat Lidl W5 Vaxpolish däremot. Den funkar riktigt bra som grund för ett vax på bilen. Jag använder den dock till att glänsa upp diskbänk och rostfria blandare/kranar

Senast redigerad av 4
Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
Nisse
- Sponsor

-
Kontakt:
Kan tänka mig att den fungerar lika som RAIN X
Den osynliga vindrutetorkaren. Gör vindrutan superhal och får vatten och smuts att flyga av innan det försämrar sikten. Kan med fördel användas på bak- och sidorutor, strålkastarglas, båt- och husvagnsfönster mm. hållbarhet ca 2-3mån
Sedan finns det mer professionella medel som Aquapel, Ombrello, hållbarhet ca 10-12mån
Senast redigerad av 4
Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

-
Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Jag har aldrig testat nån sån här glasbehandling men funderat på det. Hur reagerar dem på spolarvätska?
Black isn't a color, it's a part time job!
-
rkoo
- Trogen Medlem

Framför allt minskar en behandlad ruta behovet av spolarvätska. Smuts och insekter mm försvinner med nästan bara vatten. Förra sommaren klarade jag mig från maj till oktober, ca 1200 mil, på den spolarvätska jag fyllde med i maj.
Måste också tillägga att Aquapels (och Ombrello, de två verkar ju vara av samma fabrik?) främsta styrka definitivt inte är hållbarheten.
Jag har testat 3 olika "nano"-behandlingar på min egen vindruta och Aquapel är den som utan tvivel hållit sämst.
Men den är väldigt enkel att applicera och prisvärd så det är ingen dålig produkt.
Jag ger Aquapel ca 1000-1500 mils (6 mån för mig) hållbarhet innan effekten är så gott som borta medans en del andra medel, t ex Res-bona, Trutest och TCnano håller ca 2500-3000 mil (1 år för mig). Men de är alla bökigare att applicera.
Vintertid nöts det såklart bort mest. Förmodligen pga både torkarna och den aggressivare vinterspolarvätskan.
Jag brukar alltid först få ett streck tvärs över rutan där vänster torkare stannar och vänder, där nöts behandlingen bort på ett par, tre månader.
Jag tror nog Lidls W5 är bättre än förväntat.
Tänk dock på att hållbarheten påverkas mycket av hur noggrant du förberett rutan och gjort rent samt själva appliceringen. Som med det mesta inom bilvården alltså.
Senast redigerad av 4
rkoo, redigerad totalt 14 gång.
-
Funk
- Moderator

Jag har testat just den ovan på en av våra företagsbilar, funkar som rain-X ungefär.. Den är Ok om man inte har problem med att göra om behandlingen ofta. Personligen kör jag med Aquapel som jag är mycket nöjd med, håller väl runt ett år på rutor som inte är för slitna..
/Thomas
Senast redigerad av 4
Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Nisse
- Sponsor

-
Kontakt:
Gällande Aquapel så håller den ca 12mån för normalbilisten 15000-2000mil...men det jag har märkt är att den håller inte lika länge för yrkestrafik...en annan sak med glasbehandlingar är att man blir van att använda dessa efter en tid och tycker effekten har försvunnit.
Det är också viktigt att man gör rätt när man lägger behandlingen på glaset.....
Instruktioner !
1. Aquapel lägges normalt på front och främre sidorutor
2. Se till att du är inomhus och temp 15-25+
3. Rengör först alla glasytor som skall behandlas med fönsterputs/trasa noga !
4. Tag ut ampullen ur förpackningen
5. Vik undan torkararmar, på vissa bilmodeller måste torkararmarna ställa i serviceläge (se bilens instruktionsbok)
6. Tryck ampullen lätt mot bilen frontruta och tryck amullens vingar mot varandra tills du hör ett ”klick” nu är ampullen aktiv
7. Stryk ut vätskan med ampullen noggrant och fördela medlet jämt på dom glaytor som skall behandlas, undvik att det rinner
8. Arbeta in vätskan snabbt med hushållspapper/torkpapper i glaset, använd samma hushållspapper/torkpapper hela tiden
9. Torka noga med samma hushållspapper/torkpapper tills glaset är riktigt torrt
10. Kontrollera så inga rester finns i kvar
Klart !
Bollnäs Bilvård AB frånsäger sig allt ansvar om inte instruktionerna följes eller om produkten användes på ett felaktigt sätt
Senast redigerad av 4
MVH Nisse

-
Executive
- Medlem
Är det lätt så länge man följer instruktionerna? Eller är det inget man ska ge sig på som 'nybörjare'?
Senast redigerad av 4
Executive, redigerad totalt 14 gång.
-
Nisse
- Sponsor

-
Kontakt:
Executive skrev:Är det lätt så länge man följer instruktionerna? Eller är det inget man ska ge sig på som 'nybörjare'?
Följer du instruktionerna så fixar du detta lätt !
har sålt till många kunder som fixat detta själva...

Senast redigerad av 4
MVH Nisse

-
ToBBiLoBBi
- Ny Medlem
rkoo: har då kört test på min framruta mellan res-bona och aquapel. märkte då ingen skillnad på dom efter 12 månader. du måste ju göra nå fel då du använder aquapel som endast få den att räcka i 6 mån.
har provat trutests dukar men var då inte alls i närheten så bra som res-bona och aquapel på att "trycka undan" vatten.
vi har en kund som kommer in och tvättar bilen hos oss 1 gång/vecka. kör 5000-6000 mil per år, kör efter e4:an i hela sverige och nu efter 1 år och nån månad så börjas aquapelen mattas av.
mitt tillvägagångssätt att applicera aquapel:
1. tvätta bilen som vanligt.
2. polerar rengöringsvätskan på rutorna med mellanhård trissa med toptool (nöter på ett par min)
3. spolar bort vätskan med högtryck.
4. torkar bilen.
5. tar tryckluften och blåser bort allt vatten från listerna runtom rutorna som skall behandlas (rutorna får ej komma i kontakt med vatten minst en timme efter behandlingen).
6. applicerar aquapelen på rutorna. trycker ganska hårt mot rutan, upp, ner och i cirklar tills medlet har fått jobba sig in..
7. väntar 1 min innan jag torkar bort överflödet med mf-duk.
8. låter bilen stå inne minst 1 timme efter behandlingen.
Senast redigerad av 4
ToBBiLoBBi, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Välkommen tobbi..

Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
ToBBiLoBBi
- Ny Medlem
tackar tackar göran

Senast redigerad av 4
-
rkoo
- Trogen Medlem

ToBBiLoBBi skrev:rkoo: har då kört test på min framruta mellan res-bona och aquapel. märkte då ingen skillnad på dom efter 12 månader. du måste ju göra nå fel då du använder aquapel som endast få den att räcka i 6 mån.
har provat trutests dukar men var då inte alls i närheten så bra som res-bona och aquapel på att "trycka undan" vatten.
vi har en kund som kommer in och tvättar bilen hos oss 1 gång/vecka. kör 5000-6000 mil per år, kör efter e4:an i hela sverige och nu efter 1 år och nån månad så börjas aquapelen mattas av.
2. polerar rengöringsvätskan på rutorna med mellanhård trissa med toptool (nöter på ett par min)
4. torkar bilen.
5. tar tryckluften och blåser bort allt vatten från listerna runtom rutorna som skall behandlas (rutorna får ej komma i kontakt med vatten minst en timme efter behandlingen).
6. applicerar aquapelen på rutorna. trycker ganska hårt mot rutan, upp, ner och i cirklar tills medlet har fått jobba sig in..
Hmm... På det stora hela ganska exakt så jag gör också. Beroende på vad du menar med rengöringsmedel, jag brukar använda glaspolish innan vanliga fönsterputsen. Och jag vet att jag inte är ensam med att uppleva att Aquapel håller kortare än en del andra medel. Därmed inte sagt att det skulle vara dåligt. Jag gillar det iaf.
Man får ha i åtanke att min bil går 10 mil om dagen i Sthlmstrafik med allt vad det innebär av extrem slask.
Senast redigerad av 4
-
Tantrum
- Administratör

Tror säkert det faktum att bilen rullar i eländigt salt slask varje dag spelar in. Vid låga farter måste torkare och spolarvätska användas också vilket spelar en roll.
Har läst om flera som i England och USA klagar på att Aquapel är likvärdigt med Rain-X. Samtidigt är det himla smidigt med den färdiga ampullen med dyna i Aquapel som bara kräver en riktig rengöring av rutan före applicering

Senast redigerad av 4
...like a boss.
-
rkoo
- Trogen Medlem

Nog skulle jag vilja påstå att det är långt bättre än Rain-x iaf. Det håller ju knappast 1200 mil.
Senast redigerad av 4
-
Tantrum
- Administratör

Jag uttryckte mig lite otydligt ser jag
Menade inte att Aquapel har sämre hållbarhet än Rain-X utan att somliga anser det. Ska säga att jag själv inte testat något av medlen. Samtidigt uppskattas Aquapel för sin smidighet, oavsett hållbarhet.

Senast redigerad av 4
...like a boss.
-
ToBBiLoBBi
- Ny Medlem
rkoo skrev:ToBBiLoBBi skrev:rkoo: har då kört test på min framruta mellan res-bona och aquapel. märkte då ingen skillnad på dom efter 12 månader. du måste ju göra nå fel då du använder aquapel som endast få den att räcka i 6 mån.
4. torkar bilen.
Hmm... På det stora hela ganska exakt så jag gör också. Beroende på vad du menar med rengöringsmedel, jag brukar använda glaspolish innan vanliga fönsterputsen. Och jag vet att jag inte är ensam med att uppleva att Aquapel håller kortare än en del andra medel. Därmed inte sagt att det skulle vara dåligt. Jag gillar det iaf.
Man får ha i åtanke att min bil går 10 mil om dagen i Sthlmstrafik med allt vad det innebär av extrem slask.
jag använder mig av glasrengöringsvätskan som följer med då man köper en kartong. Aja smaken e ju som baken. Jag ger då aquapelen lika bra betyg som res-bona iaf!
Senast redigerad av 4
-
Tantrum
- Administratör

Hur många behandlingar räcker en sats Res-Bona till för er?
Edit: En 50ml-sats alltså. Det är väl den vanligaste storleken?
Senast redigerad av 4
...like a boss.
-
Jiiins
- Entusiast

Hej!
Nu har jag lagt lidels fönsterbehandling eller för ett tag sedan men nu idag var det första gången som jag kört i regn och det funkade bra vattendropparna gled galant fram uppför rutan kändes som man spelade nått rymdspel

Åtestår och se hållbarheten tyckte det verkade drygt använde medlet på samtliga rutor ändå kan det räcka en omgång till på rutorna
/Jiiins

Senast redigerad av 4
Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
mq_foto
- Medlem
Vet du vad Jiiins, ja ska nog också köpa det och prova.
Jag har märkt på flera bilar när jag lägger Aquapel att om ja tar bort medlet efter 1 min så får jag inte samma effekt som att låta den ligga i några minuter faktiskt.
Senast redigerad av 4
mq_foto, redigerad totalt 14 gång.