Det blir en ordentligt tråd här med mycket olika saker. Jag ber er entusiaster att göra er en kopp kaffe och se om ni har något tips på vad som kan göras. Jag vill hitta rätt åtgärder, produkter och en lackbehandlingsfirma man kan lita på till min bil och lite produkter till både bil och husvagn. Jag ringde till BBV och hörde utifall att de kunde tipsa om en pålitlig firma i göteborgs området och de sade att "Carina" här på forumet kanske hade något tips angående det.
Saab 9000 CSE A50 Färg 258/Amethyst Violet Metallic
Hej allihopa. Detta är min pärla och den är i utmärkt original skick. Gammal bil eller inte, jag gillar att hålla den som den en gång var. Rullar enbart på sommaren, ingen får sitta med jeans i det ljusa skinnet och man stänger dörren med handtaget, inte med en fet handflata på rutan, jag lastar SJÄLV i bagage om så behövs för att inte orsaka några skrap på kofångare osv. På den nivån är det och folk respekterar detta.
Lackering och rekond hos firma hösten 2010
Förra året så lämnade jag in bilen hos en lackfirma för lackering av de undre plastdelarna. Främre & bakre kofångare samt sidokjolar (tidigare ägare hade använt dessa för att sparka av fötterna). Lackeringen blev bra med ett litet rinn som knappt syns. Jag bad dem sedan att lackförsegla bilen om de kunde det, innan jag skulle ställa den med överdrag och underhållsladdning i garaget under vintern. När jobbet var färdigt såg det jättebra ut i dagsljus när jag körde hem den på lastbil i januari.

Ur garaget våren 2011
När jag nu tagit ut den för några veckor sedan och ser den i ett helt annat ljus så ser jag att den är fruktansvärt dåligt behandlad. Det finns polermedel kvar på de vanliga ställena om man slarvar; skarvar, lister och vid dörrkanter osv. Dessutom är den mer repig än innan samt att hela bilen är flammig. Jag har enbart spolat bilen med vatten utan vare sig någon svamp, trasa eller dyl. Sedan har jag blåst bort vattnet i 110km/h för att jag in i det sista, inte vill utsätta lacken för mer fysisk påfrestning än nödvändigt. Det är dock bra avrinning och jag tror säkert att de gjort allt i fyra steg som de sade men något är fel och de har väl tappat en rondell i betonggolvet och sedan bara kört vidare.
Jag tog bilen till en annan rekondare och kan skakade bara på huvudet och tyckte det var ett fuskjobb. Han menade på att det är massa små cirkelmärken från dubbeltrissad maskin med liten rondell diameter. Han erbjöd sig att vi tar in bilen så skall vi göra lite jobb på huven under 5min. Bilden talar för sig själv och den finare ytan som blev är naturligtvis den i underkant på bilden. Det finns lite damm och lösa partiklar men bilen hade rullat en dag sedan tvätt.

Det är väldigt svårt att fotografera men både min flickvän och morbror tycker det är jättetydligt. Jag gick tillbaka till firman men för att göra en lång historia kort så var det ingen idé att diskutera med människan ens "-Det blir inte bättre än så. Vi har hållit på i 15-20 år och det är aldrig någon som klagat". Jag kommer inte få någon hjälp därifrån alls och jag har själv inte möjlighet att kunna stå någonstans dammfritt för att behandla min bil. Jag är mycket besviken och arg. Att de inte bara kunde ge ett NEJ och låtit mig gå någon annanstans.

Husvagn
Här är min morbrors husvagn och kort och gott så sade jag till han att jag är övertygad om att jag kan få hjälp här med att hitta några medel för hans husvagn. Runt fönsterlister osv har det börjat växa mossa. På plasten och de mörkare partierna på plåten blir det väldigt grått och trist i jämförelse med när det är blött.

Produkter och tips
Finns mycket att diskutera här men för att göra det lite enklare så stolpar jag upp lite översiktligt vad jag vill komma fram till.
1 - Hitta en firma i eller runt göteborgstrakten som faktiskt kan vara lite extra försiktig om man ber dem snällt, att lackförsegla/vaxa. Alltså en pålitlig behandlare som istället kan säga "nej" om de vet att de inte kan leva upp till önskemålen. Jag vet att det är en tuff bransch att tjäna pengar på men jag är en som gärna tar med mig en fin malt whisky och en femhundring till kaffekassan när jag får den äran att ha anlitat en RIKTIG hantverkare.
2 Lämpliga medel att underhålla med. Jag har redan tittat på dessa produkter hos BBV:
2A - Produkter jag tittat på
2Aa -Ultima Paintguard wash - Jag tror att detta är ett milt och bra medel som inte löser lackskydd.
2Ab -Concept Vista - Ha på lyktplast?
2Ac -Sonus Der wunder drying towel - Verkar snäll mot ytan när man skall torrtorka efter tvätt.
2Ad -Strovels glasrent - De har slutat sälja Ajax fönsterputs med ammoniak och ännu inte hittat någon ersättare som inte lämnar flammor efter sig.
2Ae -Strovels Alfanol® HD Grön - Inte på lacken kanske, vågar inte, kör bara på sommaren så
2Af -Köpte en svamp på autoexperten som jag använt 1gång och den verkar skonsam

2Ag -Använder även en silikonskrapa för att få bort det mesta av vattnet innan jag torkar av de sista pärlorna med en tjock microfiberduk från lahega. Lite tveksam ibland till hur skonsam silikonskrapan är.
2B - Områden jag står frågande till
2Ba -Biltemas fälgrengöring är super på LM fälgar men gör gärna däcken dassiga om det torkar in.
2Bb -Något till däcksidorna som INTE behöver vara spegelblankt men gärna lite hållbart. Däcken här premiumdäck från continental och helt nya 195/65/15.
2Bc -Listerna runt om och den bakre delen av spoilern. Detta är en konstig plast. Jag har sett på andra skadade lister från Aero/A50 och det verkar vara en gummi/plast kärna med antingen en mjuk lack/färg eller ett plast/gummilager utanpå. Jag har testat Autorange Bumpershine men blir inte riktigt 100. Listerna är inte heller helt bäcksvarta men mörkt gråa och släta, nästan blanka.

2Bd -Vill gärna fräscha upp slang, gummi och plast i motorrummet som skyddar/sitter kvar. Det är ganska städat redan så behöver väl inte direkt inte ORDENTLIG rengöring först. Men gärna något medel man kan vräka på lite av när jag tvättar här inne och sedan något gött att gno in

3 - Produkter till husvagnen
3a -En ordentlig tvätt med HD grön för att lösa mossa och skit + en rotborste på plasten för att komma in mellan strukturen kanske?
3b -Vad fräschar jag upp plasten och den matta bruna plåten med?
/tack för att ni tog er tid att läsa