Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bättringslackera solid svart färg

Allt utvändigt arbete och produktval.
Fkpn
Ny Medlem

Bättringslackera solid svart färg

Inlägg av Fkpn » 20 maj 2011 12:31

Hej

Första inlägget ;)

Jag har fått en skada på min solid svarta Saab 9-3:a. En liten vass buckla ovanför sidurutorna, troligen skaftet på en snöskovel eller något som ramlat mot bilen. Bulan är ungefär som ett dörruppslag.

Min fråga är om det är möjligt att matta ner skadan för att sedan spackla upp bulan och därefter lackera. Efter det polera ut "lackkanterna" för att få skadan osynlig ? Jag var och pratade med en billackera idag men tyvärr var det bara plåtslagaren på plats och han sa att det inte gick men inte varför ? Om det inte ligger någon klarlack på lacken borde det inte vara omöjligt, enligt min åsikt i allafall :o

Tilläggas ska att det är dubbelplåt just vid skadan så detgår inte att komma åt inifrån.
Senast redigerad av 4 Fkpn, redigerad totalt 14 gång.

KristoferS
Medlem

Re: Bättringslackera solid svart färg

Inlägg av KristoferS » 20 maj 2011 14:09

Brukar gå att få schysst tycker jag. Skulle vara trevligt med en bild på skadan om du har.

Själv är jag bara en glad amatör. Så jag kanske gör helt fel. Men jag har gjort så här tidigare:
Matta ned bulan med sandpapper. Lägg på spackel i flera lager och slipa mellan varje lager. Matta ned yran som ska lackas. Lägg på grundfärg med t.ex. en liten airbrush, jag kör med en ifrån biltema. Slipa och lägg på i omgångar tills det ser bra ut och så att man inte känner någon kant eller så. Lägg på basfärgen med airbrush och slipa mellan lagrena med ett 4000-papper. Avsluta med t.ex. 3m fast cut plus, 3m extra fin rubbing, 3m ultrafin rubbing, och ett trevligt vax.

Hoppas det var till någon hjälp och att det löser sig. Du får posta uppföljning! :D
Senast redigerad av 4 KristoferS, redigerad totalt 14 gång.

Fkpn
Ny Medlem

Re: Bättringslackera solid svart färg

Inlägg av Fkpn » 20 maj 2011 16:21

Hej Tackar för svar, jag ska lägga upp en bild på skadan så blir det lättare att bedömma förhoppningsvis

Skriv svar