Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Produktfrågor

Poleringssätt och produktval.
Kentta
Ny Medlem

Produktfrågor

Inlägg av Kentta » 11 apr 2013 22:00

Hejsan!

Helt nyreggad här, men har smygläst i månader, och kan säga att jag för alltid är fast i poleringsträsket. Det är nästan läskigt, man sugs liksom in i det utan att man riktigt märker det. ;)

Nåväl, har dock några frågor, nybörjare som jag är. Beställde i förra veckan från BBV ett litet paket som innehöll HD-grön, Ultima shampo, tvätthandske samt lera. Tvättade bilen (Subaru Legacy -08, svart) med hjälp av dessa medel, och oj, vilken skillnad det blev mot hur jag tvättade förr, med vanlig svamp och något halvkasst shampo från OKQ8. Måhända att jag upplevde någon sorts placeboeffekt, men tvätten gick som en dans. Alltid trevligt att jobba med riktiga grejer.

Har nu börjat fundera på att polera kärran, det behövs verkligen efter den här isiga och kalla vintern som vi hade/har. Är väl införstådd med alla olika steg som ska gås igenom, så som redig tvätt, clayning, spritning osv.

Det enda jag egentligen undrar över är om det funkar att köra Meguiars Ultimate Compound och sedan lägga Ultima Paint Guard Plus? Har inte så grova repor, mest tvättrepor och lite annat smått. Räcker det med Ultimate Compound då? Vilka rondeller ska man köra med? Hade tänkt nu i början att köra med en Musse Pigg, ni säger ju att det är bäst för nybörjare. ;)

Oj, det blev rätt långt här, hoppas ni har överseende med detta!

Tack för mig.
Senast redigerad av 4 Kentta, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Produktfrågor

Inlägg av Manor » 11 apr 2013 22:33

Hej och välkommen Kentta!

Bra val av bil, kan jag ju börja med att säga :).
Jag har inte själv testat Meguiar produkten du nämner, men jag skulle satsa på Ultima Paint Prep Plus som passar bra ihop med Ultima Paint Guard Plus. Det är ett snällt medel som ger ett bra resultat utan att riskera något. Den grejar inte alla skavanker, men kommer ge dig en yta att vara stolt för. Alla defekter måste inte bort på en bruksbil, utan resultatet kan bli väldigt bra ändå.

En MussePigg-maskin är en billig och bra maskin som du kommer att ha mycket glädje av. Ett annat om än dyrare alternativ är den nya oscillerande polermaskin som Reservdelsgurun precis börjat sälja för 1195:-. Vi är många som hoppas på en leverans imorgon av en sådan, men än har alltså ingen av oss testat den. Antagandet är dock att den är i princip likadan som DAS-6 PRO som sålts i England ganska länge. Det finns en hel del videoklipp att se om denna på Youtube, och den är också i det närmaste som en Porter Cable som bara säljs i USA (som har en klenare motor). Fördelen med denna är att man kan använda standardstorlekar på polertrissorna, vilket ger ett väldigt stort utbud. Vidare så är 900W motorn betydligt kraftfullare än den i en MussePigg-maskin, vilket ger en större potential. Med rätt trissor, medel och teknik så bör allt/det mesta gå att korrigera med denna maskin. Skillnaden mot en roterande polermaskin är att det tar längre tid att få samma resultat med en oscillerande, men fördelen är att man i princip inte kan misslyckas...och slipper drabbas av hologram som kan vara lätt hänt med en roterande maskin.

Som sagt...än är den inte testad av mig, men jag liksom många andra på forumet har nog stora förhoppningar. En hyfsad polering har med råge sparat in pengarna för både polermaskin och medel :).

Lycka till.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Arjen
Medlem

Re: Produktfrågor

Inlägg av Arjen » 12 apr 2013 10:14

Har testat Ultimate Compound lite. Körde den efter att ha våtslipat ett litet område. Den fick bort våtslipet utan problem och tog även bort alla tvättrepor. Jag körde även för hand så om du kör samma medel med maskin så borde du absolut få bort samtliga tvättrepor.

Bilen jag fixade var en VW Golf -06, har dock ingen aning om hur hård/mjuk den är i lacken jämfört med din. Använde en gul mellanhård polerrondell.
Senast redigerad av 4 Arjen, redigerad totalt 14 gång.

Kentta
Ny Medlem

Re: Produktfrågor

Inlägg av Kentta » 12 apr 2013 14:44

Tack för svar!

Tror jag testar att köra Ultimate Compound samt Ultima Paint Guard Plus, om det inte ger ok resultat inhandlar jag Prep Plus.

Skriv svar