Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stenskottslagning?
-
Jocce
- Ny Medlem
Stenskottslagning?
Sökte lite men hittade inte...
Stenskott, denna fasa som man tyvärr i Sverige med tiden får både en två och massa av...
Tänkte kolla med er "proffs" hur man skall/bör gå tillväga för bästa resultat?
Dels sådana som är färska / inte så djupa så man bara ser grundlacken under, och de som är lite värre som det börjat bli rost i?
/Jocce
Stenskott, denna fasa som man tyvärr i Sverige med tiden får både en två och massa av...
Tänkte kolla med er "proffs" hur man skall/bör gå tillväga för bästa resultat?
Dels sådana som är färska / inte så djupa så man bara ser grundlacken under, och de som är lite värre som det börjat bli rost i?
/Jocce
Senast redigerad av 4 Jocce, redigerad totalt 14 gång.
- davve
- Medlem
Re: Stenskottslagning?
Jag gillar de 'nya' smarta förpackningarna där toppen på stiftet är en grov tygbit som man ska slipa bort 'bergstoppen' med.
Får till det snyggast någonsin med dom iaf.
Får till det snyggast någonsin med dom iaf.
Senast redigerad av 4 davve, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

En liten smal pensel typ den minsta som finns hos färghandeln är bra att lägga i stenskotten med. Diverse andra "duttar" som finns tycker inte jag fungerar lika bra.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Sök på Chipex här på forumet så finns det massor med tips om stenskottslagning.

Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Me like =)WaxDog skrev:Sök på Chipex här på forumet så finns det massor med tips om stenskottslagning.
Chipex är det enda som har fungerat hyfsat för mig.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- progge
- Moderator

Me like =)
Det bästa sedan något dj*vul uppfann stenskottet.
Det bästa sedan något dj*vul uppfann stenskottet.
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- TAT
- Medlem
Jag kan rekommendera thescratchdoctor. Har beställt dels till mina egna bilar plus till någon "kundbil" som behövde bättring.

Tycker det fungerar super. Vissa färger innehåller 4 flaskor: bas, metallic el. pearl och klarlack+härdare som blandas 1:2 i en liten kopp. Andra har bara tre. dvs färdig färg plus klarlack+härdare 1:2.
Sitter bra och efter någon vecka är det inga problem att polera till jämnhöjd med ytan runtom.
Bilden är från min första beställning där basfärgen till det ena kittet läckt lite i transporten. Efter ett mail till supporten fick jag ett nytt kit på fyra dagar i brevlådan. Inget snack..
Jag beställde även några extra "paint applicators" och fälgkittet som förutom färgen innehåller "byggmassa" om skadan är djup.
Beställer man ett kit till en bil kostar det med frakt ca 105:- och skickas i vaderat kuvert.

Tycker det fungerar super. Vissa färger innehåller 4 flaskor: bas, metallic el. pearl och klarlack+härdare som blandas 1:2 i en liten kopp. Andra har bara tre. dvs färdig färg plus klarlack+härdare 1:2.
Sitter bra och efter någon vecka är det inga problem att polera till jämnhöjd med ytan runtom.
Bilden är från min första beställning där basfärgen till det ena kittet läckt lite i transporten. Efter ett mail till supporten fick jag ett nytt kit på fyra dagar i brevlådan. Inget snack..
Jag beställde även några extra "paint applicators" och fälgkittet som förutom färgen innehåller "byggmassa" om skadan är djup.
Beställer man ett kit till en bil kostar det med frakt ca 105:- och skickas i vaderat kuvert.
Senast redigerad av 4 TAT, redigerad totalt 14 gång.
-
wallnermike
- Medlem
Sv: Stenskottslagning?
105 spänn? Det är ju skit billigt. Hur håller färgen? Tänkte så det inte släpper eller blir missfärgat
/Mike
Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
/Mike
Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 wallnermike, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color it's a part time job.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Har testat chippex o några andra några gånger, och det är bra om man inte försväntar sig underverk.
Speciellt på ljusare metallic lacker, där precis som med vanlig bättringsfärg det inte alltid stämmer så bra.
Man kan trolla bort stenskott, men det är ett per timma och inte 400:)
Men som sagt, om man inte har för höga krav är det bra.
MVH/
Speciellt på ljusare metallic lacker, där precis som med vanlig bättringsfärg det inte alltid stämmer så bra.
Man kan trolla bort stenskott, men det är ett per timma och inte 400:)
Men som sagt, om man inte har för höga krav är det bra.
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- TAT
- Medlem
Hur håller färgen? Tänkte så det inte släpper eller blir missfärgat
/Mike
Tycker det håller bra men det beror väl lite på underarbetet. Det följer med lite slippapper som dock kan vara lite klurigt att använda på mindre stenskott. Skrapar då med rits och rengör med thinner innan första lagret lack.
Precis som Haddock skriver ska man inte förvänta sig total osynlighet. Men ex. den blå bilen hade en hel del stenskott som gått ner i grundfärgen så huven var vitprickig. Då ser detta betydligt bättre ut och troligen bara vi nördar som ser var det är fyllt. På den pearlvita blev det riktigt bra färgmatchning. Ska försöka ta lite bilder på båda färgerna.
Jag fastnade för thescratchdoctor just för att det är fler lager och riktig klarlack som går att polera till rätt nivå. Har inte provat Chipex så jag kan inte jämföra.