Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

ge fälgarna lite kärlek...

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
polk
Medlem

ge fälgarna lite kärlek...

Inlägg av polk » 19 jan 2011 22:03

Hej

Jag har precis blivit blivit medlem här men har nog läst forumet i ett halvår nu. Mycket intressant läsning måste jag säga.

Jag har precis köpt en V70 -07 vars fälgar skulle behöva lite kärlek.Behöver lite tips på produkter..

Jag har tänkt mej det här förfarandet,säg till om nåt låter dumt eller onödigt..

1 Kallavfettning
2 alkalisk avfettning
3 clay= behöver tips, billig
4 rubbing= behöver tips, fälgarna är ju lite repiga
5 sprita=behöver tips
6 lackskydd=behöver tips,funderar på ultima paint gaurd om dom funkar till fälgar oxå. Vill helst ha ett medel till både lack fälg för att slippa köpa så många flaskor.

Låter det här vettigt eller finns det nåt man kan ändra på?
Hoppas det här kom i rätt forumdel.

polk
Senast redigerad av 4 polk, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: ge fälgarna lite kärlek...

Inlägg av Tantrum » 19 jan 2011 22:23

Ser bra ut!

Clay kan ersättas av en syrabaserad fälgrengöring i många fall. Biltema har en bra fälgrengöring som är baserad på oxalsyra.
Sprit är inget måste. Men vill du ha det är det enklaste är att köpa en färdigblandad halvliter.
En väldigt mångsidig rubbing är Menzerna Power Finish. Den ger väldigt bra glans och avverkar samtidigt på ett bra och säkert sätt.
Som lackskydd kan du använda samma sak till lacken som till fälgarna, och omvänt. Ultima är ett bra och extremt lättanvänt alternativ.

Köp på dig en fälgborste och ett par runda målarpenslar på t ex. Ö&B eller Rusta också. Så länge man håller penslarna rena från det värsta skräpet kan man använda dem på allt utom lacken :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 19 jan 2011 22:38

Om dina fälgar är hellackade....

Köp en tjärlösare för att få bort asfaltprickar...t.ex. Autoglym Intensive Tar Remover....

Använd Essex fälgrent spraya på och låt verka 10min....gnugga lätt med en diskborste...använd gummihandskar och skyddsglasögon....köp en sats Ultima Paint Prep Plus/Ultima Paint Guard Plus...använd polermedlet att polera bort repor...använd skyddet för glans och skydd...tvätta dina fälgar ofta med ett bilschampo...T.ex. Autosmart Wash & Wax... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

polk
Medlem

Inlägg av polk » 19 jan 2011 23:02

Tackar för svar

Glömde visst säga att allt kommer göras för hand,inga maskiner. Funkar menzerna bra för hand oxå?

Finns det nån fördel med att claya,eller blir det lika bra resultat med biltemas avfettning?

sprita kanske man inte behöver om man kör ultimas paint prep först?

Fälgborstar har jag till förbannelse :D både dyra (vikan) och billigare typ diskborste :(

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 19 jan 2011 23:06

För att ge din fälgarna mycket kärlek... :nicka

För att ta bort tjära och resterna av lim: ValetPro Citrus Tar & Glue Remover
Clay: ValetPro Yellow Poly Clay ( är billig), du kan dela din lera i flera stycken. När du använda en styck lera på din fälgarna, använda de inte på lacken av bilen men endast för din fälgarna! Jag använda själv alltid lera, för att bli säkert alla smuts är borta
Skydd: Chemical Guy's Jetseal, är en sealant, kan motstå bra brommsdamm, höge temperaturer,... eller Chemical Guy's Wheel Guard

Efter behandling av din fälgar, behöver du endast tvätta din fälgar med en PH Neutral Bilshampoo :jeps , t.ex. ValetPro Poseidon Carnauba Wash. Men du också använda en syrfria wheelcleaner.

För att maskera små repor kan du använda Autoglym Super Resin Polish...
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 19 jan 2011 23:07

Byt ut paint prep mot menzerna istället, det är bättre med en "rubbing" innan. Välkommen förresten!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 19 jan 2011 23:18

I min värld borde ju Liqui Clay funka perfekt på en fälg? Inte sant?
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Göran

Inlägg av Göran » 20 jan 2011 15:30

WaxDog skrev:I min värld borde ju Liqui Clay funka perfekt på en fälg? Inte sant?
Bra inspel Waxdog! :jeps

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 20 jan 2011 16:23

På fälgar är Iron X kanon, man får bort allt skit och finns det metallpartiklar från dubb och föroreningar så försvinner det i ett nafs...

Här kan du se hur det ser ut när Iron X tar bort partiklar, från klar genomskinligt vätska blir det lila när det är metallpartiklar på fälgarna..

http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=13&t=2812

Välkommen hit :jeps
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

polk
Medlem

Inlägg av polk » 20 jan 2011 21:24

Göran skrev:Byt ut paint prep mot menzerna istället, det är bättre med en "rubbing" innan. Välkommen förresten!
Jag hade tänkt att först använda en rubbing och sen paint prep isåfall...men det kanske är onödigt?

polk
Medlem

Inlägg av polk » 20 jan 2011 21:28

Jag tackar för välkomnadet...

Har nu lite att fundera på :D Det finns alldeles för mycket produkter märker jag... :shock: :D

Tackar för alla svar

Göran

Inlägg av Göran » 20 jan 2011 22:20

polk skrev:
Göran skrev:Byt ut paint prep mot menzerna istället, det är bättre med en "rubbing" innan. Välkommen förresten!
Jag hade tänkt att först använda en rubbing och sen paint prep isåfall...men det kanske är onödigt?
Precis, det är onödigt. Paint Guard binder bättre till underlaget om du använder paint guard innan. Så det optimala är först rubbing, sen paint prep! :jeps

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 20 jan 2011 22:59

Hej och välkommern.
Har ju kommit en del bra svar här redan men för att sammanfatta lite.

Börja med en tjärlösare för att avlägsna asfalt, samt ev klister från ev vikter som farit.

Sen lägger du en stark alkalie för att lösa vanlig smuts, samt en del bromsdamm etc.

Efter det spolar du och lägger en fälgrengöring/syravätt för att få bord metallpartiklar från bromsdamm, skivor, dubbar etc.

I alla dessa steg är det bra att försiktigt skrubba med lämplig borste så länge du inte har en mkt bra lackyta, vilket knappast förekommer på orginalfälgar eller nästan några fälgar alls för den delen.

Nu bör fälgen vara helt ren efter du spolat av den.

Om inte kan du gå på med en kraftig clay som får med sig ev kvarvarande partiklar.
Detta är nog sällan nödvändigt efter ovanstående behandling.

När du gjort det rekomenderar jag att du går på med en rätt kraftig rubbing, på en silverlackad fälg som sällan har speciellt bra yta, utan mkt grov struktur, syns inte ev pollerrepor nämnvärt iaf.
Menzernas Fast gloss är ett bra alt om du har tillgång till det, men här kan som sagt de flesta grova medel funka, även autosol etc som du kanske har hemma?

Efter det avslutar du med valfritt vax, gör du detta någorlunda ofta spelar vaxets modell inte så stor roll, utan använd det du trivs bäst med.

Viktigast är att man låter saker ta sin tid, speciellt om man inte gjort det hundra gånger innan.

Hoppas jag tillförde något:)

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

polk
Medlem

Inlägg av polk » 21 jan 2011 19:16

Wax skrev:Hej och välkommern.

Börja med en tjärlösare för att avlägsna asfalt, samt ev klister från ev vikter som farit.

Sen lägger du en stark alkalie för att lösa vanlig smuts, samt en del bromsdamm etc.

Efter det spolar du och lägger en fälgrengöring/syravätt för att få bord metallpartiklar från bromsdamm, skivor, dubbar etc.

I alla dessa steg är det bra att försiktigt skrubba med lämplig borste så länge du inte har en mkt bra lackyta, vilket knappast förekommer på orginalfälgar eller nästan några fälgar alls för den delen.

Om inte kan du gå på med en kraftig clay som får med sig ev kvarvarande partiklar.

När du gjort det rekomenderar jag att du går på med en rätt kraftig rubbing, på en silverlackad fälg som sällan har speciellt bra yta, utan mkt grov struktur, syns inte ev pollerrepor nämnvärt iaf.
Menzernas Fast gloss är ett bra alt om du har tillgång till det, men här kan som sagt de flesta grova medel funka, även autosol etc som du kanske har hemma?

Efter det avslutar du med valfritt vax, gör du detta någorlunda ofta spelar vaxets modell inte så stor roll, utan använd det du trivs bäst med.

Viktigast är att man låter saker ta sin tid, speciellt om man inte gjort det hundra gånger innan.

MVH/
Tack så mycket för guiden :D :jeps

MAX

Inlägg av MAX » 21 jan 2011 19:43

polk skrev:

MVH/
Tackar även jag för guiden då den inte riktar sig till specifika produkter som just sponsorerna säljer :?: utan just precis som Wax skrev funkar det med vilka medel som helst med för avsett ändamål,tjärlösare= valfritt. akalisk=valfritt,fälgrengöring=valfritt.clay= valfritt.grov rubbing?menzerna alternativt aoutosol eller vilken som helst=valfritt :P

Samt angående all dessa fantastiska lackskydd :? så det man gillar(oavsett vad andra gillar) är alltid bäst :jeps .

Mvh Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 21 jan 2011 20:05

MAX skrev:
polk skrev:

MVH/
Tackar även jag för guiden då den inte riktar sig till specifika produkter som just sponsorerna säljer :?: utan just precis som Wax skrev funkar det med vilka medel som helst med för avsett ändamål,tjärlösare= valfritt. akalisk=valfritt,fälgrengöring=valfritt.clay= valfritt.grov rubbing?menzerna alternativt aoutosol eller vilken som helst=valfritt :P

Samt angående all dessa fantastiska lackskydd :? så det man gillar(oavsett vad andra gillar) är alltid bäst :jeps .

Mvh Max.

Max, väldigt KLOKA ord ;)
Me like =)
" En sjuk polernörd "

Skriv svar