Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

fixa aluminiumlister

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
åke
Medlem

fixa aluminiumlister

Inlägg av åke » 05 jul 2012 01:53

hur fixar man till aluminium lister på bilen som har blivit missfärgade med oxid?? jag har provat att gnugga dom med autosol men det blir ingen förbättring det verkar sitta djupt i aluminiumet har testat på min 740 på dörrlisterna och även en kofångarlist på en audi a8...finns det något dundermedel till detta som jag har missat....
Senast redigerad av 4 åke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
åke
Medlem

Re: fixa aluminiumlister

Inlägg av åke » 15 jul 2012 16:13

ingen som vet? är listerna lackade på nått sätt efter det inte går med kromputs på dom :?
Senast redigerad av 4 åke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 15 jul 2012 16:23

Tjena.
Lite beroende på hur djupt det sitter kan man eller kan man inte få till det.
Listerna är eloxerade, dvs ytbehandlade som är väldigt hårt och svårt att få till om det väl börjat bli flammigt.

En polish kan funka om det är mkt ytligt.
Vi polerar alltid dessa lister och det blir alltid bättre men ofta går man bet, då använder ja en avkalknings/oxideringsprodukt från WÜrt (minns ej vad det heter) med vår lilla polermaskin.
Funkar inte det är det bara att ge upp.

Detta fenomen uppkommer när alkalisk avfettning får torka, alt andra nedfall.
För att minska risken kan man som ja tror det va nisse som rekomenderade lägga en vinylbehanling på innan man avfettar.

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
åke
Medlem

Inlägg av åke » 18 jul 2012 01:20

okej då vet jag att det är problem att få listerna fina.jag trodde dom var lackade eller nått sånt eftersom det inte hände mycket med kromputsen.tack för svaret :D

Skriv svar