Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Autosmart - Mirror Image... bra men för "klen"

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Autosmart - Mirror Image... bra men för "klen"

Inlägg av mortil » 31 maj 2010 23:43

jujimbo skrev:Ok,fel av mig kollade på nätet och såg att den stod som medium polermedel, bra att du rättade det felet :jeps
åh fasiken står den som medium . skumt. ja tycker inte om den iaf. :)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 31 maj 2010 23:48

Jag tolkade detta som medium,jag kan ha fel, Mellangrov rubbing i produktbeskrivning det får jag till medium sedan är det ju vad 3m och den firma som har den här texten uppfattar som Mellangrov rubbing förstås. :?
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 01 jun 2010 00:40

jujimbo skrev:Jag tolkade detta som medium,jag kan ha fel, Mellangrov rubbing i produktbeskrivning det får jag till medium sedan är det ju vad 3m och den firma som har den här texten uppfattar som Mellangrov rubbing förstås. :?

då stämmer det nog. jag tycker den känns väldigt grov och jobbig att arbeta med. fastcut plus är betydligt bättre.
!! MORTIL !!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 01 jun 2010 13:06

3M Trizact Compound 50077 (lila kork)

Mellangrov rubbing i 3M serien. Utvecklad för att passa 3M's Trizact rondeller. Går även utmärkt att använda ihop med vanliga hårda polerrondeller....Denna produkt räknas som grovrubbing hos vissa leverantörer.....

Perfekt för hårda lacker ! ;)

3M Fastcut rubbing plus 50417 (grön kork) är klart populärast....konkurrent till Menzerna Power Gloss....Men nya Menzerna Power Gloss S100 tycker jag personligen har ett övertag.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 01 jun 2010 15:44

Nisse skrev:3M Trizact Compound 50077 (lila kork)

Mellangrov rubbing i 3M serien. Utvecklad för att passa 3M's Trizact rondeller. Går även utmärkt att använda ihop med vanliga hårda polerrondeller....Denna produkt räknas som grovrubbing hos vissa leverantörer.....

Perfekt för hårda lacker ! ;)

3M Fastcut rubbing plus 50417 (grön kork) är klart populärast....konkurrent till Menzerna Power Gloss....Men nya Menzerna Power Gloss S100 tycker jag personligen har ett övertag.... ;)

jag föredrar nog 3M FC+ före S100 men ska bli skoj och se hur nya menzerna rubbingen blir
!! MORTIL !!

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 01 jun 2010 21:29

Ursäkta en yngling......
Det här med "vilken är bäst"-tävlingen som dyker upp då o då här är ganska underhållande att läsa.
Den känns si o den känns så.....
Vad ingen tänker på är att det kan "kännas" som de påstår på EN bil o ha ett helt annat beteende på en annan lack.
Likaså kan det variera beroende på vilken trissa man kör medlet tillsammans med för dagen.
Inte sant?
Det är det dock ingen som tänker på utan det kläms fram den ena "expertåsikten" efter den andra tätt följd av det ena medlet (gärna förkortat till oienkännlighet) efter det andra.
Man kan egentligen inte göra annat än småle.......o det gör jag ;)

Smartab är bäst :jeps ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Göran

Inlägg av Göran » 01 jun 2010 21:48

Bra inspel Bustorp!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 01 jun 2010 22:11

bustorp skrev:
Smartab är bäst :jeps ;)
och vilken vetenskaplig grund baserar du detta på ? dina tester som ingen någonsin kommer få se ?
och även om jag skulle få se dom så skulle ja knappast lita på nått som är lagt på en gammal jetta.

det är som att säga att Marinella är det bästa systembolaget har. fortfarande bara vad du som person tycker. sen vad jag tycker det står jag för .

Autosmart = sjukt bra avfettning (men dyr)
3M(förlåt de är ju en förkortning, Minnesota Mining & Manufacturing) =grymt bra klipp i Rubbingarna
Menzerna = perfekt för den sista glansen

Lahega och resten av dom stora märkena kommer jag inte uttala mig om då jag ännu inte hunnit testa dom då jag fortfarande tycker jag har mycket att lära av medlen jag nämnde ovan.
!! MORTIL !!

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 02 jun 2010 19:16

mortil skrev: och vilken vetenskaplig grund baserar du detta på ? dina tester som ingen någonsin kommer få se ?
och även om jag skulle få se dom så skulle ja knappast lita på nått som är lagt på en gammal jetta.
Men mortil då....... :o
Smartab är bäst skrev jag mest för att småretas o det funkade...........
Men det ligger lite bakom också.
Har åldern o märket på bilen någon större betydelse i det här fallet, tror du?
Eller kan det vara de över tusen bilarna jag gjort som gör att jag vågar säga det jag säger?

Du var säkert inte fullärd när du började glasmästerikarriären, eller hur?.
Men du har väl någon rutinerad glasmästare att fråga om det blir problem, hoppas jag.
Någon gammal räv som har "knepen", som kan genvägarna, som ser det nybörjaren inte ser, som har gjort de stora tabbarna o kan förklara för dig hur man gör för att inte göra samma tabbar.

Lackrekond är precis som vilket annat hantverk som helst. Rutin är en av grundstenarna.
Det finns ingen exakt vetenskap utan allt handlar om att kunna använda sina prylar rätt på olika ytor.
Allt från gamla Jettor till nya Mercedes, varje bil ger ett visst mått av erfarenhet.
Hade alla lacker funkat likadant så hade 99% av dagens olika medel inte behövts, eller hur?

Jag har ingen vetenskaplig referens, det enda jag kan gå efter är samma som du också kommer att referera till när du polerat i över 30 år: Erfarenhet o rutin.

Mina egna testförsök är just det: mina.
Jag svarar om någon vill fråga om dem, men jag tänker inte gradera medel här på forumet som grundar sig på mina privata jämförelser på två bilar.
Jag vet att mina resultat inte är absolut fakta eftersom en faktor aldrig är densamma: lacken jag jobbar med.Då är det inte rätt emot alla andra medlemmar att hävda att A är bättre än B på ALLA lacker.
Däremot så stämmer det till 195% på de bilarna jag använt som testobjekt, o det är ju det jag är ute efter.
:nicka
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 jun 2010 19:59

Saklighet hädanefter grabbar...!

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar