Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Laga stenskott och djupare repor...

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Laga stenskott och djupare repor...

Inlägg av Manor » 15 aug 2011 13:29

Hej!

Vad tror ni om detta?
http://www.drcolorchip.com/

Jag läste några trådar om det på ett BMW forum och där var många väldigt nöjda.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=242797

Det kostar dock en slant + frakt + tull och moms, men om det ger ett bra resultat så är det ju helt klart värt det.

Är det någon här som har någon erfarenhet av denna produkt, eller något liknande?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

AArvidsson
Medlem

Re: Laga stenskott och djupare repor...

Inlägg av AArvidsson » 15 aug 2011 14:22

Jag har använt dr colorchip på min svarta BMW118 -10 och är väldigt nöjd. Sålänge man är medveten om att färgen inte bygger något i höjd så är den tveklst den smidigaste stenskottslagningsmetoden jag känner till. Det är precis så enkelt som på youtube - kladda på, torka av hjälpligt, låt torka en stund, ta bort med lösningsmedlet. I mitt fall var färgmatchningen så bra att jag inte kan se någon skillnad i nyans. Eventuellt kan man roa sig med att lägga i klarlack med tandpetarmetoden för att få rätt höjd på lagningen också, men det känns som overkill för mig.
Senast redigerad av 4 AArvidsson, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 15 aug 2011 22:18

Ni som jobbar som proffs på en rekondfirma...fixar ni stenskott på lacken på något snyggt och smidigt sätt på era kundbilar? De gånger jag har försökt själv med lackstift så blir man ju bara så besviken på resultatet :(.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 15 aug 2011 22:23

Använder du medföljande "pensel"? Ingen höjdare.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 15 aug 2011 22:37

Rekommenderar att man köper en fin pensel på en hobbybutik, köp dyrast möjliga :nicka
Som Rednales säger så är den medföljande penseln lika smidig som en påstrykare för panelfärg. :mrgreen:
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 15 aug 2011 22:43

Precis och att använda riktig 2k klarlack är oxå att föredra.
På solida färger får man fixa rätt färg blank, även svart metallic kör man solid svart med.
Mörkare metallic förger blandar man basen med klarlacken så man få en blank lack.

Sen får man såklart en viss känsla om man gör det väligt ofta och har talang men man ska ju ha klart för sig att det aldrig blir perfekt om man inte lägger tid på varje.

Men en standard bil häruppe där vi grusar istället för saltar finns det ju hundratals stenskott på och man kan sjävklart inte trolla bort alla så man gör det mkt bättre men inte perfekt.

Vi gör en hel del punktinsatser dock, där man tar timtid, där det gått en flisa eller så, ofta på entusiastbilar eller mc.
Då kör man samma metod med förgblandningen, bygger upp så man får ytspänning, dvs ovan org lacken, sen låter man det härda en längre stund för att sedan "sikla av" med rakblad och ev våtslipa lite innan man polerar slutfinish.

MVH/

Skriv svar