Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Gav upp med oxiderad Audi

Poleringssätt och produktval.
Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Gav upp med oxiderad Audi

Inlägg av Ante_Bmw » 30 jul 2009 19:27

Jepp jag fick nog...

Den var så torr i lacken att när jag började polera känndes det som att polermedlet bara försvann in i lacken, Visst fick jag bort en massa oxid men det blev flammigt av bara den och kollade man i ljus såg man att all oxid ej var borta ,

Var en klarröd A6-97
Det konstiga med denna var att huv +Front + Bakspoiler och skuff var bleka... Allt annat var glansigt men med klarlacksläpp ! ... Förstod inte varför det var klarlack på sidorna och taket...

testade dessa medel med skumrondell men inget hjälpte...Värdelöst helt enkelt...Synd att bilen nu for och ja hann ej fota när ja blev så irriterad... Har polerat en Oxiderad Golf 1:a förut och den gick helt ok med PF

Menzerna
IP
PF
FF
MG
105
205
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Gav upp med oxiderad Audi

Inlägg av bustorp » 30 jul 2009 20:03

Bägge sidorna var väl omlackade...vill minnas att de hade klarlack på -97:orna.

Du måste i a f köpa en testflaska B2 :? (förk. f. Buffer 2000) 8-)
Rätt medel till rätt skada....... ;) det blir garanterat inte sämre
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 30 jul 2009 20:07

Vissa lacker har helt enkelt gått för långt. Då är det inte så mycket att göra. Men det måste vara tråkigt om man laddat ordentligt för en rejäl omvandling :)

Bustorp: B2k måste det väl ändå bli? ;)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 jul 2009 20:34

Ett litet tips....

Starkt oxiderad lack.....Flex 3401...Optipad...Flödigt med Concept New Horizon (Cleans, Cuts, Protects)...när du kört bort oxiden...kör skumrondeller Top tool/Cyclo/Kopia med samma medel.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 30 jul 2009 20:46

Tantrum skrev:Vissa lacker har helt enkelt gått för långt. Då är det inte så mycket att göra. Men det måste vara tråkigt om man laddat ordentligt för en rejäl omvandling :)

Bustorp: B2k måste det väl ändå bli? ;)
Ja, just det :) :) B2k.....
Du ser, jag kan inte ens hitta på en egen förkortning utan att det blir fel. :lol:
Inte så konstigt att det stör mig när alla medel endast har 2 bokstäver..........
Gammalt djungelordspråk

MAX

Inlägg av MAX » 30 jul 2009 20:48

Aha så concept new horizon passar utmärkt till oxiderade bilar funkar det lika bra med ex quickfinish 140 som oxid-borttagare.
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 30 jul 2009 20:51

Nytt tips från nIsse mot oxid: Concept New Horizon
Undrar om jag köpte det.......nä, det gjorde jag nog inte.
Måste jag prova det? Ja, det måste jag.......vad trött jag blir på mig..... :( :(
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 30 jul 2009 20:55

bustorp skrev:Nytt tips från nIsse mot oxid: Concept New Horizon
Måste jag prova det? Ja, det måste jag.......vad trött jag blir på mig..... :( :(
PM:a din adress så skickar jag lite.. jag har en skvätt kvar som jag fått av Nisse till ett vaxtest.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 jul 2009 21:00

Funk skrev:
PM:a din adress så skickar jag lite.. jag har en skvätt kvar som jag fått av Nisse till ett vaxtest.

/Thomas
Han måste ha en 3401a och Optipad också.... :D
MVH Nisse

Bild

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 31 jul 2009 02:25

Men tar man inte och skitar ner sin optipad då om man kör på en oxiderad bil :S Det är ju du Nisse som lärt mig att INTE tvätta den under kranen ;)

Bustorp: Joo jag har länge tänkt köpa en flaska buffer men om sanningen skall fram vill jag ej hålla på med oxiderade bilar, Mycket bök på alla mindre ställen att komma åt och det syns ju verkligen om man fuskar det minsta lilla ...

Ringde en kompis som också har detta som intresse och han fick polera upp den då han kör Autosmart, ska bli skoj att höra om han fick den bra :)
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

crjs
Medlem

Inlägg av crjs » 31 jul 2009 07:21

Ante_Bmw skrev:Men tar man inte och skitar ner sin optipad då om man kör på en oxiderad bil :S Det är ju du Nisse som lärt mig att INTE tvätta den under kranen ;)

Vad är det som händer om man tvättar den under kranen? Samt hur skall man få den ren?
Senast redigerad av 4 crjs, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 31 jul 2009 08:17

Nisse skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Han måste ha en 3401a och Optipad också.... :D
Om Funk skickar medlet så kan väl du........... :nicka :nicka :nicka
Vi ska ju hjälpas åt... :lol: :lol:
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 31 jul 2009 08:23

Ante_Bmw skrev: Bustorp: Joo jag har länge tänkt köpa en flaska buffer men om sanningen skall fram vill jag ej hålla på med oxiderade bilar, Mycket bök på alla mindre ställen att komma åt och det syns ju verkligen om man fuskar det minsta lilla ...
Jag håller med dig, det går f-n inte att fuska, det avslöjar sig självt senast efter några månader.
Det var lite därför jag tyckte det var kul.....det blir liksom ett betyg på jobbet om bilen var lika fin överallt efter ett halvår.
Värst är ju att komma åt runt rails o liknande, men jag skar till trissor o gjorde en 70 mm platta i gummi bl a så det gick ganska bra. Men visst är det bökigt........
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 31 jul 2009 20:37

Ante_Bmw skrev:Men tar man inte och skitar ner sin optipad då om man kör på en oxiderad bil :S Det är ju du Nisse som lärt mig att INTE tvätta den under kranen ;)
Körde en väldigt oxiderad blå VW Caravelle idag med Concept New Horizon och Optipad...och den blir blå istället för röd... :D Optipaden cleanar upp sig själv i slutet av poleringen....men den blir inte lika röd som den var från början....

Så här gör jag...

Använder 3401an...lägger på flödigt med New Horizon på Optipaden....mättar Optipaden med mer medel i mellanåt (flödigt)...kör väldigt noga över hela karossen med medlet...sedan går jag och fikar medans detta torkar fast på lacken 30min...sedan kör jag hela karossen torrt med Optipaden väldigt noga....jag "torrkör" tillsätter inget medel...när jag kört bort allt och har en spegelblank yta så övergår jag till Top Toolen med samma medel...och på den kör jag 2X160X25mm orange skummrondeller....ja just det...Ni läste rätt...160mm i diamter på rondellerna...går snabbt !! ;)

Man kan enkelt säga att jag löser all oxid och låter den torka fast i medlet....sedan torrkör jag bort den.... ;) Optipaden är väldigt effektiv när det gäller att komma åt där der är trångt...den piskar in som inte en skummrondell klarar av.... ;)
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 31 jul 2009 20:49

låter bra det där Nisse ;)
samt att det begränsar ju lite av hur många medel man behöver ha i arsenalen som det heter :P

Men frågar igen om event quick-finish 140 kan vara ett lämpligt medel att plocka oxid med då den ändå känns lite skarpare på mindre repor och som skydd.
Mvh max.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 31 jul 2009 21:12

Nisse skrev:
Körde en väldigt oxiderad blå VW Caravelle idag med Concept New Horizon och Optipad...och den blir blå istället för röd... :D Optipaden cleanar upp sig själv i slutet av poleringen....men den blir inte lika röd som den var från början....

Så här gör jag...

Använder 3401an...lägger på flödigt med New Horizon på Optipaden....mättar Optipaden med mer medel i mellanåt (flödigt)...kör väldigt noga över hela karossen med medlet...sedan går jag och fikar medans detta torkar fast på lacken 30min...sedan kör jag hela karossen torrt med Optipaden väldigt noga....jag "torrkör" tillsätter inget medel...när jag kört bort allt och har en spegelblank yta så övergår jag till Top Toolen med samma medel...och på den kör jag 2X160X25mm orange skummrondeller....ja just det...Ni läste rätt...160mm i diamter på rondellerna...går snabbt !! ;)

Man kan enkelt säga att jag löser all oxid och låter den torka fast i medlet....sedan torrkör jag bort den.... ;) Optipaden är väldigt effektiv när det gäller att komma åt där der är trångt...den piskar in som inte en skummrondell klarar av.... ;)

Nisse menar du verkligen att optipaden verkligen kan cleana sej så mycket så den nästan är röd igen.
Tycker det låter för bra för att vara sant men sen skiljer det hur oxiderad bil vi tänker på oxå!

/Jiiins :jeps

Väntar att prova själv tills min propad blir lite mer sliten ;)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 31 jul 2009 22:19

Optipaden blir inte röd igen...mer lila... ;)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 01 aug 2009 11:39

Ska jag behöva skaffa mig en sån trissa också för att få ut max ur New Horizon :evil:
Det är ju maximalt krut som gäller när det handlar om oxid.....
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 01 aug 2009 11:57

MAX skrev:låter bra det där Nisse ;)
samt att det begränsar ju lite av hur många medel man behöver ha i arsenalen som det heter :P

Men frågar igen om event quick-finish 140 kan vara ett lämpligt medel att plocka oxid med då den ändå känns lite skarpare på mindre repor och som skydd.
Mvh max.
Har inte testat....men just QF är ju mer en polish/lackskydd....New Horizon..Cleans, Cuts and Protects....rengör...avverkar...skyddar.... ;)
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 01 aug 2009 12:20

Nisse skrev:
MAX skrev:låter bra det där Nisse ;)

Mvh max.
Har inte testat....men just QF är ju mer en polish/lackskydd....New Horizon..Cleans, Cuts and Protects....rengör...avverkar...skyddar.... ;)
ok så då om jag fattat rätt
QF polerar,skyddar
New horizon rengör polerar skyddar.
alltså är det just rengöringen som plockar oxiden :P
max.

Skriv svar