Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilken polermaskin?

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Karnaa
Ny Medlem

Vilken polermaskin?

Inlägg av Karnaa » 25 jun 2013 17:58

Jag har funderat lite på polermaskin,speciellt för att fixa till lite lackskador efter omlackning,samt 1-2 ggr per år vid polering/vaxning.
Jag har ingen idag,men vill inte ha någon dålig.
Är det en Flex man bör ha,isåfall vilken modell rondell etc.?
Typ den här http://shop.bollnasbilvard.se/flex-pole ... c-450.aspx

Klarar man sig med den här
Vill ha bra maskin,men helst gratis :lol:
Senast redigerad av 4 Karnaa, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Valkyr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Valkyr » 25 jun 2013 19:57

Eftersom du tänkt använda maskinen så lite så känns det som att du skulle satsa på en RG S3000 från gurun här på forumet. Verkar vara en mycket kompetent maskin för lilla plånboken. ;)

Hade jag köpt direkt om jag haft pengarna över just precis nu!
Senast redigerad av 4 Valkyr, redigerad totalt 14 gång.

kimpon
Medlem

Re: Vilken polermaskin?

Inlägg av kimpon » 25 jun 2013 20:38

Eller om du vill ha profs kvalitet och ett komplett set så blir detta ett mycket fint kitt men kvalitet kostar.http://shop.bollnasbilvard.se/flex-xc-3 ... c-703.aspx
Senast redigerad av 4 kimpon, redigerad totalt 14 gång.
Den som har mest när han dör vinner.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 25 jun 2013 20:51

Börja med en billig, så slipper du förlora tusenlappar om du tröttnar direkt. Kollar man i gamla trådar inser man rätt snart att folk kommer och går här :)

Vill du ha bra maskiner som inte kostar skjortan duger nedanstående bra. En Flex är en riktig proffsmaskin för professionellt bruk och jag tycker det är lite overkill om man tänkt sig att hobbypolera lite. Har man gott med flis kan man ju slå till.

Kanske en:

http://reservdelsgurun.se/bilvard/poler ... illerande/ för 995 kr

eller en:

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279588sv (denna köpte jag för 700 kr när de hade REA. Faktiskt en kanonmaskin)

eller de klassiska:

http://www.jula.se/polermaskin-350w-010005

http://www.clasohlson.com/se/Polermaskin-Cotech/30-9292

http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- ... mm-170882/

De tre sistnämnda är nog kanske de vettigaste att börja med. Kostar väldigt lite och räcker relativt långt. Skulle du komma på att du funnit ditt kall i livet och köper en dyrare maskin kan den i fortsättningen tjänstgöra som finpolerare eller lackskyddsapplikator.

Mycket mer sitter i tekniken än maskinen vill jag tillägga avslutningsvis. Jag har kört ifrån fräsiga snubbar på nya plastiga tusenkubikare med min gamla slöa Honda ;)
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 25 jun 2013 21:08

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279588sv (denna köpte jag för 700 kr när de hade REA. Faktiskt en kanonmaskin)
Kan meddela att den 27:e är det VIP dagar på mekonomen och då skulle de vara 25% på allt i butikerna för de som är medlemar/har mekonomenkort.

Med vänlig hälsning Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Karnaa
Ny Medlem

Inlägg av Karnaa » 25 jun 2013 21:10

Tack för svar!
Då blir det en sväng till Mekonomen imorgon :D
Tips på vilka kuddar å sånt man skall ha,speciellt för att rubba och polera?
Senast redigerad av 4 Karnaa, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 25 jun 2013 21:58

Karnaa skrev:Tack för svar!
Då blir det en sväng till Mekonomen imorgon :D
Tips på vilka kuddar å sånt man skall ha,speciellt för att rubba och polera?
Det är med en rondell, men den har jag inte provat än.

Sonax gör helt OK rondeller, om än lite dyra.

Köp några hårda, några mjuka och någon supermjuk, då har du det mesta vad du behöver :)
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 15 jul 2013 14:38

Kör med en Biltema mussepigg maskin idag.
Måste erkänna att ja inte är så insatt i maskiner men har läst att Flex ska va bra. Problemet är att ja är livrädd för att bränna en lack, skava bort färg och få hologram. Så en dubbel oscillerande tänkte ja det är min grej. Ja det fungerar ju.
Flex ska ju ändå va bra och ja läste lite inatt på jobbet och 3401 är ju oscillerande :shock: :oops:
VARFÖR har ingen sagt det till mig? Trodde den bara var roterande....

Så nu är jag svårt sugen på en Flex 3401 xc vrg eller va den heter. Bilteman är ganska klumpig och skulle vilja ha något smidigare.

Är Flexen något för mig eller ska ja nöta på med Biltemas mussepigg? Har en solid svart V70 och en C30 i svart metallic MrCap behandlad. Tänkte polera den själv i fortsättningen då ja inte är jätte nöjd med hur blank den är. Den är otroligt fin men ändå :D
Är det bara fördelar till Flexen förutom priset? Priset tycker ja inte är något att bråka om utan ja vill ha kvalité!

Säg nu att Flexen är toppen bäst!!!
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

h.gronvold
Medlem

Inlägg av h.gronvold » 15 jul 2013 15:32

Perra83 skrev:
Säg nu att Flexen är toppen bäst!!!
Flex är toppen bäst!!! :)

Jag skaffade en sådan från början efter att ha läst på mycket på olika ställen, tycker den känns bra och enkel att arbeta med, är inte det minsta rädd att orsaka några skavanker. Kvalitetskänslan är också på topp tycker ag, som vanligt med elverktyg från flex.
Senast redigerad av 4 h.gronvold, redigerad totalt 14 gång.

wallnermike
Medlem

Sv: Vilken polermaskin?

Inlägg av wallnermike » 30 jul 2013 19:02

En nackdel med flexen är att dem blir löjligt varm om man kör på hög hastighet och mycket tryck. Men kör man liter lugnare/normalt blir den bara varm:grin:
Annars är det en kanon maskin. Den första polermaskinen jag köpte och jag har inte ångrat mig en ända gång.
/Mike W

Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 wallnermike, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color it's a part time job.

s60r
Medlem

Inlägg av s60r » 30 jul 2013 20:27

Flex 3401 är en riktigt bra maskin, kör med den mindre fästplattan på 115mm så man kan köra 130mm polerdynor istället. Ångrar inte mitt köp av den, även fast jag har en Top Tool och en FLEX PE 14-3 125 roterande. 3401:an kompletterar dem bra.. Använder nästan bara den för grovpolering. Och enda nackdelen är som tidigare skriver att den blir väldigt varm om man kör på högsta hastighet, så en hel bil går inte köra utan att den får kallna en bra stund. Annars så blir polerdynorna så varma att klistret släpper på dem. Speciellt OptiPad, de måste man hålla koll på tempen när man använder..
Senast redigerad av 4 s60r, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 30 jul 2013 20:50

Ja premiärkörde 3401:an idag på en Passat -02 mörkblå metallic. Visst maskinen blir varm men inte brutalt varm. Ganska tung men det upptäckte ja först när ja kände på Biltemas musse. Lättkörd är den oxå.

Peltors röda blåtands hörselkåpor matchar maskinen 8-)

Skriv svar