Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjarhjälp lackvård

Allt utvändigt arbete och produktval.
isterband
Ny Medlem

Nybörjarhjälp lackvård

Inlägg av isterband » 19 aug 2011 13:49

Hej!

Jag har i princip aldrig tvättat en bil för hand, men har börjat få upp ögonen för bilvård(och den djungel som bilvårdsprodukter är :lol: ). Har läst igenom ett antal löpmeter här på forumet som uppenbarligen har stora mängder förstklassig information, men det blev lite överväldigande för mig som aldrig pysslat med detta förut.
Skulle behöva lite hjälp att komma igång i rätt riktning.

Har förstått att jag bör

-avfetta
-högtryckstvätta
-schamponera
-polera
-vaxa

Har jag fått arbetsordningen någorlunda rätt? Och så en riktig idiotfråga. Är vax och lackskydd samma sak?
Senast redigerad av 4 isterband, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Re: Nybörjarhjälp lackvård

Inlägg av Rednales » 19 aug 2011 13:57

Ser väl ok ut, beroende på lack så kanske det behövs en omgång lera/karossvamp innan polering.
Vax är en typ av lackskydd, dock är hållbarheten sämre med vaxer än vissa andra typer av lackskydd. Blänker fint gör det dock med vax.
Välkommen till djungeln!
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 19 aug 2011 14:02

Välkommen Isterband !
Ska försöka räta ut lite för dej.. på mitt språk :)

Avfetta bilen...samt lägg på fälgrengöring. Låt verka några minuter, men INTE torka in
Spola av bilen högtryck eller vanlig slang, beroende vad du har tillgång till
Shamponera bilen.... fälgar SIST!!
Spola av igen... nerifrån och upp... (fast jag gör tvärtom :D)
Torka torrt
Ska du polera kan det vara bra att maskera plastdetaljer.... en del medel biter sig fast där och det blir inte snyggt efteråt ;)
Polera.. kör du med maskin?
Lackskydda eller vaxa.
Ta ett par steg bakåt och beundra ditt verk!

Skillnaden på dessa är att lacksskyddet ligger på längre medans du kan behöva vaxa om efter några månader.
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

isterband
Ny Medlem

Inlägg av isterband » 19 aug 2011 14:09

Stort tack för svaren, nu börjar det klarna lite :)

Jag misstänker att poleringssteget blir viktigast för mig eftersom jag knappt rört lacken under det år bilen gått i min ägo, och jag tror inte att tidigare ägare varit sjukt nogranna heller. Man kan helt klart påstå att den har utvecklat en viss matthet..

Ang. om jag använder polermaskin så är svaret nej just nu, men jag har kikat på lite olika alternativ. Med det sagt så tänkte jag nog testa att polera lite för hand innan dess, jag tycker det känns lite vanskligt att försöka sig på kraftverktyg innan man vet hur grejerna funkar. Springa innan man lärt sig krypa liksom. Som nybörjare är det säkert bättre att underskatta sin förmåga än tvärtom :lol:
Senast redigerad av 4 isterband, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 19 aug 2011 14:20

[quote]
Ang. om jag använder polermaskin så är svaret nej just nu, men jag har kikat på lite olika alternativ. Med det sagt så tänkte jag nog testa att polera lite för hand innan dess, jag tycker det känns lite vanskligt att försöka sig på kraftverktyg innan man vet hur grejerna funkar. Springa innan man lärt sig krypa liksom. Som nybörjare är det säkert bättre att underskatta sin förmåga än tvärtom :lol

En 2skallad maskin från BilTema eller Cleas Ohlsson kan du börja med.... den är lätt att använda och du går inte genom lacken och den kommer inte galloppera över plåten med dej heller.
Det är som att lära sig gå med rullator :lol:
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 19 aug 2011 14:30

Välkommen Isterband!

Ser att du har bra tips så jag säger bara fint namn, nu vart man ju hungrig också :lol: :lol:
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 19 aug 2011 15:48

Jag skulle väl också vilja rekommendera att om du inte rört lacken på länge så bör du efter att du tvättat bilen också använder clay. Detta för att lyfta ut de partiklar som finns i lacken, även efter den grundligaste tvätt.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Skriv svar