ja det vete tusan hur man tvättar en sån känslig,för läser man hur du gjort så finns det väl inget annat allternativ än att låta bli att svampa denEric Sigurdsson skrev:Hejsan,
Jag vill inte påstå att jag är helt oerfaren men just nu känner jag mig väldigt grön.
Jag har haft svarta bilar tidigare, både solida och metallic, men ingen har någonsin varit så fruktansvärt svår att hålla i ordning som denna diamantsvarta Audi.
Förra helgen gjorde jag en ordentlig polering av bilen. Körde med roterande flex tillsammans med produkter från Menzerna (PG, PF, SF + FG) och jag törs faktiskt säga att jag fick bort 99% av alla repor (ja, bilen stod i garaget i 7 dagar). Innan FG lades på spritades bilen ordentligt och sedan la jag 3 varv med FG. Torkade med mjuk MF.
Jag synade lacken extremt noga med både solljus och ledlampa från alla möjliga infallsvinklar men jag lyckades inte hitta en enda kvarstående repa.
Nu, några dagar efter första tvätten har jag redan fått nya tvättrepor. Jag spolar av med högtryck, svampar med våffelsvamp och Sanego schampo. Använder separat sköljspann. I och med att jag vet att ingen smuts har tagit grepp om lacken försöker jag se till att aldrig gå över samma punkt två gånger för att minimera risken för repor.
Ändå lyckas jag inte. Jag blir både arg och ledsen och om jag inte får rätsida på detta snart säljer jag bilen...
Tips?
Sen tar man vattenslangen utan munstycke och lägger vatten på exempelvis hela taket så man får en sammanhängade film av vatten vilket då gör att när vattnet börjar släppa på kanterna så drar det med sig hela sjoket. blir i princip bara några droppar med vatten kvar att torka(när man har en välpolerad yta)samt med vilket skydd som helst behövs nog inte ens vaxshampo.
sedan för att torka det lilla som blir kvar så tar man en superduper mjuk mickrofiber duk som man först blöter i vatten och sedan vrider man ur den för att sedan torka det lilla vattnet som finns kvar
ok nu åker ju jag alldrig grusväg och tvättar ca två gånger i veckan så det blir ju alldrig speciellt lortigt men det funkar bra.har kört det här receftet i tre månader nu för att jag fick repor direkt efter att jag svampade den första gången
Kan ju vara värt ett försök åtminstonde
Mvh Max.