Sida 1 av 1

Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 11 aug 2011 09:55
av robin_nerf
Hej !

Distansen mellan fälgen och bromsskivan, vet inte vad den kalas ("Rotor" ?).
(Bild : http://img708.imageshack.us/img708/9648/imag0005m.jpg)
Den blir lätt väldigt smutsig och den är svåråtkomlig för rengöring (om man inte fälgen ska plockas bort varje gång) och tenderar därför att nästan rosta (få utseendet av rost).

Läste på ett engelskt forum att någon målat denna del med "hammerite smooth".
Någon som har erfarenhet utav detta ?

Re: Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 11 aug 2011 10:13
av Crille
Du kan måla rotorn med nästan vilken sprayfärg som helst..

Jag bytt alla skivor/belägg på min bil nyligen och alla lackades med "Biltemas" svarta metallic samt så applicerades dom med klarlack... Sitter hur bra som helst, bara du rengör det du ska lacka först..

1. Slipa av med våtslippapper.
2. Torka rent med thinner
3. spraya, och låt torka enligt vad som står på burken.
4. Spraya klarlack på metallicfärgen UTAN att slipa på metallicfärgen, och låt torka som det står på burken..
5 Klart

EDIT: Glömde skriva att du ska maskera ytorna som du inte ska ha lack på, tex bromsytan..

Re: Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 11 aug 2011 11:02
av Dontus
Crille skrev:Du kan måla rotorn med nästan vilken sprayfärg som helst..

Jag bytt alla skivor/belägg på min bil nyligen och alla lackades med "Biltemas" svarta metallic samt så applicerades dom med klarlack... Sitter hur bra som helst, bara du rengör det du ska lacka först..

1. Slipa av med våtslippapper.
2. Torka rent med thinner
3. spraya, och låt torka enligt vad som står på burken.
4. Spraya klarlack på metallicfärgen UTAN att slipa på metallicfärgen, och låt torka som det står på burken..
5 Klart

EDIT: Glömde skriva att du ska maskera ytorna som du inte ska ha lack på, tex bromsytan..
Det ska inte målas med en värmebeständig färg? eller blir det inte så varmt just där?

Re: Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 11 aug 2011 11:55
av Funk
Jag brukar använda zinkspray som grund och sedan biltemas fälg- eller motorfärg till skivor och trummor, Hammerite använder jag till t.ex bromsoken.

/Thomas

Re: Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 11 aug 2011 12:51
av Marxus
Målat rotor och bromsoken med biltemas bromsoksfärg.

Re: Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 11 aug 2011 16:20
av Crille
Du behöver inte ha värmebeständig färg, mina ok,skivor, bromsdetaljer är lackad med vanlig metallic i burk samt klarlack, allt från biltema... Ingen skiva eller något ok har släppt färg pga värme..

Mina bromsar brukar få jobba hårt på vägen mot Oslo, min högerfot vet inte vad stopp betyder :lol: :lol: slutsatsen får du själv dra ;) ;)

Re: Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 11 aug 2011 19:18
av robin_nerf
Crille skrev: Jag bytt alla skivor/belägg på min bil nyligen och alla lackades med "Biltemas" svarta metallic samt så applicerades dom med klarlack...
EDIT: Glömde skriva att du ska maskera ytorna som du inte ska ha lack på, tex bromsytan..
Ursäkta om jag är trög, men är inte bromsskivorna = bromsytan ? (I sådana fall går ju inte bromsskivorna att lackera...?)

Re: Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 11 aug 2011 21:28
av Crille
Jag har lackat allt förutom ytan där beläggen ligger emot, ytan där beläggen ligger ska MAN INTE lacka... Jag har lackat in i kylhålen med....

Re: Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 12 aug 2011 00:35
av Dontus
"ful lacka" bromsoken gör ju vissa bara med värmebeständig färg o kladdar ner hela bromskivan, rotorn, slitbanan samt oken. Slitbanans färg bromsar man sedan bort på första raksträcka ;)

Re: Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 14 aug 2011 11:36
av Crille
Här är lite bilder till robin_nerf som han ville ha enligt PM..

Bild

Bild

Bild

Re: Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 14 aug 2011 12:10
av Nisse
Dontus skrev:"ful lacka" bromsoken gör ju vissa bara med värmebeständig färg o kladdar ner hela bromskivan, rotorn, slitbanan samt oken. Slitbanans färg bromsar man sedan bort på första raksträcka ;)
Inte så smart att få färg på bromsbeläggen/bromsyta skiva...Speciellt om beläggen är nya, då det ligger en beläggning på dessa just för inkörning...

Borsta väldigt noga med en stålborste, använd hammarlack på äldre bromssadlar....Speciell framtagen lack för nyare.... ;)

Re: Rost/smutsskydda delar av hjulen (Rotor?)

Postat: 20 aug 2011 10:32
av isterband
Om du har en separat liten "disk" mellan fälg och bromsskiva så är detta en spacer. Denna går förmodligen bra att köra vanlig färg på om du inte kör väldigt hårt, typ bankörning el. liknande. Jag brukar alltid köra värmebeständig färg eftersom den ligger i direkt kontakt med skivan, skulle t.ex oket börja kärva så man får anliggande broms så lär färgen brinna upp.
Om du inte har någon spacer så är uppbyggnaden integrerad med skivan och då ska man absolut ha värmebeständig färg. Det kan vara lite klurigt att undvika lack på slitbanan, jag brukar lacka hela skivan i samband med att jag ska byta belägg och låta de gamla beläggen bromsa bort slitbanans färg - då får man färgen exakt där den ska vara utan att fördärva de nya beläggen.