Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Ännu fler nybörjarfrågor
-
speedy
- Medlem
Ännu fler nybörjarfrågor
Har precis börjat engagera mig lite seriöst i bilvård och har då helt plötsligt fått några frågor som jag aldrig har reflekterat över innan.
Hur mycket ska man schamponera innan man sköljer av bilen? Och hur mycket tvättar ni innan ni sköljer i hinkarna?
Sen en fråga som kanske ska ligga under polering men tyckte det var onödigt med två trådar, hur många rondeller går det i regel åt under en polering? när ska man byta?
Hur tvättar man rondellerna på bästa sätt? när är de "slut"?
Mycket frågor kände jag nu men men...hoppas någon kan svara.
Hur mycket ska man schamponera innan man sköljer av bilen? Och hur mycket tvättar ni innan ni sköljer i hinkarna?
Sen en fråga som kanske ska ligga under polering men tyckte det var onödigt med två trådar, hur många rondeller går det i regel åt under en polering? när ska man byta?
Hur tvättar man rondellerna på bästa sätt? när är de "slut"?
Mycket frågor kände jag nu men men...hoppas någon kan svara.
Senast redigerad av 4 speedy, redigerad totalt 14 gång.
- xion92
- Moderator

Re: Ännu fler nybörjarfrågor
Jag kör ungefär en halv till en hel panel åt gången innan jag går ner i hinken. (En fjärdedel på tak och motorhuv)
Rondellerna brukar jag skölja ur med vatten bara, kanske lite HD-grön om det behövs.
Det gör jag när de blir alldeles för färgiga. Beror ju helt på lack så det får någon annan svara på
Rondellerna brukar jag skölja ur med vatten bara, kanske lite HD-grön om det behövs.
Det gör jag när de blir alldeles för färgiga. Beror ju helt på lack så det får någon annan svara på
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.
-
speedy
- Medlem
Tack för svaren!
Hasse: Du tvättar alltså huv och baklucka sist. Något skäl till att du tar trösklar och fälgar innan dem?
Jag får väl helt enkelt vara lite uppmärksam på när trissorna börjar ta sämre.
Hur många trissor kan man räkna med att det går åt på en normal sedan? (ska precis köpa)
Hasse: Du tvättar alltså huv och baklucka sist. Något skäl till att du tar trösklar och fälgar innan dem?
Jag får väl helt enkelt vara lite uppmärksam på när trissorna börjar ta sämre.
Hur många trissor kan man räkna med att det går åt på en normal sedan? (ska precis köpa)
-
unclebans
- Medlem
Jag brukar alltid tvätta av alla stora partier först såsom tak och huv. Sen tar jag dörrarna ner till där skyddslisten brukar sluta, efter det tar jag bakluckan och sist resten. Gör så för att jag inte vill ha skitig vatten till huv och tak där repor syns mest samt att det som är under listen på dörrarna är skitigast och det vill jag inte dra runt på andra paneler. Självklart ska högtryckstvätt användas först om man har möjlighet. Till fälgarna har jag en separat svamp så jag inte får in massa däckglans och damm i den vanliga tvätthandsken.
Senast redigerad av 4 unclebans, redigerad totalt 14 gång.
-
speedy
- Medlem
Jag känner genast att jag måste se till att fixa en högtryckstvätt. Dock blir man ju lite fundersam när man läser på diverse sidor där det endast rekomenderas tvättar för 4-6.000:- tyvärr har jag inte de pengarna nu men har kikat på enklare variant för kanske 1-1500 är dessa bara totalt skräp eller funkar de till att spola av en bil eller två i veckan?
Tänker främst på tex nilfisk's billigare varianter.
- Funk
- Moderator

Givetvis är inte de billigare tvättarna skräp, men det brukar vara lågt vattenflöde och kort slang.. E-serien tycker jag är en vettig kompromiss, man kan hitta en i den serien för runt 2500:- och då får man enligt mig en ganska vettig tvätt med 8 meter slangför hobbybruk.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
KristoferS
- Medlem
Hur mycket man kan gno runt innan skölj beror nog på hur mycket skit det sitter på bilen. Jag försöker lära mig av mina egna misstag. Polerar man upp bilen så att den är repfri kan man ganska enkelt granska hur mycket tvättmetoden repade. Med risk för att man får polera mycket i början
Det är svårt att säga något antal rondeller som går åt under en polering. Jag använder säkert fler än jag skulle behöva. Mardrömmen är att få med sig skit som skadar lacken. När de tar slut brukar jag tvätta dem för hand med tvål och vatten.
Det är svårt att säga något antal rondeller som går åt under en polering. Jag använder säkert fler än jag skulle behöva. Mardrömmen är att få med sig skit som skadar lacken. När de tar slut brukar jag tvätta dem för hand med tvål och vatten.
Senast redigerad av 4 KristoferS, redigerad totalt 14 gång.
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Angående högtryckstvätt så läste jag att för biltvätt ska maskinen förbruka minst 500l i timmen annars blir det en slipeffekt som repar lacken när man spolar damm och grus från bilen, jag tänker köpa Nilfisk alto 125.3 8pad den ligger precis i mitt pris intervall den finns för 1995kr hos BBV och som sagt i min tidigare tråd så har COOP den för 1695 nu med medlems pris. Vet inte om 125 bar är i minsta laget men den förbrukar upp till 520l i timmen iaf
så den får duga till mej.
Har också kollat dom där gula maskinerna. dom verkar ha betydligt lägre vatten förbrukning vilket alltså är negativt, tror inte ens deras "testvinnare" (2004 hahaha) förbrukar över 500l i timmen vilket verkar lite nördigt
Det roliga i reklamen ifrån bauhaus är att det står bäst i test!!!! för deras maskin som är en nyhet för året och finstilt står det att den vann ett test i råd och rön 2004!! Och det bästa är att en jobbarkompis föll för reklamen
Citat: Ja men den är ju bäst i test så......ja jo mmmm just det 
Har också kollat dom där gula maskinerna. dom verkar ha betydligt lägre vatten förbrukning vilket alltså är negativt, tror inte ens deras "testvinnare" (2004 hahaha) förbrukar över 500l i timmen vilket verkar lite nördigt
Det roliga i reklamen ifrån bauhaus är att det står bäst i test!!!! för deras maskin som är en nyhet för året och finstilt står det att den vann ett test i råd och rön 2004!! Och det bästa är att en jobbarkompis föll för reklamen
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
KristoferS
- Medlem
Jag köpte Nilfisk-ALTO E140 för några år sen. Kan säga att kvalitén var inte den bästa på plastdetaljerna. Hade förväntat mig mer för 4000 kr. Men mekaniskt har den fungerat bra. Mycket bättre än min förra Kärcher som inte startade alla gånger
Tror man gör helt rätt i att köpa en maskin utan lull-lull som slangvinda.
Senast redigerad av 4 KristoferS, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Ska du ha en Nilfisk med mycket pang för pengarna.. köp en 125 allt inklusive.. för 1995 ink 8 meter slang.. bästa enligt mig om du bara vill lägga dom pengarna..speedy skrev:Jag känner genast att jag måste se till att fixa en högtryckstvätt. Dock blir man ju lite fundersam när man läser på diverse sidor där det endast rekomenderas tvättar för 4-6.000:- tyvärr har jag inte de pengarna nu men har kikat på enklare variant för kanske 1-1500 är dessa bara totalt skräp eller funkar de till att spola av en bil eller två i veckan?
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
nyberg
- Entusiast

sats på en tvätt med bra vatten flöde,, trycket är inte lika viktigt tycker jag,
jag har en gammal hetvattentvätt,, tror det står 90bar ut på mätaren,, nu vet jag inte vart denna mäter och hur dom mäter mindre tvättar,, men denna är de bästa jag haft,, har vatten flöde på hela tiden och har en scanback den pumpar från och den tömmer scanbacken när jag spolat av av en bil fast det fylls på vatten hela tiden
har haft lite dyrare kärcher tvättar 5-6k men dom är inte i närheten fast dom har högt tryck och sånt, så gå på vatten flöde
nilfisk ska ju inte vara dåliga så kolla dom,, kärcher kan jag inte rekomendera dom var mer trasiga och på rep en vad dom funkade.
jag har en gammal hetvattentvätt,, tror det står 90bar ut på mätaren,, nu vet jag inte vart denna mäter och hur dom mäter mindre tvättar,, men denna är de bästa jag haft,, har vatten flöde på hela tiden och har en scanback den pumpar från och den tömmer scanbacken när jag spolat av av en bil fast det fylls på vatten hela tiden
har haft lite dyrare kärcher tvättar 5-6k men dom är inte i närheten fast dom har högt tryck och sånt, så gå på vatten flöde
nilfisk ska ju inte vara dåliga så kolla dom,, kärcher kan jag inte rekomendera dom var mer trasiga och på rep en vad dom funkade.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Det verkar alltså viktigare med vattenflöde än tryck då? eller har jag fel? 
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13