Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Meguiars torkduk - "Tappat stinget"?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Meguiars torkduk - "Tappat stinget"?

Inlägg av Pajosv » 29 nov 2014 19:24

Vänder mig till den samlade expertisen igen...

För ungefär ett år sedan så köpte jag en torkduk/våffelduk på Mekonomen av märket Meguiars. Den var lite blekt gul och har våffelmöster. Tror att den kostade 225 kr eller kanske t.o.m. 275 kr. Den har fungerat över förväntan fram till i somras.

Tidigare så klistrade sig duken nästan fast i vattnet på taket eller motorhuven och sög upp allt vatten. Den "rymde" en hel del vatten innan man behövde krama ur den.

Sedan sensommaren/hösten 2014 så verkar den knappt suga upp något vatten över huvud taget och den klistrar sig inte fast längre. Jag smetar mest runt vattnet på tak och huv och till slut blir det som en slags imma på lacken med små små vattendroppar som visserligen avdunstar relativt snabbt. Jag behöver inte krama ur duken en enda gång trots att jag torkar hela bilen. Och givetvis är tork/våffelduken rejält fuktig, men det går knappt att krama ur något vatten ur den.

Jag har använt Ultima Paint Guard Plus på bilen sedan mer än ett år och jag har hunnit att lägga 18-20 lager av UPGP under denna tid. Visst, det samlas inte lika mycket vatten på bilen längre så det kanske beror på det...

Men duken verkade att tappa sin "sugförmåga" över en natt. Ena gången sög den upp allt vatten som vanligt och efter nästa tvätt, två veckor senare så infann sig det ovan beskrivna.

Jag har tvättat duken ett antal gånger i 40 grader (möjligen vid 60 grader vid ett enda tillfälle) och aldrig haft skölj/mjukmedel i tvättmaskinen. Och den har bara tvättats tillsammans med MF-dukar som används till bilvård.

Kan en torkduk helt plötsligt tappa sin "sug/torkförmåga" eller är det helt enkelt så att det hela beror på att bilens lack är mättad med UPGP.

Jag har inte testat duken på någon annan icke lackskyddad bil...
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Meguiars torkduk - "Tappat stinget"?

Inlägg av Swingminx » 29 nov 2014 20:08

Torkdukar och MF-dukar ska tvättas separat, där har du nog anledningen till att den tappat sin uppsugningsförmåga.

Sent from my iPhone using Tapatalk
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Re: Meguiars torkduk -

Inlägg av Pajosv » 29 nov 2014 20:17

Swingminx skrev:Torkdukar och MF-dukar ska tvättas separat, där har du nog anledningen till att den tappat sin uppsugningsförmåga.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Aj då!
Det hade jag ingen aning om...

Vad beror det på? Är det p.g.a. de olika medlen som finns indränkta i MF-dukarna?

Och konstigt att torkduken inte blev gradvis sämre...

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 29 nov 2014 20:20

Prova tvätta en gång i 90 grader. Jag blandar dukar hejvilt och märker ingen försämring. Däremot märker man en försämring om duken inte är helt ren, t.ex. om man använder en duk som lufttorkat men inte tvättats mellan två olika torkningar. Så jag tror helt enkelt att duken inte rengjorts helt 100%.
Testa tvätta med ett parfymfritt medel utan tillsatser också.

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Inlägg av Pajosv » 29 nov 2014 20:31

Pierriewargen skrev:Prova tvätta en gång i 90 grader. Jag blandar dukar hejvilt och märker ingen försämring. Däremot märker man en försämring om duken inte är helt ren, t.ex. om man använder en duk som lufttorkat men inte tvättats mellan två olika torkningar. Så jag tror helt enkelt att duken inte rengjorts helt 100%.
Testa tvätta med ett parfymfritt medel utan tillsatser också.
Okej... Intressant...

Jag har faktiskt låtit torkduken hänga och lufttorka eftersom den sett helt ren ut. Och det har skett nu under hösten...

90 grader? Klarar våffelduken det? Men du gör ju så, så jag kanske ska prova det med. Jag tvättar mina dukar med flytande och parfymfritt tvättmedel.

Är det okej att torktumlare dukarna?

Tack!

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 29 nov 2014 20:38

Okej, då kan du nog bara prova tvätta 60 grader och se om det blir bättre. Förmodligen är den "mättad" bara.

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Inlägg av Pajosv » 29 nov 2014 20:57

Pierriewargen skrev:Okej, då kan du nog bara prova tvätta 60 grader och se om det blir bättre. Förmodligen är den "mättad" bara.
Tackar!
Jag provar det först...

Brian S
Medlem

Inlägg av Brian S » 30 nov 2014 12:08

Tvättar aldrig mina torkdukar. Bara lufttorkar. Har inga problem att dom blir sämre

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 30 nov 2014 12:13

Det finns nog flera variabler, t.ex. hur mycket kalk man har i vattnet och om man använder något torkstöd, sprayvax eller liknande.

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Inlägg av Pajosv » 30 nov 2014 23:26

Pierriewargen skrev:Det finns nog flera variabler, t.ex. hur mycket kalk man har i vattnet och om man använder något torkstöd, sprayvax eller liknande.
Jag har några gånger tidigare använt Ultimas Detailspray som torkstöd. Men torkduken har fungerat efter det...

Konstigt är det i alla fall...

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Sv: Meguiars torkduk - "Tappat stinget"?

Inlägg av Pierriewargen » 01 dec 2014 00:13

Pajosv skrev:
Pierriewargen skrev:Det finns nog flera variabler, t.ex. hur mycket kalk man har i vattnet och om man använder något torkstöd, sprayvax eller liknande.
Jag har några gånger tidigare använt Ultimas Detailspray som torkstöd. Men torkduken har fungerat efter det...

Låter konstigt. Men skulle tro den får tillbaka uppsugningsförmågan efter en tvätt. Det är iaf vad jag märkt med mina olika dukar.

Har t.ex. ett par microfiber madness våffeldukar som är flera år gamla som både ser ut och känns som nya.

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Re: Sv: Meguiars torkduk -

Inlägg av Pajosv » 01 dec 2014 01:03

Pierriewargen skrev:
Pajosv skrev:

Låter konstigt. Men skulle tro den får tillbaka uppsugningsförmågan efter en tvätt. Det är iaf vad jag märkt med mina olika dukar.

Har t.ex. ett par microfiber madness våffeldukar som är flera år gamla som både ser ut och känns som nya.
Kan torktumling hjälpa till eftersom duken då inte självtorkar?

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 01 dec 2014 01:34

Det kan säkert hjälpa lite. Jag torktumlar inte mina. Tror det är när dom självtorkar med "skitigt" vatten dom blir sämre. Eller det är iaf vad som händer med mina dukar.

popp
Entusiast
Entusiast

Inlägg av popp » 01 dec 2014 10:41

Jag blandar alltid mina dukar i tvättmaskinen och så torktumlar jag alltid dom och jag har faktiskt inte märkt att dom har blivit sämre med åren. :brumm

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem

Inlägg av jeensa » 27 dec 2014 22:24

Då min Water magnet blivit "tillräkligt" smutsig brukar jag lägga den i en hink med vatten & schampo över natten, krama ur, tvätta i maskin på 40°c med lite lite tvättmedel samt xtra sköljning. Aldrig märkt att den tappat sugen av det...

mvh jensa

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Inlägg av Pajosv » 09 apr 2015 20:40

En liten uppdatering ang. min Meguiars Water Magnet...

Jag pratade med en snubbe på den lokala Mekonomen. Han hade inte hört talas om detta fenomen men tipsade mig om att tvätta den i 90 grader, som jag har fått tips om i denna tråd, men faktiskt inte provat. Jag kan prova med 60 grader först, men blir det inte bättre så ska jag tvätta i 90 grader. Enligt Mekonomen-killen så kan torkduken "nollställas", och blir det inte bättre då är nog duken utdömd för evigt.

Jag följde hans tips och provade att torka bilen häromdagen och den fungerade först riktigt bra på tak och huv, inte som förr, men acceptabelt. Men allteftersom så blev den sämre... Eftersom jag bl.a. beställde BBV:s blå torkduk för ett tag sedan så tog jag fram den och avslutade torkningen.

Jag vill minnas att jag vid ett tillfälle, innan torkduken "tappade stinget", använde Detail Spray som torkstöd och använde då Meguiars torkduk. Kanske var det detta som gjorde att det blev som det blev... Jag ska prova att tvätta den i 90 grader några gånger till för att se om den återfår sin forna glans.

Jag har ju BBV:s torkduk som fungerar minst lika bra...

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 10 apr 2015 08:19

Ja använder alltid minst två eller fler torkdukar för att hela tiden ha bra tork i duken.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 10 apr 2015 09:01

Med risk för att upprepa vad som redan nämnts i denna tråd har jag en del handfasta råd:

1. Tvätta duken i 90 grader- utan sköljmedel - och ej tillsammans med övriga dukar; fönsterputsdukar och dukar som du använder till interiör rengöring går dock bra.

2. Använd aldrig quick detailer till våffelduken eller övriga torkdukar. Torka rent och använd därefter quick detailer med en dedikerad microfiberduk.. Jag har själv aldrig förstått grejen med att nyttja en qd tillsammans med en torkduk.

3. Har duken dålig uppsugningsförmåga och/eller har svåra fläckar så kan man koka dem i vatten under tio minuter för att "återuppliva" den.

"Every once in a while, or if they are stained, boil in plain water for 10 minutes. The boiling water will relax the fibers to refresh their ability to absorb, and will release much of the stain."
http://www.sensible-house-cleaning-solu ... fiber.html

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 10 apr 2015 09:29

Bra tips där marcus. Min Wooly Mammoth har samma fenomen. Jag får prova med att koka den. [emoji106]

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 10 apr 2015 10:27

Håller med, bra tips! Ska testa det också vid behov. :)

Skriv svar