Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Skadlig med kalk på lacken under en längre tid?

Allt utvändigt arbete och produktval.
DN1
Ny Medlem

Skadlig med kalk på lacken under en längre tid?

Inlägg av DN1 » 11 feb 2015 17:50

Hej!

Det är så att jag har en massa kalkfläckar på min solid svarta Audi. Skulle tvätta bilen för att ställa av för småfix och tänkte låta den stå fram till april/maj. Men jag upptäckte nyss att vattnet ute i garaget innehöll en massa kalk och nu har jag fått massa kalk fläckar på lacken. Har testat att få bort fläckarna med en mf duk och Meguiars Quik wax men gick inte bort helt. :(

Borde få bort det genast eller kan jag låta det va fram till april/maj för bilen ska ändå poleras?
'Mvh, Dannio

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Skadlig med kalk på lacken under en längre tid?

Inlägg av Commander » 11 feb 2015 21:07

Poleringen bör få bort det. Tror inte kalkfläckarna gör det värre än vad det är vid detta laget :)

DN1
Ny Medlem

Inlägg av DN1 » 11 feb 2015 23:06

Skönt att höra... Har varken tid eller produkter för att ordna det nu i veckan heller så. Ska dock testa att tvätta den igen och torka med våffelduken och hoppas att vattnet kan lösa fläckarna lite grann iallafall :roll:

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 12 feb 2015 08:20

Carpro har "Spotless". Den är till för just att ta bort vattenfläckar. :jeps

/Fredrik

Gurkburk92
Ny Medlem

Inlägg av Gurkburk92 » 12 feb 2015 08:23

Du kan spola av bilen en gång till och köpa dig en skinntrasa som du skinnar bilen med, då spelar de mindre roll om du har kalk i vattnet eller inte. Det är bara problem om du låter bilen torka med vattendroppar på.

DN1
Ny Medlem

Inlägg av DN1 » 12 feb 2015 12:04

Tack för alla svar! Ska testa tvätta bilen en gång till och torka ordentligt med våffelduken. Hoppas att det hjälper :)

Skriv svar