Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polera Volvo PV från 1946

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Polera Volvo PV från 1946

Inlägg av MattisH » 24 aug 2012 22:23

Vågar man sig på att försöka göra vid en så gammal bil?

Bilen är min mosters mans föräldrars första bil och är i behov av vård. Jag åkte i den när jag var liten och sedan dess har den stått still på diverse platser inomhus. Den har klarat sig bra från rosten men lacken är ruskigt nergången och jag är så sugen på att göra vid den. Dock tror jag inte att dom vågar låta mig göra det.

Att jag vill göra vid den beror på att jag och min blivande fru skulle vilja åka i den till festlokalen från kyrkan.

Den här färgen är det:
Bild
fast inte den här bilen.

utan den ser mer ut som den här fast utan mossa:
Bild
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Re: Polera Volvo PV från 1946

Inlägg av Kapten Haddock » 24 aug 2012 22:50

Detta är lite av vår specialite:)

Det är inte så stor skillnad från att polera en modernare bil bortsett från att man får hålla lite koll så det inte tar slut på färg, samt att man får räkna med att det går en del trissor.

Om det är väldigt lite färg kvar under oxiden ska du va försiktig med alkalien.

Du kan syratvätta bort en del av oxiden, men akta kromet.
Spraya inte på utan svampa.

Torka ordentligt se till att blåsa ut dropplister, dörrgångar, etc med luft så det inte ligger massa skit kvar.

Sen skulle ja ha kört med FG500, eller Buffer 2000 som förta steg, på en optipad eller hård skum trissa, roterande eller oscillerande kvittar.

Ta små bitar i taget, viktigt att man inte har för bråttom då det lätt blir flammigt.

Midjelisterna är i rostfritt och kan riktas och poleras, är enkla att ta bort.

Sen är det en verklig fördel att ha en luftdriven polermaskin, när du kör runt rutorna, handtag och andra ställen det är svårt att komma åt.

Upprepa en gång till med finare polermedel, och ev ännu en gång för att va riktigt säker.

Sen lägger du lackskydd.

Är kromet bra använd en vanlig chromepolish, är det dåligt kör med lumptrissa och metallpolish.

Undrar du något e de bara att fråga:)

MVH/

Skriv svar