Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Svart Audi A6 Avant -07

Allt utvändigt arbete och produktval.
MAX

Re: Svart Audi A6 Avant -07

Inlägg av MAX » 23 jun 2010 22:20

Eric Sigurdsson skrev:Hejsan,

Jag vill inte påstå att jag är helt oerfaren men just nu känner jag mig väldigt grön.

Jag har haft svarta bilar tidigare, både solida och metallic, men ingen har någonsin varit så fruktansvärt svår att hålla i ordning som denna diamantsvarta Audi.

Förra helgen gjorde jag en ordentlig polering av bilen. Körde med roterande flex tillsammans med produkter från Menzerna (PG, PF, SF + FG) och jag törs faktiskt säga att jag fick bort 99% av alla repor (ja, bilen stod i garaget i 7 dagar). Innan FG lades på spritades bilen ordentligt och sedan la jag 3 varv med FG. Torkade med mjuk MF.

Jag synade lacken extremt noga med både solljus och ledlampa från alla möjliga infallsvinklar men jag lyckades inte hitta en enda kvarstående repa.

Nu, några dagar efter första tvätten har jag redan fått nya tvättrepor. Jag spolar av med högtryck, svampar med våffelsvamp och Sanego schampo. Använder separat sköljspann. I och med att jag vet att ingen smuts har tagit grepp om lacken försöker jag se till att aldrig gå över samma punkt två gånger för att minimera risken för repor.

Ändå lyckas jag inte. Jag blir både arg och ledsen och om jag inte får rätsida på detta snart säljer jag bilen...

Tips?
ja det vete tusan hur man tvättar en sån känslig,för läser man hur du gjort så finns det väl inget annat allternativ än att låta bli att svampa den :? dvs på med lämpligt rengörings medel spola av den nerifrån och upp,med lågt högtryck dvs kanske 80-90bar eller långt ifrån och gå över bilen lika som man sprutmålar dvs över lappa 50-50över hela bilen så man absolut inte missar en fäck :P

Sen tar man vattenslangen utan munstycke och lägger vatten på exempelvis hela taket så man får en sammanhängade film av vatten vilket då gör att när vattnet börjar släppa på kanterna så drar det med sig hela sjoket. blir i princip bara några droppar med vatten kvar att torka(när man har en välpolerad yta)samt med vilket skydd som helst behövs nog inte ens vaxshampo.

sedan för att torka det lilla som blir kvar så tar man en superduper mjuk mickrofiber duk som man först blöter i vatten och sedan vrider man ur den för att sedan torka det lilla vattnet som finns kvar :P

ok nu åker ju jag alldrig grusväg och tvättar ca två gånger i veckan så det blir ju alldrig speciellt lortigt men det funkar bra.har kört det här receftet i tre månader nu för att jag fick repor direkt efter att jag svampade den första gången :evil: och då är det ändå en vit ganska hård lack 8-) opel astra -95-96 :brumm

Kan ju vara värt ett försök åtminstonde :P

Mvh Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

pake
Medlem

Inlägg av pake » 23 jun 2010 22:28

Det finns bara ett "lackskydd" som garanterat skyddar mot stenskott och repor och det är foliering. Foliera en hel bil kostar ca 25000:-, enbart utsatta delar som störfångare, backspeglar, framskärmar, motorhuv ca 9000:-.

Hur bra glans det är i plastfilmen, eller den den går att vaxa till högglans vet jag inte.
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 23 jun 2010 22:38

P.Hellberg

Ditec och även fler har haft detta som argument tidigare gällande deras 2K skydd....lacken får en bättre motståndskraft mot repor och stenskott...idag är texten omformulerad...

Dom egenskaper som du menar ett 2K skydd har, finns även hos flera 1K skydd idag...men under kortare tid naturligtvis...Ditec, Tefcar, PPS, BVS, Perma 5, Zirconite, Diamond Bright, mfl bygger på PTFE som gör att hållbarheten blir långvarig...

Uppkomna repor kan du aldrig skydda din lack emot vilket skydd du än använder....

Jodå....att lägga ett 2K skydd på sin lack för att skydda den är ett bra alternativ....men det finns fler sätt att skydda sín lack... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

P.Hellberg

Inlägg av P.Hellberg » 23 jun 2010 23:07

Nisse skrev:P.Hellberg

Ditec och även fler har haft detta som argument tidigare gällande deras 2K skydd....lacken får en bättre motståndskraft mot repor och stenskott...idag är texten omformulerad...
Så du menar att dom fortfarande menar ett deras skydd skyddar mot stenkskott och repor, fast på ett omformulerat sätt? För mig låter mer som att du påstår att dom står för det, än att dom själva gör det. Men skit samma.. Inte det detta handlar om.

Dom egenskaper som du menar ett 2K skydd har, finns även hos flera 1K skydd idag...men under kortare tid naturligtvis...Ditec, Tefcar, PPS, BVS, Perma 5, Zirconite, Diamond Bright, mfl bygger på PTFE som gör att hållbarheten blir långvarig...
Det var väl detta jag skrev? Tog 2 komp som exempel för att det är större skillnad i hållbarhet gentemot vax !

Uppkomna repor kan du aldrig skydda din lack emot vilket skydd du än använder....
Läs igen. Jag säger inte att något skyddar MOT repor!

Jodå....att lägga ett 2K skydd på sin lack för att skydda den är ett bra alternativ....men det finns fler sätt att skydda sín lack... ;)
jupp. finns massor av bra vaxer. Även 1 komp. Men jag håller fortfarande på 2 komp som bäst.
Senast redigerad av 4 P.Hellberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 23 jun 2010 23:55

P Hellberg..

Både 1K och 2K lackskydd har en grunduppgift nämligen att skydda från UV-ljus, oxid, surt nedfall....ja 2K har en betydligt bättre hållbarhet...och detta uppskattas av många som inte vill eller har tid att sköta sitt fordon....Men hur exakt effektiv är dessa 2K skydd...hur bra skyddar dom efter 6-9-12mån ?....hur effektiv skydd har Du om du lägger ett väldigt bra 1K som dessutom Du lägger på 10min på din lack, och kan göra det väldigt ofta av denna anledning...Javisst du har ingen bättre effekt mot repor och förslitning...men det är just motståndskraften mot UV-ljus, oxid, surt nedfall som som kontinuerligt uppehålls....

Ja visst kan man ha ett argument som säger att ett välkänt beprövat 2K skydd är absolut det bästa alternativet...men har mycket 2K skydd har du ikvar efter 24 automattvättar?

2K skydd har funnits väldigt länge, och dom är lika idag som dom var för 20år sedan....det händer mycket inom 1K skydd...och det kan vara bra att vara lite öppen för detta...man kanske inte kan göra skydden starkare och mer motståndskraftiga....men man kan ändra tekniken som gör det enklare att lägga dom...

Vi har testat PPS under väldigt lång tid....och vet att det är ett extremt bra skydd för lacken.....Men jag vidhåller att skicket och den effekt som finns ikvar efter viss tid beror på lackens övriga skötsel....Det finns tyvärr en övertro på just dessa lackskyddssystem....Och det är en väldigt stor differans på dom bilar som kommer in efter 18mån för ombehandling....så det gäller att sköta sin lack..... ;)

Jag tror mer på tätare behandlingar... ;)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 24 jun 2010 00:42

Jill skrev:Men Nisse, lyssna på dig själv...

Du rekommenderar någon med en svart, att behandla den var och varannan tvätt, för att uppnå ett skydd som ett 2 komp skydd gör lätt som en plätt.

Vi har förstått att du vill sälja Ultima till varje pris, men nu börjar det bli löjligt ... å särskilt när du försöker intala kund att det skulle vara BRA att hålla på med lacken på det sätt som du rekommenderar...
Känner bara att jag måste säga ifrån, då vi är många som ser upp till dig och din kunskap!
Ja det där uttalandet talar väl ganska duktigt mot sig själv skulle jag vilja påstå....

Berätta gärna för mig Jill hur ett rent lackskydd skulle kunna skada, som Du kallar det en "överkänslig lack" om det appliceras på lacken 12ggr/år....

Det du bedömmer som en kund är väl snarare en forummedlem som behöver ha rådgivning....Och sedan om det blir lite snack om vilken metod som är bäst skall väl knappast detta leda till påståenden som ovan..eller ??
MVH Nisse

Bild

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 24 jun 2010 08:34

då är vi tillbaka i början igen, hur hjälper det denna kille med ett 2k skydd som har en känslig lack mot repor ??? som att kasta pengarna i sjön säger jag,
jag säger inte att 2k skydd är dåligt, men för denna kille är det inte rätt väg att gå.

jill om du repar en bil när du lägger på ett lackskydd ja då ska du nog fundera på att hålla på med nå annat,
jag tror inte du har så mycket erfarenhet av olika medel utan du har nog mest läst på kartong och forum och sen bildat dig en uppfattning som du för vidare,

för även när jag frågade dig tidigare om vilka bilar medel du jämfört skillnad att det håller bättre så ville du inte svara bara ställer motfrågor hela tiden, ser inte detta som seriöst i en diskussion,
så jag tror inte du testat skillnaden på en känslig lack och inte en svart speciellt,
och har man inte det borde man inte säga si eller så, för du vet ju egentligen itne.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 24 jun 2010 08:49

och som vanligt svarar du på en sak, ingen ide diskutera med dig,
börjar bli sandlåde nivå känns det som snart så jag drar mig ur detta,,

hoppas trådskaparn hittar det som funkar för han,
är sjukt snyggt med en blank svart bil, så ge inte upp hoppet :D

Skriv svar