Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny putsnörd under utveckling

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Ny putsnörd under utveckling

Inlägg av eye69 » 30 jul 2013 15:04

Hejsan,

har nyligen blivit biten av putsfebern och tänkte försöka få min Audi Allroad 2003 Coboltblå (och ev. en kompis Passat W8) att se ut som den SKA göra. Har köpt på mig lite prylar de senaste veckorna som jag hoppas ska underlätta arbetet:

Mekonomens Carwise DA (har beställt Flexipads 125mm fästplatta istället för den 150mm den levererades med, detta då det verkar vara lättare och billigare att köpa 150mm rondeller än 160 eller större). Har även en Biltema dubbelrondell, men den har aldrig blivit använd då jag tyckte att den kändes mer som Kalle Anka än Musse Pigg... ;)
Hård och mjuk 160mm rondell från BBV (medelhård följde med maskinen)
Meguiars Wash & Wax schampoo
Meguiars New car kit innehållandes Ultimate compound, gold class carnauba wax, quick detailer och clay köptes ifjol men blev aldrig riktigt utnyttjat...använde aldrig leran och den blev slängd till slut
10-pack microfiberdukar från BBV
Meguiars våffla
Flexipads Merino wash mitt med tumme
Sonax wheel cleaner
Clay 50g röd från BBV, samt att jag har en 160g blå ebayklump liggandes
Ett par större plastlådor till kem och dukar (lock till dukarna)
Blomspruta till claylube och interior cleaner
Julas trycksprutor, 2L till HD grön och 5L till vanligt vatten
2 Swedol-hinkar, men jag har bara en grit guard som fick hamna i sköljhinken (2-hinksmetoden är vad jag försöker använda)

Väntar på att få hem:
HD grön 5L (lär ju räcka i flera år)
BBV Interior Cleaner 1L
Twisted wool 150mm
Rensborste till rondeller
Opti-bond tire gel
Hel bunt gula applicator pads från ebay
Har inte mer polermedel än Meguiars Ultimate compound för närvarande, men funderar på om man ska slå till på M105/205 eller ev. Menzerna

Har polerat bilen första gången nu under semestern (tvätt, clay, polering, vaxning). Det blev ju bra mycket bättre än innan, men det finns fortfarande en hel drös repor kvar som ska hanteras snarast. Använde den Meguiars quick detailer jag hade som clay lube, men den tog slut så kommer väl använda schampooblandning i blomspruta i fortsättningen. Har fått för mig efter att ha läst på att min lack är ganska hård. Ska ha bättre ljus när jag polerar nästa gång så jag faktiskt ser om jag får bort något. Tänkte även motortvätta och ta hand om inredningen så fort jag får grejerna från BBV. Har även en skvätt Res-bona som jag fick av farsan som ska på rutorna.

Nu till ett par frågor:
Har Biltema elektronikrengöring på aerosol sen innan. Den borde väl funka bra att rengöra med mellan polering och vaxning, då det ska vara ren isopropanol?

Har ju en hel hög stenskott jag tänkte försöka laga bäst det går. Har ett lackstift sen innan som förhoppningsvis går att använda. Köpte en väldigt fin pensel på Panduro som jag tänkte använda istället för den pensel som sitter i flaskan. Är det egentligen någon mening med att lägga på klarlacken som följer med lackstiften, eller ska man köpa en burk 2k (Spraymax) klarlack och dutta på från en kopp istället, samt eventuellt våtslipa och sen polera?

Kan ta lite bilder på skadorna om det önskas. De allra flesta är bara ner till grunden, men eftersom det är ljus grund under mörkmörkblå lack så syns de väldigt bra.

Bor i lägenhet och har inget eget garage, men man får väl åka till kompisar/kollegor när det är dags för putsning.

Tack på förhand,
Magnus
Senast redigerad av 4 eye69, redigerad totalt 14 gång.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Re: Ny putsnörd under utveckling

Inlägg av e_king » 30 jul 2013 20:47

Hej och välkommen.

Vänd om och kom aldrig mer åter. :D :D :D

Du har ju oturen att ha två väldigt hårda lacker att jobba på. Men allt går ju att ordna. :cheers Som alltid så provar du med det minst aggresiva medlet och paddorna och går uppåt i aggresivitet. Öka i aggresivitet först med trissorna och följ efter med medel. T.ex Gul/medel+ Menzerna PF2500. Räcker inte det går du upp en nivå så det blir Blå/hård+Menzerna PF2500. Räcker inte det så ökar du till Blå/hård+FG400 o.s.v.

När det gäller tvätten så skulle jag invänta din beställning och köra:
*Kallavfetttning
*Högtryck
*Alkalisk (En del lägger alkaliskt i kallavffettning. Inte jag :D )
*högtryck
någon typ av fallout remove på hela bilen t.ex. Sonax Wheel Cleaner(Ha provat själv med bra resultat men det är upp till dig)
*lera
*schampotvätt Jysk Rastavante
*Megs våffla

(Merinon spar du till fintvättarna efter behandlingaen)

Torkar gör du med en normal duk om du ändå ska polera. BBV MF (Om det är de små billigaste) duger till allt en gång innan tvätt utom finlir.

Angående Gritguard så räcker det med en i sköljhinken.
e-bay kuddarna duger till mer än vad du tror. Jag beställer mina via ALI och använder de till allt från lackskydd/vax till däckglans. De är så billiga att det är bara att slänga de. :jeps

Det blev långt och jag har säkert missat hälften och andra har säkert åsikter men ngn måste börja :D :D

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 30 jul 2013 21:03

Spara Biltema musse pigg maskinen. Den är kanon att lägga lackskydd med.

Utrustningen din ser bra ut! Köp hem lite Menzerna medel dom är riktigt bra.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 31 jul 2013 06:48

e_king skrev:Hej och välkommen.
Tackar tackar! :)
e_king skrev: Du har ju oturen att ha två väldigt hårda lacker att jobba på. Men allt går ju att ordna. :cheers Som alltid så provar du med det minst aggresiva medlet och paddorna och går uppåt i aggresivitet. Öka i aggresivitet först med trissorna och följ efter med medel. T.ex Gul/medel+ Menzerna PF2500. Räcker inte det går du upp en nivå så det blir Blå/hård+Menzerna PF2500. Räcker inte det så ökar du till Blå/hård+FG400 o.s.v.
Jo, funderade på om man skulle slå till på http://shop.bollnasbilvard.se/menzerna- ... c-439.aspx så att man har en grundarsenal med medel.
Nu har min hårda trissa "sjunkit ihop" i mitten efter första poleringen, men antar att det kan bero på att jag inte tänkte på att jag måste rensa ur gammalt medel ur den under tiden man körde, så den blev ganska packad samt att det dammade en hel del. Får ju iofs hem Optipad snart så den borde ju funka.
e_king skrev: När det gäller tvätten så skulle jag invänta din beställning och köra:
*Kallavfetttning
*Högtryck
*Alkalisk (En del lägger alkaliskt i kallavffettning. Inte jag :D )
*högtryck
någon typ av fallout remove på hela bilen t.ex. Sonax Wheel Cleaner(Ha provat själv med bra resultat men det är upp till dig)
*lera
*schampotvätt Jysk Rastavante
*Megs våffla
Ett par frågor här:
1. Har sett en del som kör med vanligt Yes istället för schampoo inför polering. Är ju billigare och tar bort allt skydd som ju ändå ska läggas på nytt. Kan väl inte skada?
2. Är det egentligen nån mening att plocka flygrosten med medel om man ändå ska claya?
e_king skrev: e-bay kuddarna duger till mer än vad du tror. Jag beställer mina via ALI och använder de till allt från lackskydd/vax till däckglans. De är så billiga att det är bara att slänga de. :jeps
Det var lite så jag tänkte, så jag beställde 2x12st för runt $2. Tänkte väl använda dem till däck/lister och lite såna grejer. Lackskydd lägger man ju med maskin. :)

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 31 jul 2013 06:50

Perra83 skrev:Spara Biltema musse pigg maskinen. Den är kanon att lägga lackskydd med.

Utrustningen din ser bra ut! Köp hem lite Menzerna medel dom är riktigt bra.
Ja, jag tänkte ju inte slänga bort mussen, även om det känns som att jag lika gärna kan använda min Carwise till det mesta.
Funderade på detta paket: http://shop.bollnasbilvard.se/menzerna- ... c-439.aspx

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 31 jul 2013 07:34

Jag har aldrig kört med Yes men sett att andra gör det så det är bara att prova på. Medel för flygrost plus tjära brukar jag vara noga med så att jag sparar in både på leran och det smått tråkiga jobbet att claya hela bilen. (Det gör jah iofs ändå men det går mycket snabbare)
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 31 jul 2013 11:56

Ja testade lera för första gången igår och flygrosten var en barnlek att få bort. Något medel för det känns inte som det behövs. Klart att det går snabbare men å andra sidan får man lite koll på lackens skick.

eye69, paketet du länkar till blir kanon.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 07 aug 2013 08:05

Hittade smidig pensel för interiören på Bauhaus. Plasthandtag och plast istället för plåt runt borsten så man inte repar något, och lagom hård borst. Gick på ca 40 spänn.

Bild

Skriv svar